wel of geen brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

wel of geen brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:15

mijn 1,5 jarige merrie staat nu dag en nacht op een aardig volle wei.

ik heb pavo vital voor haar gekocht zodat ze de nodige vitamines en mineralen binnenkrijgt,maar z eete het nauwelijks,ze lust het gewoon niet,alleen als er kleine stukjes appel of wortel doorheen zitten dan eet ze alles wel op.

is het nou noodzakelijk om vital bij te voeren?of kan een (jong) paard ook toe met alleen gras (in de zomer) en hooi/kuil (in de winter)?

ik zat anders te denken om misschien fokkerij mineralen van subli te kopen en dit door de wortel en appelstukjes heen te mengen,zodat ze toch wat extra's binnen krijgt,maar ik las in het boek van PN dat een paard zelf vrijwel alle vitamines aan kan maken die hij nodig heeft,in dat geval zou het dus voldoende zijn om een grote liksteen in de wei te leggen....

Kitsolu

Re: wel of geen brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:06

Ik denk dat (zeker omdat ze op een volle wei staat) ze niks extra's nodig heeft. Dit geeft ze zelf al aan door de brok die jij aanbiedt, niet te eten. Laat haat maar lekker lopen, als je aan haar vacht/ogen/beweging/plezier enz merkt dat het wat minder gaat, gewoon weer proberen. In eerste instantie gewoon lekker laten lopen. Jonge paarden in de opfok en inscharing krijgen ook meestal niet veel extraatjes als ze op een volle wei lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:13

Je kunt ook evt. pavo summerfit koek bijvoeren, een halve of een hele per dag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:30

Mijn haflinger blijft gezond van alleen lucht.

Mijn fjord die best redelijk wat werk doet krijgt vit.brokjes van pavo en een schep sportmusli. Geef ik dit niet dan wordt zijn tandvlees bleek en wordt ie sloom als wat.
Kortom hij heeft zijn vit. hard nodig. Daarnaast staat ie zo'n 12 uur op de wei gras te vreten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:43

Als je echt iets wil bijgeven zou ik de pavo summerfit koeken geven. Hier zitten ook alle nodige vitaminen en mineralen in en de meeste paarden zijn er gek op, je kan die koek gewoon voeren als dat je snoep zou geven!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:21

Ik vind die koek helemaal niks....veel te droog.

Ik heb ze ook een tijdje gegeven want ze warenm makkelijk mee te nemen naar de wei. Maar zijn zo droog dat de helft weer uit hun mond valt en ze amper speeksel aan kunnen maken. Ik vergelijk ze dan ook maar met een droog beschuit wat je zo opeet.

Dan vind ik die brokjes veel beter en je doet er ook veel langer mee en is uiteindelijk ook een stuk goedkoper.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:25

Je hebt een jong paard, dus volop in de groei. Dat betekent dat er nog heel veel opgebouwd moet worden, waarvoor dus de bouwstenen voor beschikbaar moeten zijn. Nederlands gras (en daarmee ook hooi/voordroog) is dan niet voldoende, een aantal zaken (o.a. magnesium, lees ook maar na op PN) is wel nodig, maar niet in de juiste verhouding aanwezig. Een liksteen levert die zaken absoluut niet in voldoende mate, die bestaat voor het overgrote deel uit keukenzout.
Ik zou dus zeker wel iets bijvoeren, bijvoorbeeld Ultimate balancer van Dodson & Horrell of een Kernmuesli van EquiSanum. Hou ook de groeispurten van je paard in de gaten, schraal mag, mager mag niet.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:57

Waratje schreef:
Je hebt een jong paard, dus volop in de groei. Dat betekent dat er nog heel veel opgebouwd moet worden, waarvoor dus de bouwstenen voor beschikbaar moeten zijn. Nederlands gras (en daarmee ook hooi/voordroog) is dan niet voldoende, een aantal zaken (o.a. magnesium, lees ook maar na op PN) is wel nodig, maar niet in de juiste verhouding aanwezig. Een liksteen levert die zaken absoluut niet in voldoende mate, die bestaat voor het overgrote deel uit keukenzout.
Ik zou dus zeker wel iets bijvoeren, bijvoorbeeld Ultimate balancer van Dodson & Horrell of een Kernmuesli van EquiSanum. Hou ook de groeispurten van je paard in de gaten, schraal mag, mager mag niet.

hmm nou dan blijf ik de pavo vital maar even mengen met een appeltje en worteltje,vind het ook zonde om t weg te gooien,want gemengd met iets eet ze het wel!

ik las alleen in het boek van PN dat paarden zelf vrijwel alle vitamines zelf aan kunnen maken als ze uitsluitend ruwvoer eten,en dan dus geen brok of suplement of iets dergelijks nodig hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:59

een liksteen in de wei is al heel goed.

over dat zelf vitamines aanmaken vind ik wel dat je dier dan op een weide moet staan waar ook alle grassen en onkruiden staan die een paard dan nodig heeft om die vitamines te maken..en dat is lange niet overal zo.
dus zou ik toch kiezen om wat bij te voeren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:03

Zeker met een jong paard is het belangrijk dat je niet teveel gaat bijvoeren. Zeker bij dit paard vind ik dit niet nodig. Als je alle vitaminen en mineralen optimaal (of te veel) bij gaat voeren, dan groeit je paard te hard en dit werkt OCD in de hand. Dus: een liksteen en gras is alles wat je paard nodig heeft.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:27

dorientjuh schreef:
Zeker met een jong paard is het belangrijk dat je niet teveel gaat bijvoeren. Zeker bij dit paard vind ik dit niet nodig. Als je alle vitaminen en mineralen optimaal (of te veel) bij gaat voeren, dan groeit je paard te hard en dit werkt OCD in de hand. Dus: een liksteen en gras is alles wat je paard nodig heeft.

natuurlijk is te veel niet goed,maar te weinig lijkt me ook niet goed voor een paard in de groei.

er stata op de emmer van pavo vital dat een volwassen paard 50-100gr per dag nodig heeft,als ik bij haar nou de helft aan hou,dus 25-50gr en ik meng dit met een worteltje zodat ze het goed opeet,is dat dan echt teveel?

helemaal niks bijvoeren vind ik ook wat eng met het oog op tekorten bij zo'n jong paard.
het hollandse gras staat nou eenmaal niet bol van de verschillende vitamines.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:46

oowie schreef:
Waratje schreef:

hmm nou dan blijf ik de pavo vital maar even mengen met een appeltje en worteltje,vind het ook zonde om t weg te gooien,want gemengd met iets eet ze het wel!

ik las alleen in het boek van PN dat paarden zelf vrijwel alle vitamines zelf aan kunnen maken als ze uitsluitend ruwvoer eten,en dan dus geen brok of suplement of iets dergelijks nodig hebben.

Voor het maken van die vitamines hebben ze wel de juiste grondstoffen nodig. Daarnaast hebben ze mineralen nodig die niet (in voldoende mate) in gras zitten en die ook niet in de buurt van voldoende in een liksteen zitten.
Een volwassen paard kan het heel behoorlijk doen op alleen gras, maar een jong paard dat volop in de groei is, wil je juist nu voorzien van voldoende bouwsteentjes. Je hoeft er geen kilo's in te stoppen (beter van niet Knipoog ), maar te weinig kan ook de basis leggen voor een slechte botstructuur en een slechtere ontwikkeling van organen, spieren en pezen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:53

Cowgirl schreef:
Ik vind die koek helemaal niks....veel te droog.

Ik heb ze ook een tijdje gegeven want ze warenm makkelijk mee te nemen naar de wei. Maar zijn zo droog dat de helft weer uit hun mond valt en ze amper speeksel aan kunnen maken. Ik vergelijk ze dan ook maar met een droog beschuit wat je zo opeet.

Dan vind ik die brokjes veel beter en je doet er ook veel langer mee en is uiteindelijk ook een stuk goedkoper.

Rowan doet echt een moord voor die koeken. Toen ik m net had voerde ik m nog wat bij omdat ie bij z'n oude eigenaren 2 kg (!!) brok kreeg en er wat schraal uit zag. K gaf m dan halve schep muesli, pavo-koek en appeltje.. Nou die pavo-koek werd er tussenuit gevist en als eerst opgegeten.

Op het moment krijgt hij alleen die koeken nog. Ze zijn inderdaad droog en er kruimelt wel wat uit z'n mond maar dat wordt ook binnen no-time op 'gestofzuigd'. Tong uitsteken