Ik ben flink in de toekomst aan het kijken voor mijn jaarling tinkertje
Nou zat ik laatst met m'n vriend te praten over het inrijden , ja ... we kijken ver de toekomst in
Ik zei dat ik dan wel eerst een goede basis er in wil hebben , dus goed reageren op stemhulpen , bekend met het materiaal , zadel , bit enz. (mijn vriend is absoluut geen paarden persoon , dus vandaar de uitgebreide uitleg voor hem
) Nu weet ik dat je met longeren pas begint rond de 3 jaar , maar hoe zit het eigenlijk met het werk aan de lange lijnen ?
Lange lijnen lijken mij minder belastend , omdat je dus ook lange stukken rechtdoor kan gaan.
En dus bijv. ook op die manier buiten kan gaan wandelen als training , terwijl ze toch wat leren.
Dus mijn vraag : Wanneer kan je beginnen met het werk aan de lange lijnen ? Kan je hier inderdaad eerder mee beginnen dan het longeren ?
Even een voetnootje
Ik vraag dit niet omdat ik snel zou willen beginnen met de training. Puur uit nieuwsgierigheid
Mijn jaarling word niet eerder aan het werk gezet dan dat ik vind dat hij er geestelijk en lichaamlijk aan toe is.
Zeker omdat het een koudbloed is , die ook nog eens langer doorgroeien.
. Wennen aan het gefiemel en gefrubel wat er natuurlijk ook bij paarden hoort zou ik wel eerder beginnen. Vastzetten, borstelen, voetjes geven, wasbeurtje, dekentje op eventueel eens op de trailer zetten. Lekker langs de weg gaan wandelen aan een touwtje om hem te laten wennen. Maar echt het "werk" ook al is het misschien minder belastend zou ik lekker mee wachten.
)
Welzijn van het paard staat bij mij echt op nr 1.