[AR] Bokken voor de kar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mies19

Bokken voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:33

Hoi,

vandaag ging ik weer een keer mennen met mijn shetlander. Toen we langs een paar kinderen kwamen schrok hij en begon te bokken, hij bleef maar doorgaan en zijn rechterachterbeen raakte over het lamoen. Uiteindelijk kon hij niet meer verder omdat er een hek stond en hebben we hem meteen uitgespannen, gelukkig had hij alleen een paar schaafwondjes. Maar mijn vraag is nu, hoort dit wel te kunnen? Of heb ik dan iets verkeerd gedaan aan mijn tuig, moet het lamoen hoger? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Lachen

Groetjes Michelle

Li_lee_yang

Re: Bokken voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:37

misschien kan een bokriempje helpen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:29

Heb je een foto van je spannetje? Op zich moet het wel kunnen dat een shet over het lamoen heen komt maar hij moet dan wel een flinke hoge bok geven. Als je er vaker last van heb zou een bokriem inderdaad wel kunnen helpen. Dit is een riem die van de linkerkant naar de rechterkant van het lamoen loopt over de rug van de pony.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:54

Mij is het idd ook wel eens overkomen, nadat mijn merrie een flínk hoge bok voor de wagen had gegeven. Overigens bokt zij eigenlijk nooit, ze schrok alleen nogal omdat er een aantal mensen met wie ik reed, nogal asociaal rij-gedrag vertoonden...
Het lamoen hing toen zeker niet te laag.

Foto van je span is idd handiger om één en ander te kunnen beoordelen.

Heb je hem na het uitspannen nog wel weer voor de wagen gehad? Als er dit soort dingen gebeuren, doe je daar wel verstandig aan, voor in de toekomst ook e.d. dat je iets gewoon met goed gevolg dan weer even afsluit Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:02

Dit is zeker mogelijk, ook als je pony goed ingespannen is.
Door een slagriem aan te brengen, die je aan de burry's vastmaakt ter hoogte van het kruis, kan je dit voorkomen. Leg er echter niet zomaar een slagriem om, wanneer deze te strak is bereik je namelijk het omgekeerde.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 17:14

Bedankt voor alle reacties Lachen Ik heb hem daarna niet meer ingespannen, maar toch bedankt voor de tip, de volgende keer doe ik dat wel. Hieronder staat een foto van mijn shetlander voor het karretje. Alleen gister had ik het lamoen een gaatje lager hangen en de strengen zaten toen ook een gaatje langer dan op die foto.

Afbeelding

Like_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:12

Gelukkig heb ik het nog nooit gehad met mijn pony:) maar wij hebben iig snel sluitingen voor Als het gebeurt dan kunnen we heb snel uitspannen. Ik heb meerdere mensen gehoord waar dit wel eens bij gebeurd was.. En inderdaad zo'n riempje schijnt te helpen Lachen

Hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes

nienkemoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:22

Wij hebben gewoon een bokriempje gebruikt Lachen toen was het over

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:27

Bedankt voor jullie reacties Lachen Ik ga eens wat meer opzoeken over zo'n bokriempje en die snelsluitingen lijken me ook heel veilig voor als er weer zoiets gebeurt.