hoe leren om te gaan met beloning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

japke

hoe leren om te gaan met beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 11:20

Ik ben mijn paard ook aan het aanleren het aanraken van de target en het het begrijpen waar de klik voor staat.
Alleen raakt hij de target wel aan maar heel kort en heeft veel meer aandacht voor de beloning dan op te letten wat ik bedoel ook wil ze dan opdringerig worden.
Heeft iemand advies?

dienetje

Re: hoe leren om te gaan met beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:24

Ik ben mijn hond bezig touch aan te leren, even vanuit gaande dat het ongeveer hetzelfde gaat, Ik ga zodra ik touch zeg een klein stukje achteruit dat ze hem ook echt moet volgen. En als ik merk dat ze zeer opdringerig naar der snoepje wordt beloon ik met een keer een grootte kroel beetje spelen of me stem. En ik wacht een paar tellen met klicken. Dat het niet aanraken en dan meteen snoepje pakken is.
succes.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:57

Als ze teveel denkt aan de beloning moet je haar gaan leren dat ze alleen een beloning krijgt als ze -nadat ze het juiste heeft gedaan- netjes wacht of de andere kant opkijkt. Je zegt dus nu nadat het te belonen gedrag getoond is; 'braaf' ofzo, in plaats van de klik, en op het moment dat ze de andere kant opkijkt, DAN klik je en geef je de beloning. Heb je het boek van Inge Teblick? Daar staan deze oefeningen in en hoe je probleempjes oplost.

japke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:12

Ik ga als ik in de bibliotheek ben het boek meteen opzoeken.
Bedankt voor de tips, ik heb wel een ander boek gelezen over vrijheidsdresuur.