NH met een koudbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

NH met een koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:22

Ik hoorde van iemand dat koudbloed paarden te nuchter zijn om NH mee te trainen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil een Shire aanschaffen en NH met hem gaan oefenen.

Morrie

Re: NH met een koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:21

ik heb een zwaar koudbloedpaard en doe Parelli met hem, gaat prima hoor.
Kan helaas m'n levels niet halen, want dingen als 21 minuten aan 1 stuk draven en vliegende galopwissels zitten er echt niet in....

Ik vind het erg leuk om zo'n zwaar paard op superlichte aanwijzingen te laten wijken voor druk b.v. en het leven is een stuk veiliger geworden voor mij: hij stampt niet meer op m'n tenen en geeft geen kopstoten meer Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:42

Het hangt er een beetje vanaf wat jij onder NH verstaat Tong uitsteken
Sommige paarden (inderdaad vaak koudbloeden, maar ook wel WPN'ers en andere warmbloeden) zijn te nuchter voor de franje die aan bepaalde methodes zitten. Maar voor gewoon prettige omgang op basis van respect is een koudbloed net zo geschikt als een warmbloed of een gifkikker, misschien zelfs wel beter geschikt Haha!
Als jij graag een Shire wilt hebben, dan moet je dus maar gewoon leren hoe je het prettigst om kunt gaan met die Shire die je uitkiest. En dat zou je dan NH kunnen noemen. Maar als je een specifieke stijl NH op het oog hebt (Parelli, Roberts) kan het zijn dat je toekomstige paard daar minder enthousiast over is en dan zul jij iets moeten aanpassen.

Like_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:39

Heej..
Mijn ervaring met koudbloeden.. is dat ze eigenlijk heel graag willen leren .. Ik heb zelf een Tinker en hij is heel erg leergierig.. en vind afwisseling erg leuk.. dus ik rij m dressuur matig en ik spring ermee:) Ook staat hij voor de kar en iedere keer lijkt rijden voor hem weer een plezier te zijn Lachen Dat zijn mijn ervaringen met koudbloeden Lachen *nou moet ik toegeven dat ik alleen op hem rij en dus niet weet of het aan zn karakter ligt of aan het feit dat hij een koudbloed is :p

Nou.. groetjes Lachen

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:28

ik heb NH (Parelli)gedaan met een fjord, haflinger en tinker. (met de haf en de tinker nog steeds) ze doen het net zo goed als de andere bij ons opstal, maar vooral die van mij raken snel verveeld en moet ik ze heel veel afwisseling bieden.

voor de rest ben ik het helemaal met morrie eens, het is juist handig om een paard met veel gewicht heel licht te maken!

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:07

ik doe Nh met ijn fjord, is niks naast een shire natuurlijk maar ik vindt dat we er samen erg op vooruit zijn gegaan!
ik vind NH ook meer een manier van omgaan dat alleen dat uurtje oefenen in de bak..
denk dat het met elk paard gewoon kan, zeker de basis.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:44

ik doe ook parelli met mijn tinker en net als de tinker van de koezegtboe is mijn tinker gauw verveeld...maar zolang ik hem genoeg afwisseling geef pakt hij alles super op en heb ik nu een veel beter opgevoede tinker....voorheen kon ie nogal drammen en 'onbeleefd' tegenover me zijn...nu heeft hij respect voor me.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:15

Hier ook dezelfde ervaring Ja Mijn tinker was toen ik hem kreeg nogal 'lomp'.. Overal doorheen lopen, lekker eigenwijs, z'n eigen gangetje gaan.. Maar nu reageert hij super op lichaamstaal, hij draaft braaf met me mee aan een loshangend halstertouwtje en zelfs helemaal los. Ga ik vol op de rem dan maakt hij ook een sliding stop Haha!
En ook met grondwerk in de bak doet hij het prima. Wijken voor druk, los longeren en de stemcommando's gaan allemaal prima. En ook onder het zadel kan ik hem goed rijden op mn zit, zelfs helemaal zonder hoofdstel. Eigenwijs zal hij trouwens wel altijd blijven, daar is t een koudbloed voor Clown Die zijn vaak een stuk intelligenter, hebben meer nodig om over na te kunnen denken, raken snel verveeld.. Maar dat houdt je zelf ook bezig Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:12

NH en zweverig? Dan zou ik er ook te nuchter voor zijn.... Haha! Haha!

Ik vind NH gewoon logica, het kan dus prima met nuchtere paarden.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:27

Ik heb 2 Shires waar ik veel dingen van Monty mee doe.
Lange lijnen en grondwerk op die manier is super te doen, maakt niks uit wat voor paard je dan hebt.
Ik heb zelfs de jongste meegenomen naar de cursus en ze deed het daar beter dan de andere " normale" paarden Knipoog .
Mensen denken vaak dat Shires lomp zijn, okee, sommigen zijn dat ook, maar zo ken ik ook wel lompe kwpners of pony's. Haha!
Mijn Shires zijn juist supergevoelig.
Lekker doen, hartstikke leuk.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:33

Koudbloeden ogen vaak een beetje lomp en ongeïnteresseerd (meestal uit verveling) maar dat is enkel een façade. Ik denk dat het net erg leuk is voor een koudbloed om NH getraind te worden, met veel afwisselende oefeningen, dan heeft hij iets om over na te denken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:31

Ik heb Hempfling met een shire gedaan en dat ging juist heel erg goed. Koudbloeden zijn net zo gevoelig als ieder ander paard, ook zij voelen een vliegje op hun lijf dus waarom zou je ze niet zo trainen?
Het gaat wel iets anders dan met een warmbloed paard maar het principe bijft actie+reactie=interactie volgens mij.

noekster1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:16

Het gaat prima volgens mij als je er veel mee traint!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:17

Nog eentje met koudbloedjes.... Gaat prima hoor. Juist bij een koudbloedje is het zo belangrijk om lichaamstaal goed aan te leren. Dan krijg je er een lekkere betrouwbare partner aan. En nuchter gezien is NH gewoon gebruik maken van kennis van gedrag van paarden en dat begrijpen. Daar is niets zweverigs aan. Ook niet voor het paard.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:36

Hier ook hoor. Ik heb 3 Tinkers en alle 3 doe ik Parelli mee.
Weet je waar ik verschil in merk? Ze zijn bv veel kalmer en langzamer (de mijne) als ik iets vraag.
bv Yo-Yo game mijn shet vliegt meteen achteruit en mijn tinkers sjokken op hun gemakje achteruit.
Maar nh en koudbloeden gaat prma samen;

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:07

Hier ook een Parellier met een Tinker Haha!
Ik ben er alleen nog niet zo lang mee bezig en ik heb het ook nog niet met een warmbloed gedaan, maar tot hiertoe neemt hij het goed op en heeft hij de dingen die we al gedaan hebben redelijk snel door.
Ik denk dat nuchter zijn heel veel voordelen met zich meebrengt. Nadelen ook wel, ze zijn niet snel onder de indruk, maar ik denk toch dat het uiteindelijk meer voor-dan nadelen heeft Lachen

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:30

Maakt niks uit hoor, koudbloed of warmbloed.
Heeft er niks mee te maken.
Ik had een verzorgpony een fries maar dan een oud model.
Daar ging het prima mee!

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:33

JasmijntJ schreef:
Maakt niks uit hoor, koudbloed of warmbloed.
Heeft er niks mee te maken.
Ik had een verzorgpony een fries maar dan een oud model.
Daar ging het prima mee!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:31

Wat een onzin zeg, elk paard begrijpt lichaamstaal.
Misschien dat de communicatie wat langer duurt, maar dit hangt ook heel erg af van de opvoeding.

closed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:54

Ik vind dat NH met elk paard kan, het is toch de paardentaal die je uitoefent op een paard.
Zoals een beetje grondwerken, op kamp gingen we laatst beetje grondwerken e.d dus in de paddock je paard zonder enige hulp als longeerlijn e.d op je handen laten reageren en omdraaien (wijken voor druk vanaf 5 meter)
Een paard had het nog nooit gedaan, altijd alleen maar longeren enzo, en die kon het ook in een keer, ik vind dus dat het (bijna) altijd mogelijk is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:20

mirjam4 schreef:
Ik hoorde van iemand dat koudbloed paarden te nuchter zijn om NH mee te trainen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil een Shire aanschaffen en NH met hem gaan oefenen.

Ik zou niet weten waarom niet. Tinker, Haf en Belgisch trekpaard leverden bij mij goede ervaringen op. Nee ze zullen niet allemaal op je af galopperen als je ze vraagt te komen. Maar komen doen ze allemaal Ja

ELRYKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:04

Ik heb ook shetlanders (best wel bekend om zijn rasecht koudbloed-karakter Knipoog ) en doe er parelli mee. Vroeger hadden ze helemaal geen respect, nu gaat het al stukken beter! Ze reageren heel licht vind ik.

Groetjes!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:52

Morrie schreef:
ik heb een zwaar koudbloedpaard en doe Parelli met hem, gaat prima hoor.
Kan helaas m'n levels niet halen, want dingen als 21 minuten aan 1 stuk draven en vliegende galopwissels zitten er echt niet in....

Ik vind het erg leuk om zo'n zwaar paard op superlichte aanwijzingen te laten wijken voor druk b.v. en het leven is een stuk veiliger geworden voor mij: hij stampt niet meer op m'n tenen en geeft geen kopstoten meer Clown

huh? waarom zou jij je levels niet kunnen halen? Er is niemand die zegt dat je 21 minuten aan 1 stuk moet draven of galopwissels moet kunnen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:09

toen ik 2 jaar geleden een level 1/2 cursus deed bij Eddy, zat dat wel degelijk in het assessment.... (21 minuten pp in level 1 en de galopwissels in level 2) Lees de assessments er maar eens goed op na.

Links en rechts opstappen vanaf de grond was al een hele toer met een rond paard zonder schoft en een boomloos zadel, maar dat kon ik na heel veel oefenen wel (nu niet meer)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:16

ja zit in de assesments, maar volgens mij zijn ze daar zo streng niet op... je kan bovendien perfect je levels doen met alleen grondwerk hoor... niet officieel misschien, maar je kan voor jezelf toch wel uitmaken waar je aan toe bent?
Die assesments hoeven je echt niet tegen te houden om je met NH bezig te houden vind ik! Het is de weg die jullie afleggen die telt! Niet de taken op zich!