Volgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 16:24

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe je je paard naar je toe kan laten komen, en laten volgen in stap draf en galop.
Heeft iemand enig idee hoe je dat een paard kan aanleren?

groetjes Nadieh

paasei_

Re: Volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:18

Citaat:
Komen

Wat is "Komen"?
De pony dient op commando naar de trainer toe te komen.

Het commando:
"Kom maar", "Kom"

Hoe leer ik het aan?
Klik je pony vast aan een longeerlijn in plaatsvan aan een halster touw.
Ga voor je pony staan en geef hem het commando "blijf". Loop zelf achteruit en ga op een punt stilstaan. Wacht even (de pony dient stil te blijven staan zoals jij hem op gedragen hebt) en zeg dan "Kom".
Je geeft een zacht rukje aan de longeerlijn. De meeste pony's stappen daarbij aan en komen naar je toe. Zodra hij naar jou komt uitbundig belonen.
Als de pony een andere kant op gaat haal je de longeerlijn langzaam binnen. Beloon hem iets (jij bent dan het leukste) maar niet uitbundig (hij liep tenslotte weg). Oefen dit een aantal keer.
Zodra de oefening goed beheerst wordt komt de pony meteen naar je toe zodra je "Kom" zegt.

Let op:
* De longeerlijn is geen vishengel. De lijn simpelweg inhalen heft dus weinig zin. Het moet zoveel mogelijk vanuit de pony komen. Hij moet weten dat naar jou komen meer oplevert dan een andere kant op lopen.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

Bron: http://www.vrijheidsdressuur.com

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:53

Perfect, dankje!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:14

Eerst een join-up/ los grondwerk doen is vaak ook een pre. Dan bouw je een vertrouwensband op waar je heel veel aanhebt bij het aanleren van 'kunstjes'

raquel_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:16

dat doe ik ook heel veel me me verzorg paard en het leuke is nog dat het werkt.. ik zag het bij een vriend de join up. en dacht dat gaat mij nooit lukke..Nou wel dus..!!:P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:19

das makkelijk, mijn pony's lopen eigenlijk altijd achter mij aan. De 1 draaft wel de ander niet en galoperen doen ze geen van beiden. Een kwestie van een goede band met je paard/pony hebben.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:37

dapperdier schreef:
Eerst een join-up/ los grondwerk doen is vaak ook een pre. Dan bouw je een vertrouwensband op waar je heel veel aanhebt bij het aanleren van 'kunstjes'

Ik kan dat niet zo goed hebben, dat mensen de eerste de beste persoon die ze tegen komen aanraden een Join up te laten doen. Een join up is niet zomaar iets om 'eventjes' te doen. En het is ook geen trainings methode.. het is echt niet iets om zomaar aan de lopende band te doen.

Zorg dat je paard je eerst (zonder druk op het halster) goed volgt in iedere gang. beloon hem hier goed voor. vaak werkt het beter om eerst flink wat te aaien/knuffelen voordat je begint. Vooral met het losse werk. Je zal je erover verbazen hoe gauw je paard je gewoon volgt.

Zorg niet voor veel afleiding, bijvoorbeeld (constant) omdraaien om te belonen. Je kunt ze ook op een vertrouwde, rustige manier aanspreken om te belonen of je hand wat naar achter doen om ze tijdens het lopen eraan te laten snuffelen.