Hier eerst even wat informatie vooraf. Sinds begin 2006 hebben wij een jong paard gekocht, ze is ondertussen alweer 3 jaar.
Vanaf de eerste dag was ze enorm gevoelig, en was de ene keer half dood, maar de andere keer draaide ze compleet door. Dit probleem is nu zo goed als opgelost.
Ze wordt nog niet ingereden, en mag nog lekker even doorgroeien.

Nu willen wij volgend jaar met haar naar de merriekeuring, dus beginnen we alvast met 2 keer in de week 10 minuten longeren voor de spieropbouw.
Het probleem is alleen, dat ze het longeren met geen mogelijkheid wil snappen.
Ik ben tegen zweepgebruik, dus dit gebruik ik ook niet. 1 keer geprobeerd, maar dan raakt ze weer in paniek.
Als ik begin met longeren, ga ik ongeveer schuin bij haar achterhand staan zodat ik haar naar voren kan drijven. Dit doet ze verder allemaal goed.
Maar zodra ze 1 ronde gelopen heeft, komt ze weer naar me toe lopen.
Ik probeer haar iedere ronde zo goed mogelijk te belonen.Het probleem is dus dat ze nog niet echt 'op eigen benen kan lopen'. En daarom dus steeds terug naar mij komt.
We hebben al geprobeerd dat iemand ernaast ging lopen, en steeds iets verder naar binnen kwam. Maar dit werkte niet, na 2 rondes kwam ze tóch weer terug. Zodra ik haar weer van mij weg wil drijven, is het alsof er iets knapt in haar, en begint ze in paniek te raken. Ze snapt het eigenlijk niet, en dit wil ik graag oplossen..
Maar hoe?

Iemand die de oplossing heeft?
stap voor stap.
Geen idee, zou kunnen.
Het lukt niet 1,2,3, maar met veel oefening, en geduld moet ze het toch leren!
Bedenk wel even goed dat de pezen enorm belast kunnen worden. Dan zou ik toch eerst op het beton gaan lopen, zodat de pezen zich sterk kunnen ontwikkelen.
Komt wel goed hoop ik.