Jong paard snapt longeren niet, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Jong paard snapt longeren niet, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:28

Hoi Lachen

Hier eerst even wat informatie vooraf. Sinds begin 2006 hebben wij een jong paard gekocht, ze is ondertussen alweer 3 jaar.
Vanaf de eerste dag was ze enorm gevoelig, en was de ene keer half dood, maar de andere keer draaide ze compleet door. Dit probleem is nu zo goed als opgelost.
Ze wordt nog niet ingereden, en mag nog lekker even doorgroeien. Lachen

Nu willen wij volgend jaar met haar naar de merriekeuring, dus beginnen we alvast met 2 keer in de week 10 minuten longeren voor de spieropbouw.
Het probleem is alleen, dat ze het longeren met geen mogelijkheid wil snappen. Scheve mond
Ik ben tegen zweepgebruik, dus dit gebruik ik ook niet. 1 keer geprobeerd, maar dan raakt ze weer in paniek.
Als ik begin met longeren, ga ik ongeveer schuin bij haar achterhand staan zodat ik haar naar voren kan drijven. Dit doet ze verder allemaal goed.
Maar zodra ze 1 ronde gelopen heeft, komt ze weer naar me toe lopen. Huilen van het lachen Ik probeer haar iedere ronde zo goed mogelijk te belonen.

Het probleem is dus dat ze nog niet echt 'op eigen benen kan lopen'. En daarom dus steeds terug naar mij komt.
We hebben al geprobeerd dat iemand ernaast ging lopen, en steeds iets verder naar binnen kwam. Maar dit werkte niet, na 2 rondes kwam ze tóch weer terug. Zodra ik haar weer van mij weg wil drijven, is het alsof er iets knapt in haar, en begint ze in paniek te raken. Ze snapt het eigenlijk niet, en dit wil ik graag oplossen..
Maar hoe? Nagelbijten / Gniffelen

Iemand die de oplossing heeft?

ikke20

Re: Jong paard snapt longeren niet, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:31

probeer een longeerbak uit te zetten en laat haar hierin los lopen en leer haar zo meer dan 1 rondje te lopen. daarna kan je haar leren met de lijn eraan misschien dat dit een oplossingis

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:33

Eerst haar laten wennen. Hou haar vast aan haar halster en loop met haar mee. Als ze dat goed doet, proberen met een touw. Rustig opbouwen ! Knipoog stap voor stap.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:35

Romanaaaa schreef:
Eerst haar laten wennen. Hou haar vast aan haar halster en loop met haar mee. Als ze dat goed doet, proberen met een touw. Rustig opbouwen ! Knipoog stap voor stap.

Dat is waar we nu al ongeveer een half jaar mee bezig zijn. Nagelbijten / Gniffelen
Ze snapt opzich dat ze rondjes moet lopen, maar ze snapt het niet waarom ik niet meeloop. Omdat ik eigenlijk altijd naast haar liep, en zij het nu ineens alleen moet doen. Zo lijkt het tenminste, en dit lijkt mij de meest logische reden..

Longeercirkel uitzetten ga ik morgen eens proberen. Lachen

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:40

daNiielle_ schreef:
Romanaaaa schreef:

Dat is waar we nu al ongeveer een half jaar mee bezig zijn. Nagelbijten / Gniffelen
Ze snapt opzich dat ze rondjes moet lopen, maar ze snapt het niet waarom ik niet meeloop. Omdat ik eigenlijk altijd naast haar liep, en zij het nu ineens alleen moet doen. Zo lijkt het tenminste, en dit lijkt mij de meest logische reden..

Misschien moet je steeds een stukje verder gaan staan, met longeren. En als ze dat goed doet, haar belonen. Ik denk aan 1 stap, als ze even niet op jou gefocust is. Paarden zijn heel slim, en ik snap je probleem ook echt! Heb hetzelfde probleem gehad. Ze moet het eenmaal door hebben. Heeft ze verlatingshangst Knipoog ?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:44

Ik zou gewoon met wat standaard grondwerk beginnen. Zodat ze ook gaat snappen dat ze niet steeds als een mak lammetje achter jou aan moet lopen. Maar dat als jij dat van haar vraagt ze blijft stilstaan of van je af loopt.
En je moet gewoon even duidelijk zijn. Als jij haar na een rondje steeds blijft belonen dan denk ze natuurlijk dat dat al genoeg is. Soms moet je even optreden en duidelijk zijn.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:47

Romanaaaa schreef:
daNiielle_ schreef:

Misschien moet je steeds een stukje verder gaan staan, met longeren. En als ze dat goed doet, haar belonen. Ik denk aan 1 stap, als ze even niet op jou gefocust is. Paarden zijn heel slim, en ik snap je probleem ook echt! Heb hetzelfde probleem gehad. Ze moet het eenmaal door hebben. Heeft ze verlatingshangst Knipoog ?

Ja, we doen het ook stap voor stap. Van mij mag het wel 3 jaar duren voordat ze het helemaal goed snapt, maar een paar rondes mag na een half jaar toch wel..
En aangezien ik in mijn eentje niet alles kan bedenken, dacht ik dat er misschien een bokker was met een oplossing.

Verlatingsangst? *LOL* Geen idee, zou kunnen. Huilen van het lachen

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:50

Als je met haar bezig bent, heeft ze er dan wel plezier in? Want dat kan het ook zijn. Zoals het op mij overkomt, wil ze gewoon graag dichtbij je zijn.
@Jeannine, idd soms moet je gewoon doorzetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:52

Jeannine schreef:
Ik zou gewoon met wat standaard grondwerk beginnen. Zodat ze ook gaat snappen dat ze niet steeds als een mak lammetje achter jou aan moet lopen. Maar dat als jij dat van haar vraagt ze blijft stilstaan of van je af loopt.
En je moet gewoon even duidelijk zijn. Als jij haar na een rondje steeds blijft belonen dan denk ze natuurlijk dat dat al genoeg is. Soms moet je even optreden en duidelijk zijn.

mee eens,en ik zou haar toch laten wennen aan een longeerzweep,een paard mag niet bang zijn voor een zweep.
Gewoon voorzichtig over haar hoofd met de zweep en dan over haar lijf....en niet rustig maar braaaaf roepen want denkt ze zeker dat het eng is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:57

Romanaaaa schreef:
Als je met haar bezig bent, heeft ze er dan wel plezier in? Want dat kan het ook zijn. Zoals het op mij overkomt, wil ze gewoon graag dichtbij je zijn.

Ik kan natuurlijk niet bepalen voor haar of ze er plezier in heeft, maar het lijkt wel zo ja. Lachen Ze loopt altijd vrolijk en opgewekt, wil alles zien, en is verder eigenlijk makkelijk in omgang, alleen nog wat onbenullig.
Ze was ongeveer een half jaar toen ik haar kreeg, vanaf die dag heeft ze eigenlijk altijd naast me gelopen als ik op stal was.

Grondwerk zoals volgen, blijven staan etc. gaat eigenlijk heel goed. Of is daar meer uit te halen dan alleen dit?

Ik blijf dus eigenlijk gewoon een beetje zitten bij het probleem dat ze niet zélf wil lopen. Ze wil iedere keer dat er iemand bij blijft, en dan doet ze het ook wel. Alleen met longeren moet ze toch echt zelf lopen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:02

Ik zou gewoon een longeerzweep erbij pakken. Een longeerzweep is niet om mee te slaan of te straffen maar om richting te wijzen en te drijven/remmen.

Ik had dit probleem zelf ook met een jong paard en zodra ik in een goede driehoek ging staan ging het al een stuk beter. Op een bepaalde plek kwam hij dan toch weer naar mij toe op een gegeven moment consequent zijn en dr lichtjes wegduwen met de zweep. (Gewoon lichtjes druk geven je hoeft d'r niet te spiesen).

Daarbij vind ik het een rare zaak dat je paard zo flipt op een zweep. Wat ik vaker probeer met de jongen paarden is ze daar aan laten wennen. Haal de longeerzweep es over dr heen. Laat d'r eraan snuffelen en dan beetje langs dr afglijden en onder d'r buik door. Zo leert ze dat ze er ook niet bang voor hoeft te zijn en is het slechts een HULPmiddel en geen STRAFmiddel.

*edit: misschien heb je hier iets aan [LO] Longeerprobleem: blijft naar me toe komen

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:05

daNiielle_ schreef:
Romanaaaa schreef:

Ik kan natuurlijk niet bepalen voor haar of ze er plezier in heeft, maar het lijkt wel zo ja. Lachen Ze loopt altijd vrolijk en opgewekt, wil alles zien, en is verder eigenlijk makkelijk in omgang, alleen nog wat onbenullig.
Ze was ongeveer een half jaar toen ik haar kreeg, vanaf die dag heeft ze eigenlijk altijd naast me gelopen als ik op stal was.

Grondwerk zoals volgen, blijven staan etc. gaat eigenlijk heel goed. Of is daar meer uit te halen dan alleen dit?

Ik blijf dus eigenlijk gewoon een beetje zitten bij het probleem dat ze niet zélf wil lopen. Ze wil iedere keer dat er iemand bij blijft, en dan doet ze het ook wel. Alleen met longeren moet ze toch echt zelf lopen.

Zoals ik al zei, rustig erna toe werken. Steeds een stapje verder er vanaf. Ze moet toch echt leren om het zelf te doen. ze is gewoon hartstikke gek op je ! Bloos Het lukt niet 1,2,3, maar met veel oefening, en geduld moet ze het toch leren!

Wat Nagini zegt is ook een optie. Aan jou de keus! Wat vindt jij het prettigst om mee te werken..

Heel veel succes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:08

Dit had mijn paard ook, die kwam aldoor naar me toe lopen, en als ik haar weg dreef begon ze te bokken, rende ze even heel hard en kwam ze weer naar me toe.
We hebben toen toch de longeerzweep erbij gehaald, om een beetje tikgeluidjes op de grond enzo te maken, we hebben haar dus NOOIT geraakt. En dat heeft veel geholpen, ze snap dus nu dat ze rondjes moet lopen en nu hebben we de zweep niet meer nodig Lachen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:10

Daar heb je idd gelijk in Sodeletuut. Bij Siard (zie profiel) hoef ik nu ook geen zweep meer. Kan 'm gewoon op stem doen. Heb 'm wel altijd naast me liggen maar dat is uit veiligheid.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:11

Korter longeren en alls ze naar je toe komt gooi je het stuk longeerlijn wat je over hebt naar haar hals.
En daarna weer van achter drijfen.
Je moet trouwes achter haar blijfen bij een jong paard.
Loop een beetje met haar mee.
Een zorg dat je achter haar blijft.
En ook zegggen dat ze het goed doet alls ze het goed doet.
Maar komt ze dus toch naar je toe hup het overige stuk longeerlijn naar haar toe gooien.
Ik vindt zelf een longeerzweep makkelijker (alls aanwijsstokje).
Dus niet om te slaan maar alls verlenging van je arm.
Maar alls ze dan ook gek word moet je of gewoon de longeerlijn gebruiken of laat haar wennen aan de zweep.
Zet de zweep tegen de muur of het hek waar je haar aanvast zet tijdens het poetsen en laat haar eraan snuffelen en er mee spelen.
Een tip gebruik wel een oude zweep
Is ze er trouwes wel klaar voor?
Het kan ook zijn dat ze er nog heelemaal niet klaar voor is om dit te leren en gewoon nog een jaartje getroeteld moet worden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 14:24

Ramona_T schreef:
Is ze er trouwes wel klaar voor?
Het kan ook zijn dat ze er nog heelemaal niet klaar voor is om dit te leren en gewoon nog een jaartje getroeteld moet worden.

Voor het rijden niet, longeren wel.
Als ik nu niet met haar begin, loopt ze compleet over me heen. (Dus als ik nu dus niets met haar zou doen.)
Ze is nu 3 jaar, en eigenlijk kan ze het ook wel aan. We rijden haar niet in, omdat ze nog wat moet groeien.
Maar als ik dus volgend jaar begin, ben ik wéér een half jaar bezig, en daar heb ik het geduld wel voor, maar ik heb niets te zeggen over het paard, dat doen mijn ouders. Maar hierover wil ik niet in discussie. Lachen
Want mijn vraag was altijd nog ; Hoe leert ze zélf lopen, ipv dat ik met haar mee moet lopen. het klinkt toch net alsof het een klein kind is. *LOL*

Morgen als ik er tijd voor heb, zal ik eens proberen in de longeercirkel. De zweep neem ik dan mee, maar doe er verder nog niets mee.

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:25

Hoe is het gegaan Danielle ? Lachen Heb je wat aan de tips gehad?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:20

Ben er nog helemaal niet aan toegekomen, ivm ander paard.
Morgen heb ik de tijd ervoor, dus dan begin ik ermee. Lachen Heb al wel wat grondwerk gedaan, en dat gaat goed.

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:34

daNiielle_ schreef:
Ben er nog helemaal niet aan toegekomen, ivm ander paard.
Morgen heb ik de tijd ervoor, dus dan begin ik ermee. Lachen Heb al wel wat grondwerk gedaan, en dat gaat goed.

Ben benieuwd Lachen

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:31

wij hebben ook een veulentje , en wij gaan haar nu al leren een beetje te longeren al is ze pas nog maar bijna 1jaar ze vind eigenlijk alles intresant en zweepen pff ze kent ze nog niet eens ze is er dus ook echt niet bang voor we hebben het nu pas 1 keertje gedaan maar gaat denk allemaal wel goed komen , lopen we toch gezellig rondjes mee , ook goed voor je conditie haha

maar jah op zo'n jonge leeftijd ga je ook niks afdwingen alleen stimuleren , als ze wat ouder zijn jah dan heb ik het idee dat het wat lastiger is , want dan zijn ze het niet "gewent" en willen sommige te äfhankelijk" zijn

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:34

wat mij opvalt is dat veel mensen niet veel van lichaamshouding en lichaamstaal weten, terwijl dat o zo belangrijk is. ik weet niet of jij dat ook hebt, zo ja: een keer je verdiepen in lichaamstaal t.o.v. paarden

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:34

Longeren op 1 jarige leeftijd? Nors opkijken Lips are sealed Bedenk wel even goed dat de pezen enorm belast kunnen worden. Dan zou ik toch eerst op het beton gaan lopen, zodat de pezen zich sterk kunnen ontwikkelen.
Maargoed.

Heb het trouwens geprobeert, ze snapte het iets beter. Ja Komt wel goed hoop ik. Haha!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:46

Probeer het eens met een dubbele longe of dubbele lijnen....komt ze dan naar binnen, heb je altijd de buitenlijn nog. Inderdaad, misschien een tip, de cursus lange lijnen volgen in Oudenhoorn ( Monty Roberts nederland), leer je veel overlichaamstaal. Geen zweep nodig ! Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:59

Mischien voelt het voor het paard als een join up, snapt ze niet wat ze fout doet, en waarom ze voor haar gevoel uit de kudde verstoten word?

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:45

Freestyle zou een uitkomst voor je zijn succes met het vinden van een oplossing