Hoe Leer Je Dit af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeVR

Hoe Leer Je Dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:36

Heey
Ik heb een vz shetlander/Welshje Haha!
Genaamd Popeye
5/6J oud!
Hij doet van alles
Hij staat voor de kar (Geen probleem)
Ik rijd erop(Geen probleem)
Langelijnen (Geen probleem)
Vrijspringen (Gene probleem)
Longeren (Super erg Probleem Huilen Clown )
Want als ik ga longeren flipt ie helemaal uit!
Filmpje:
Afbeelding
2e
Afbeelding

Tips pleas Huilen Pling

Marigold

Re: Hoe Leer Je Dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:41

hij maakt af en toe een bok,
en probeert soms uit te breken, maar je houd hem prima.
ik denk dat het gewoon vrolijkheid is, en je je er niet teveel van aan moet trekken (van dat bokken).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:50

Als dit erge problemen zijn weet ik het ook niet meer.
Ik ga mee met wat Marigold zegt, soms wat vrolijke bokjes en soms probeerd hij uit te breken maar dan hou je hem prima bij je.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:51

Wat Wil Je Afleren Dan?

Ik zie een shet die een aanmoediging krijgt, aangalopeeert en in de galop al dan niet met aanmoediging eens een jolige bok geeft.
Dat hij dan ook wat uitbreekt is niet vreemd op zo'n open wei.

Tips.. longeer in een omheind stuk dan niet veel groter is dan jou longeercirkel. En niet teveel op willen jutten als hij niet harder hoeft.

En typ geen hoofdletters bij elk woordje wat je neerzet Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:53

Een probleem? Laat dat beesie lekker een vreugdebokje geven joh.
Inderdaad is een longeercirkel wel een handig ideetje, dat heb ik laatst ook geprobeert met mijn paard en hij reageert er ook een stuk beter op!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:56

Ik zie ook geen problemen hoor. Als ik bij mijn paard ook ga lopen klikken en met de hand slaan op mijn benen dat doet hij dit ook. Vindt wel dat je hem een beetje uitdaagt.
Beestje is lekker vrolijk en ik zie geen probleem

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:01

dit doet ie elke keer!in de bak enz. Huilen
meestal steigerd hij ook!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:04

Whow...Tsjeempie, echt? Weet je zeker dat het geen wilde hengst is Tong uitsteken

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:06

nee,
Maar wel een Wilde Ruin:P Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:07

Dit is niet longeren. Dit is losgooien met een lijntje eraan.

En dat is helemaal niet erg. Maar dan kan hij wel eens wat bokken. Gewoon wat spelen dus. Ik zou het ook niet afstraffen ofzo. Laat hem toch lekker.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:12

Nou kom zeg...de TS vraagt om advies. Wat ik zie is wel degelijk een "probleem" al is eht niet heel ernstig.
Ik vind...dat als jij met een paard bezig bent...of het nu rijden, mennen, aan de hand werken of longeren is, dit dier gehoorzaam en aan de hulpen moet zijn. En deze pony is heel duidelijk ondeugend! En onttrekt zich hiermee aan de hulpen.

Ik zou je adviseren om op een longeercirkel te longeren en de pony vanaf het begin goed aan de hulpen te zetten, zodat hij niet zo van jouw hulpen weg kan racen.
Door een longeercirkel, begrens je hem. Door een zweep te gebruiken, begrens je hem ook, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Je zou eens kunnen lezen wat Lammert Haanstra daar over schrijft in zijn boek. En als je het diertje op een goede manier, bijv. met een touwtje bijzet...dan begrens je hem nog meer, waardoor hij weer gehoorzaam op de hulpen wordt.

Ik vind het juist heel goed dat je hiervoor hulp vraagt.
In de praktijk zie ik zo vaak mensen met een paard die dit gedrag toestaan....en vervolgens neemt het dier nog meer vrijheid....en na een tijdje loopt het paard ook zo te klieren onder het zadel...ze vallen er een keer af...en dan is het ineens wel een probleem. Ik zeg niet dat dat altijd zo gaat...maar ik heb het wel heel vaak gezien.
Het is een kwestie van je paard opvoeden dat hij te allen tijde aan de hulpen is als je met hem bezig bent.
Rondracen en bokken mag hij in zijn vrije tijd op de wei...niet als jij met hem bezig bent. Voor je het weet gaat zo'n dier zijn grenzen nog verder verleggen.

Als je nog meer wilt weten mag je me een PB sturen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:14

Ik laat paarden wel vaker even uitbokken aan de longe, tot nu toe geen problemen mee gehad. Of het met correct longeren te maken heeft is natuurlijk een ander verhaal Knipoog

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:55

polly2 schreef:
Nou kom zeg...de TS vraagt om advies. Wat ik zie is wel degelijk een "probleem" al is eht niet heel ernstig.
Ik vind...dat als jij met een paard bezig bent...of het nu rijden, mennen, aan de hand werken of longeren is, dit dier gehoorzaam en aan de hulpen moet zijn. En deze pony is heel duidelijk ondeugend! En onttrekt zich hiermee aan de hulpen.

Ik zou je adviseren om op een longeercirkel te longeren en de pony vanaf het begin goed aan de hulpen te zetten, zodat hij niet zo van jouw hulpen weg kan racen.
Door een longeercirkel, begrens je hem. Door een zweep te gebruiken, begrens je hem ook, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Je zou eens kunnen lezen wat Lammert Haanstra daar over schrijft in zijn boek. En als je het diertje op een goede manier, bijv. met een touwtje bijzet...dan begrens je hem nog meer, waardoor hij weer gehoorzaam op de hulpen wordt.

Ik vind het juist heel goed dat je hiervoor hulp vraagt.
In de praktijk zie ik zo vaak mensen met een paard die dit gedrag toestaan....en vervolgens neemt het dier nog meer vrijheid....en na een tijdje loopt het paard ook zo te klieren onder het zadel...ze vallen er een keer af...en dan is het ineens wel een probleem. Ik zeg niet dat dat altijd zo gaat...maar ik heb het wel heel vaak gezien.
Het is een kwestie van je paard opvoeden dat hij te allen tijde aan de hulpen is als je met hem bezig bent.
Rondracen en bokken mag hij in zijn vrije tijd op de wei...niet als jij met hem bezig bent. Voor je het weet gaat zo'n dier zijn grenzen nog verder verleggen.

Als je nog meer wilt weten mag je me een PB sturen.

Ja jij hebt gelijk!
Want het gata heelt zo door!
hij wordt niet rustig!
Hij blijft bezig

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:24

Misschien moet je die zweep eens weglaten en het uiteinde van de longeerlijn gebruiken om sommige aanwijzingen te geven (kan je de ook niet mee raken), ik vind wat ik op de filmpjes zie dat je best een flinke zwaai geeft met je zweep je hele arm gaat mee, het kan zijn dat die daar gewoon heftig op reageert, dan zou je dus wat subtilere hulpen moeten geven.

Als mijn vz-pony aan de longe voorwaarts moet dan doe ik dat op stem comando en anders geef ik een tik op de grond achter de pony (ze ziet dus alleen het touwtje iest zwaaien maar voelt de klap niet).
Ik maak ook verschil tussen lekker rondjes rennen en werken, als ik met halster longeer mag ze van mij zo gek doen als ze wilt en lekker vrolijk uitrazen, als ik aan het werk wil gaan doe ik het hoofdstel om, mijn vz pony kent dat verschil donders goed en is er met het werk goed bij.

Wel een schattige pony is het Tong uitsteken

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:28

Tsja, als jij continue loopt te zeggen "Ja ja ja ja ja ja!!" dan kan een pony ook wel eens vrolijk reageren? Gewoon rustig door longeren, en desnoods eerst een tijdje laten draven etc. voor de galop, misschien dat hij dan minder springerig is..

Alhoewel ik dit geen noemenswaardig probleem vind, ik kan er alleen maar om lachen als mijne een vreugde bokje geeft aan de longe Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:02

Dan heb ik wel een super groot probleem. Scheve mond Die van mij geeft die vreugde bokken ook aan de hand. Hij heeft al menig boom proberen te verzetten met zijn achterpoten.

Haha!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:10

Ik denk dat het probleem meer bij jezelf ligt.
Wat ik ik het filmpje zie gebeuren is dat je pony een vreugde bokje maakt, en vanaf dat moment ga je hem aanmoedigen door Ja, Ja, Ja, Ja te roepen en met je handen te zwaaien en op je benen slaan.
Ik vind het dan vrij logisch dat de pony zo reageert.
Blijf zelf rustig als je pony druk wordt, praat op een rustige manier tegen hem.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:29

Ik wou dat ik mijn pony zo kon longeren ... Je mag die van mij eens proberen, dan weet je wat een probleem hebben is Huilen van het lachen

Zie niks speciaals op de filmpjes, buiten af en toe een bokje. Vind jou ook veel "rare" bewegingen maken en blijkbaar moedig je ook aan (heb geen geluid dus daarover kan ik niks zeggen). Dus het is helemaal niet raar allemaal.

Gewoon zelf rustig blijven, enkel de nodige aanwezigingen geven en als je pony daarop reageert belonen en gewoon verder gaan. Niet constant zitten te springen of te roepen of te ... want dan gaat je pony natuurlijk uit z'n dak Knipoog En je kan inderdaad ook altijd eens op een kleine oppervlak proberen te longeren, dit kan ook helpen omdat ie soms nogal naar buiten trekt...

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:47

Ik zou gewoon lekker door gaan met longeren. Hij bokt en trekt mischien maar zolang hij dat niet doet als jij erop zit is dat geen groot probleem. Gewoon je stem laten horen en streng zijn. Veel suc6!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:09

Inderdaad ook ik zie een pony die gewoon netjes aan de longeerlijn loopt. Maar die zijn zin krijgt, als je wil dat hij gaat galopperen en hij gaat niet geef je het op. Hij word steeds aangespoort door jou en je vriendin. Die bokken, zie eht probleem niet hij trekt neit de lijn uit je handen, je jaagt hem op met je stem. Waarom zou hij dan neit even mogen bokken.

Misschien kan je een heel ervaren (met longeren) iemand vragen om jou te begeleiden hoe je het moet longeren.

Het probleem ligt namelijk bij jou manier van longeren en niet zozeer bij het paard.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:40

Ik ga helemaal met LADPR mee, probeer veel rustiger over te komen op de pony, ik denk dat je pony dit als een heel gezellig spelletje ziet, en zolang jij gezellig mee doet door druk te reageren wordt het alleen maar leuker.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:45

Je beweegt zelf net zo veel (of zelfs meer) als de pony. De pony neemt jouw manier van bewegen over. Blijf zelf rustig staan zonder al die bewegingen en je zal zien dat de pony zelf ook rustiger wordt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:25

-> LO

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:18

Hoi,

Heb zelf ook een shet maar die bokt niet. Ik geef meteen aan: pas sinds een half jaar longeer ik (want ik heb pas sinds en half jaar een verzorgpaard). Maar het eerste wat ik dacht toen ik de filmpjes bekeek was: jee wat fok jij je pony op. Als je de hele tijd JAjajajaja loopt te zeggen zou ik ook gaan bokken! Ik krijg onze shet best aan het bokken hoor, maar dan ligt het ook echt aan mij. Als ik onrustig sta te doen en maar blijf aansporen en doen denkt ie van osn ook: JA DAAAAG! Boos! Ik had zelfs door het commentaar eromheen het idee dat jullie nu ook het bokken aan het uitlokken waren voor de filmpjes.

Ik sluit me daarom bij de rest: RUST nemen. Rustig staan en eenmalig je commando geven. Als ie draaft doet ie het keurig trouwens. Bij galop niet continue aansporen door te gaan. Gewoon aan laten springen (er inderdaad wel voor zorgen dat ie naar je luistert) en als ie eenmaal gaat lekker laten gaan in zijn eigen tempo. Het is een shet, die kunnen wel hard maar dat hoeven ze niet!! Knipoog

Bij onze shet vond ik eerst ook dat ie zo langzaam ging, omdat ik daarvoor een tijd een Fjord wekelijks heb gelongeerd. Dat gaat wat sneller de bak rond Haha! . Dus laat hem lekker zijn eigen tempo bepalen en alleen als je vindt dat ie echt te sloom gaat kan je even een aansporing geven.

Maar veel meer rust in je houding brengen en echt proberen met zo min mogelijk stem te werken.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:00

Het is volgens mij inderdaad ook duidelijk jouw houding, je loopt hem de hele tijd op te fokken, natuurlijk probeert hij dan weg te komen he!
Wat jij dus doet is dus inderdaad losgooien met een lijntje eraan.

Als je hem echt wilt longeren zal je moeten beginnen op een kleinere volte zodat je hem heel consequent hulpen kan geven wanneer dat nodig is (en alléén dan! dus als hij al vooruit is dan laat je hem) let er op dat je schouders ook hulpen zijn! Bovendien mag je gerust ook wat meer contact houden met zijn hoofd, dus je longe met twee handen vasthouden! (zodat je makkelijker kan verlengen en verkorten)
veel succes!