Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Waratje schreef:Je hebt een jong paard, dus volop in de groei. Dat betekent dat er nog heel veel opgebouwd moet worden, waarvoor dus de bouwstenen voor beschikbaar moeten zijn. Nederlands gras (en daarmee ook hooi/voordroog) is dan niet voldoende, een aantal zaken (o.a. magnesium, lees ook maar na op PN) is wel nodig, maar niet in de juiste verhouding aanwezig. Een liksteen levert die zaken absoluut niet in voldoende mate, die bestaat voor het overgrote deel uit keukenzout.
Ik zou dus zeker wel iets bijvoeren, bijvoorbeeld Ultimate balancer van Dodson & Horrell of een Kernmuesli van EquiSanum. Hou ook de groeispurten van je paard in de gaten, schraal mag, mager mag niet.
dorientjuh schreef:Zeker met een jong paard is het belangrijk dat je niet teveel gaat bijvoeren. Zeker bij dit paard vind ik dit niet nodig. Als je alle vitaminen en mineralen optimaal (of te veel) bij gaat voeren, dan groeit je paard te hard en dit werkt OCD in de hand. Dus: een liksteen en gras is alles wat je paard nodig heeft.
oowie schreef:Waratje schreef:Je hebt een jong paard, dus volop in de groei. Dat betekent dat er nog heel veel opgebouwd moet worden, waarvoor dus de bouwstenen voor beschikbaar moeten zijn. Nederlands gras (en daarmee ook hooi/voordroog) is dan niet voldoende, een aantal zaken (o.a. magnesium, lees ook maar na op PN) is wel nodig, maar niet in de juiste verhouding aanwezig. Een liksteen levert die zaken absoluut niet in voldoende mate, die bestaat voor het overgrote deel uit keukenzout.
Ik zou dus zeker wel iets bijvoeren, bijvoorbeeld Ultimate balancer van Dodson & Horrell of een Kernmuesli van EquiSanum. Hou ook de groeispurten van je paard in de gaten, schraal mag, mager mag niet.
hmm nou dan blijf ik de pavo vital maar even mengen met een appeltje en worteltje,vind het ook zonde om t weg te gooien,want gemengd met iets eet ze het wel!
ik las alleen in het boek van PN dat paarden zelf vrijwel alle vitamines zelf aan kunnen maken als ze uitsluitend ruwvoer eten,en dan dus geen brok of suplement of iets dergelijks nodig hebben.
), maar te weinig kan ook de basis leggen voor een slechte botstructuur en een slechtere ontwikkeling van organen, spieren en pezen. Cowgirl schreef:Ik vind die koek helemaal niks....veel te droog.
Ik heb ze ook een tijdje gegeven want ze warenm makkelijk mee te nemen naar de wei. Maar zijn zo droog dat de helft weer uit hun mond valt en ze amper speeksel aan kunnen maken. Ik vergelijk ze dan ook maar met een droog beschuit wat je zo opeet.
Dan vind ik die brokjes veel beter en je doet er ook veel langer mee en is uiteindelijk ook een stuk goedkoper.