Ruggebruik bij pessosa nog niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Ruggebruik bij pessosa nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:49

Ik longeer mijn pony nu zo'n twee keer per week aan de pessoa omdat ze haar rug beter moet gebruiken (wat ze dus praktisch niet doet).
Maar aan de pessoa wil ze ook niet zakken en nageeflijk lopen. Hij staat op zn laagst ingesteld en haar achterhand gebruikt ze goed, maar haar hoofd blijft 'hoog' (in natuurlijke houding, dus geen sterrenkijken).
Is dit een kwestie van strakker zetten zodat ze wel móét zakken met haar hoofd of gewoon zo doorgaan en hopen dat ze op een gegeven moment snapt dat ze ook nageeflijk kan lopen en haar rug moet gebruiken? Onder het zadel zakt ze ook nog niet echt, ze gaat niet lager dan de boeg. Hier zijn we wel hard mee aan het werken en gaat ook al steeds beter.
Maar ik wil wel dat ze haar rug beter gaat gebruiken, aangezien dat toch wel voordelen oplevert voor haar en mij Tong uitsteken

Judje

Re: Ruggebruik bij pessosa nog niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:23

Aangezien we geen foto's zien is het imo lastig te beoordelen. Een paard kan ook zijn rug goed gebruiken zonder met zijn neus over de grond te lopen. Het kan dus best dat je paard zijn rug al (deels) goed gebruikt, of het kan zijn dat je de Pessoa te strak hebt.

Strakker zetten zodat ze moet zorgt er imo voor dat ze alleen maar spieren verkeerd gaat spannen en niet vanuit de ontspanning haar spieren aanspant, waardoor je haar alleen maar vast longeert en juist niet haar spieren losser krijgt.

Ook het uitproberen van andere hulpteugels kan helpen, maar zelf zou ik dan niet voor bijzetteugels kiezen (welke variant dan ook), maar eerder gaan voor de Gogue (driehoekshulpteugel). Aangezien deze alleen wordt vast gemaakt onder het zadel en verder alleen bij het hoofd heeft deze hulpteugel totaal geen belemmering in het zo laag mogelijk gaan van het hoofd.