rechtsom longeren groot probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norowen

rechtsom longeren groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 12:47

Hoi....

Ik heb een Kruising Fjord/Fries/Groninger en hij is supersterk.
Met longeren gaat het linksom supergoed maar rechtsom laat ie me alle hoeken van de bak zien.
Ik krijg hem bijna niet op de volte en als dat dan wel lukt dan knalt ie er na een half rondje draven met een rotgang vandoor.
Als ik dan gewoon weer verder probeer om rechtsom te longeren dan vertikt ie het en gaat ie staan blazen en snuiven.

Wie heeft een goede tip om het rechtsom net zo goed te krijgen als linksom (linksom is het echt een mak lammetje)
Ik longeer met de longeerlijn door en aan het bit en onderlangs.

Ben benieuwd wie een goede tip heeft....alvast bedankt Tong uitsteken

Judje

Re: rechtsom longeren groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:41

Als hij je alle hoeken van de bak laat zien longeer je dus blijkbaar in een open bak. De eerste en meest simpele tip is dan ook: zet een cirkel in de bak uit. Zelf heb ik dat heel simpel gedaan: wat lint en een paar prikpaaltjes.

Wanneer een paard geneigd is uit te breken op de volte is het ook verstandig om de longeerlijn eerst 1 x rond de binnenste bitring te draaien alvoor je hem aan de buitenste bitring vast maakt.

Daarnaast: rent hij met zijn hoofd richting buitenzijde zeg maar? Het kan zijn dat je paard vast zit in zijn spieren ergens en daarom het lastig vind om met longeren op die hand goed te lopen.
Hoe is het dier onder het zadel op beide handen, hoe oud is hij en wat is het niveau van het dier?

Waar longeer je mee? (hoofdstel, halster, kaptoom)
Gebruik je ook nog hulpteugels? Zo ja, welke en welke standen gebruik je hiervan?

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:29

Hou hem eerst kort aan de longeerlijn loop er gewoon naast. na een tijdje laat je hem een stukje losser en gewoon rustig in stap telkens een stapje verder Ach gut

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:55

als hij links netjes loopt en rechts niet dan probeert hij je waarschijnlijk gewoon met man en macht duidelijk te maken dat hij het niet kán! Hij kan inderdaad ergens vast zitten, of hij is nog veel te stijf aan de ene kant van zn lichaam. Je kan er dus best eens een fysio of osteo bij halen die je kan zeggen wat je kan doen.
Kijk eens op rechtrichten.nl of paardintraining.nl ofzo
succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:58

al je zeker weet dat het nik medisch is kan je idd een stuk afzetten of een longeersingel eraan. dan longeerlijn door de bitring en vatmaken een de longeerlijn hierdoor trekt hij zichtzelf terug om naar jou toe. heb op deze manier een belse knol leren longeren die eerst ook zo was zag alle hoeken van de wei en kon niks afzetten

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:54

Mijn verzorgpaard deed dit ook... Rechtsom is zijn moeilijke kant en deze vindt hij dan ook minder leuk... Vooral in het begin draaide hij gewoon terug de andere kant op of ging stil staan als hij rechtsom moest... Er was niks medisch aan de hand het is gewoon zijn slechte kant...

Ik zelf longeer altijd in een longeerbak dus bij mij kon hij niet uitbreken. En al die andere stakingen enz heb ik met de tijd opgelost door ook zelf meer overwicht te hebben... (geen idee hoe dat gekomen is Knipoog ). Nu heb ik er bijna geen problemen mee en loslongeren gaat ook helemaal goed. Rechtsom loopt ie nog steeds minder goed door als linksom, maar hij gaat in iedergeval wel Lachen.