[AR] enkele wagen-vragen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

enkele wagen-vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:53

hallo,
ik heb november vorig jaar een geweldig gaaf marathonwagentje gekocht voor mijn NMPRS Flicka.

een erg fijn lichtlopend wagentje waar we een hoop plezier van hebben, alleen heb ik twijfels bij de breedte van het lamoen. Flicka heeft geen moeite met korte bochten en dergelijke en past er op zich prima tussen, maar ik heb het idee dat het lamoen toch wel breder zou mogen. sinds de laatste twee keer rijden krijgt ze kleine schuurplekjes op de vacht die veroorzaakt worden door de broekriem of streng langs het lamoen. de plekjes zitten op het breedste punt van de buik (buik is ook iets boven het gewenste formaat momenteel, maar toch).

mijn vraag is dan ook wat de standaard norm voor lamoenbreedte is, zelf heb ik altijd geleerd dat het eigenlijk niet echt te breed kan, zelfs tot (bijna) spoorbreedte van de wagen is niet 'fout', zeg maar. maar hoe kan ik zien/ meten of het lamoen daadwerkelijk te smal is, en hoeveel breder het dan zou moeten zijn?

ik neem aan dat iedere fatsoenlijke lasser (bij onze stalling om de hoek zit een goed autobedrijf) zo'n lamoen breder kan maken? of moet je daarvoor écht bij een wagenbouwer zijn?

mocht het nodig zijn dan kan ik foto's maken van de huidige breedte van het lamoen met pony ertussen.

alvast bedankt,

Groetjes!

PS de reden dat ik de vraag hier stel is omdat ik nog geen les heb oid (maw iemand die me hierin goed kan adviseren), dit zit er wel aan te komen dus indien nodig kan er dan ook nog eens naar gekeken worden door iemand die het beter weet dan ik.

xElienx

Re: enkele wagen-vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:00

heb je er misschien een foto van?
komen die schuurplekjes niet alleen door de strengen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 00:03

ik zal er zsm even een goede foto van maken, en nog eens goed kijken of het de strengen zijn. bij het lopen gewoon komt het lamoen zowiezo niet tegen de buik, het is óf de streng of de broek, ik sla de broekriemen altijd om de streng heen als strengophouder, maar misschien is dat wel het hele probleem...

ik zal in ieder geval zsm even foto's maken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:12

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:28

hier zijn de foto's!

fotootje van boven/ achter genomen om de breedte even te laten zien:

Afbeelding

ik hoop dat op deze foto de breedte ook nog een beetje te zien is... (arme Flicka moest maar wachten en wachten terwijl ik bezig was met het tuig... normaal gesproken staat ze eigenlijk nooit aangebonden met de kar erachter trouwens! en normaal gesproken doe ik het einde vd streng gewoon door de passanten.)
Afbeelding

breedte nog een keer, hier staat ze er precies recht tussen.
Afbeelding

zo zit de broek normaal vast, twee keer om het lamoen waarvan één keer door het oog.
Afbeelding

en nog één van hoe ik hem tot dusver altijd vastgehad heb:
Afbeelding

en dit is één optie om het anders te doen en de streng meer naar buiten te houden, het strotouwtje heb ik er vandaag aangedaan (alleen om te proberen hoe dit zou werken natuurlijk, het is geen gezicht), en dmv een open lusje om de streng zodat deze wel goed kan glijden maar meer naar buiten gehouden wordt:
Afbeelding

en dit is de andere optie, zo heb ik vandaag gereden, dus met het touwtje en de broek langs de buitenkant vastgemaakt zodat de riemen niet meer aan Flicka's buik kunnen schuren:
Afbeelding

dit lijkt op zich aardig te werken, alleen de slag om het lamoen heen kan nu nog iets schuren (haren zaten dubbel na het rijden). daar ga ik zoweizo nog wat aan doen, maar het belangrijkste vind ik toch om eens van jullie te horen of deze breedte nou goed is, of dat een breder lamoen toch wel nodig is.

en het geheel, hihi! (moest beetje bewerkt omdat ie erg donker was en dan zie je van de wagen nog niets... )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 24-05-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:31

Ik vind het er netjes uitzien hoor, zeker nu de riemen niet meer langs haar buik kunnen schuren. Mooi spannetje zo!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:34

PS Misschien mag de streng een gaatje strakker...zodat ie niet zo heel erg "doorhangt"? (Of misschien lijkt dat maar zo op de foto?)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:45

tessacheyenne schreef:
PS Misschien mag de streng een gaatje strakker...zodat ie niet zo heel erg "doorhangt"? (Of misschien lijkt dat maar zo op de foto?)

dat is hier inderdaad op te zien, maar Flicka heeft de kar nu bijna 'op de rem' staan zeg maar, kijk maar naar het oog van het lamoen, daar is aan de voorkant nog ruimte over. het oog van het lamoen schuift door als Flicka gaat trekken en dan komt de streng wel strak te staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:57

dit topic mag op slot, ik ben er zelf al achter waar het probleem precies zat...

bedankt allemaal voor de 'adviezen!'

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:24

Wat was het probleem nu?

Groeten, SuSEQ

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:31

toch de broekriem in het geheel buitenom gedaan en de streng meer naar buiten laten lopen (dus toch geen slag om het lamoen zelf). het lamoen is volgens mijn instructeur (die ik sinds vandaag heb) prima van breedte voor ons. (dwz Flicka met deze wagen en met het doel wat wij voorlopig hebben)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:33

Fijn dat het opgelost geraakt... Lachen

Groeten, SuSEQ