1x in de week vrijheidsdressuur, te weinig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

1x in de week vrijheidsdressuur, te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:44

Hallo allemaal,

Ik wil nou graag aan de eigenaren van mijn verzorgpony Sandor gaan vragen of ik vrijheidsdressuur met hem mag gaan doen omdat ik op zaterdag nou niet meer mag rijden omdat er kleine kindjes les op hem hebben.

Nou zou het dus worden dat ik het alleen op zaterdag met hem kan doen en heel af en toe doordweeks.

Is 1x in de week te weinig of zou het wel gaan?

Alvast bedankt,

Desiree

Signe

Re: 1x in de week vrijheidsdressuur, te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:18

Ik denk dat je dat aan je paard moet over laten. Ik merk dat soms die van mij er echt geen zin in heeft, dan zijn we na 10 minuten klaar. Ook als hij het begin van een neiuw kunstje snapt moet je stoppen, kan dus al heel snel zijn. Andere keren ben ik met grondwerk erbij al snel een uurtje zoet vooral omdat ik dan veel rust en belonen invoer.
De ene keer werkt het lekker als ik drie dagen achterelkaar eventjes herhaal, maar soms moet ik het een week laten rusten omdat ie mentaal 'vol' zit.

Wle denk ik dta je goed moet overwegen of het verstandig is, ik ben nog steeds van mening dat 'kleine kindjes' en vrijheidsdresuur niet goed samengaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:23

Oke bedankt!

Nee het is niet zo dat de kleine kindjes dat gaan doen maar ikzelf. Maar die kindjes rijden erop waardoor ik er niet meer op kan rijden op zaterdag dus ik wil als die kindjes klaar zijn zelf VD met hem gaan doen(ben 15).

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:27

Dat begreep ik, maar kleine kindjes kunnen wel per ongeluk een commando geven voor een kunstje dat jij de pony aanleert.
Dan kan 1. het kindje gewond raken of zijn vertrouwen in paarden kwijtraken en 2. de pony gestraft worden voor iets wat hij wel braaf deed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:32

Oke zo, ja daar zit inderdaad wel iets in. Daar ga ik dan in ieder geval rekening mee houden met de oefeningen die ik aanleer! Nouja eerst wil ik de basis er goed in hebben zitten.

Bedankt in ieder geval!

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:17

Ik zou gewoon lekker rustig aan doen en kijken hoe je pony erop reageerd. Vind hij het leuk, kan je het vaker doen. Maar als hij geen zin heeft zou ik het bij 1x houden, ook moet je oefeningen die belastend voor de spieren zijn natuurlijk niet te vaak doen Haha!

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:45

Ik zou eerst kijken hoe je pony reageert. En met kleine/makkelijke opdrachten beginnen. Hou het leuk voor je paard.

Wat kunstjes en kleine kinderen betreft: Je moet goed nadenken over de commano's. Je moet voor een opdracht een commando bedenken wat je normaal gesproken niet maakt. Ik weet meer af van clickertrainging, dan van VD (kwam door zoeken hier terecht Bloos ) dus ik weet niet zeker of je werkt met gesproken commando's of handgebaren?!? In het geval van handgebaren wordt het moeilijk, maar anders zou je ervoor kunnen kiezen om je commando's bijv in het engels/frans te gaan geven. De kans is namelijk klein dat een kind perongelijk een commando in het frans geeft en zo een oefening uitlokt.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:22

Is niet te weinig hoor Lachen
Natuurlijk ga je wel eens een zaterdag een betere dag hebben, en een andere zaterdage en slechtere.. en dan wordt het misschien iets lastiger maar het kan geen kwaad hoor Lachen
momenteel VD ik minder dan 1x in de week (pony staat even op dieet Knipoog heeft vakantie gehad Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken ).. meestal eigenlijk wel minder dan 1x op een week en dat gaat voor mij goed! Lachen

wat die kindjes betreffen.. als er kleine/on- of minderervaren kindjes mee rijden/omgaan dat je geen dingen als steigeren, bokken, slaan, spaanse pas,.. moet leren Lachen geen dingen waar de pony kwaad mee zou kunnen doe dus

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:30

Mijn shetlandpony staat achter ons huis. Ik doe VD zeker niet elke dag. Dat word het natuurlijk ook saai, maar gewoon om de 2 a 4 dagen. Meestal gewoon om de 2 a 3 dagen. Ten laatste 4 dagen.

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:33

Dat is natuurlijk meer dan 1 keer de week, ongeveer 2 keer de week eigelijk.