Ongewenst op- en aanmerkingen krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Ongewenst op- en aanmerkingen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:59

Ik was net bij mijn paardje in de wei wat aan het spelen aan mijn 22ft lijn. Omdat ik het weekend geen tijd voor hem heb, helaas, wilde ik nog even goed afsluiten voor hij een paar dagen zonder in de hand te komen in de wei staat.
Alles ging goed: hij kwam aandraven, goede friendly, halster om. Wat kleine yo-yo's, sideways zonder hek, yielding etc.
Ik ben met mijn circling game bezig, en in de richting waar de andere paarden staan te grazen, loopt hij tegen het touw op, in plaats van dat het touw over de grond loopt. Ik was dus al expres met mijn rug naar die plek gaan staan, om niet nog meer druk erop te zetten. Helaas heb ik geen langer touw en kon ik niet dichterbij gaan staan zonder dat de andere paarden de kans lopen verward raken in mijn lijn.
Hij behield geen gang en we deden daarom een paar super change of directions met de lijn op de grond. Hoor ik opeens iemand roepen.
Ik helemaal uit mijn concentratie, staat er een mevrouw achter het hek op de weg te kijken en aanwijzingen te geven: 'kijk naar je lijn, je blokkeerd hem. Let op je lichaamstaal. Het gaat om het paard, niet op jouw' etc.
Ik roep dus terug dat ik nu even bezig ben en dat ik geen behoefte heb aan commentaar. Ik ga dus, nu iets minder relaxt, verder met wat ik aan het doen was. Maar die mevrouw bleef maar roepen en commentaar leveren. Ik schoot er helemaal van in de stress en heb geroepen dat als ik les wil hebben, ik daar wel om vraag. Daarna ben ik met paard en al naar de stal gelopen, die je vanaf de weg niet kunt zien. Helaas had ik daar geen plek voor een goede cicling game. Dus na wat yo-yo's en sideways e.d. eens gaan spieken of ze er nog stond.
Gelukkig niet meer, heb dus mijn ding afgemaakt. Hij ging nog een keer onderuit op het lange gras, maar had gelukkig niets. Aan het einde een super liberty stuk gehad met friendly, porcupine en driving. En toen ik richting stal liep om naar huis te gaan draafde hij zo achter me aan, weg van zijn vriendjes!

Prima dat er mensen zijn die ook aan NH en grondwerken doen, maar ik zit echt niet zomaar op commentaar te wachten: het brengt mij uit mijn concentratie en belemmerd mijn focus (die ik met mijn LB-Ex echt wel nodig heb). Nee, ik ben niet perfect, ik weet dat ik en mijn paard nog tegen sommige dingen aanlopen, maar op het moment gaat het over het algemeen super en ik wil eerst kijken of ik het zelf op kan lossen (en dat kon ook; aan het eind hing de lijn wel all the way op de grond). En als ik echt hulp wil, dan zoek ik een goede instructeur. Ik ga geen aanwijzingen geven van iemand die ik niet ken en die vanaf de weg staat te schreeuwen (nog weinig behulpzame aanwijzingen ook, veel te vaag). Ik zou dat zelf ook nooit doen, ook niet als iemand aan het rijden is. Dat is zaak tussen ruiter/eigenaar en paard en daar heeft verder niemand wat mee te maken, vind ik (tenzij het aan dierenmishandeling grenst, maar dat was hier zeker niet het geval).

Wat vinden jullie hiervan?

Arabesk

Re: Ongewenst op- en aanmerkingen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:52

Tsja wat dat betreft is het net als met 'normals'. Pff ga maar eens in een kantine zitten terwijl er mede pensionklanten in de bak rijden Sigaar

En al dat goed bedoelde commentaar aan de bakrand etc Clown

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 07:36

Ja, het verpeste wel een beetje het goede gevoel wat ik erbij had en ik raakte gefrustreerd, wat nu niet bepaald een goede uitwerking heeft op het paard.
En als ik dan vraag of ze haar mond wil houden, dat ze dan toch stug doorgaat, vind ik eigenlijk gewoon asociaal.

Het baktoerisme ben ik wel bekend mee, maar daar stoor ik me op de een of andere manier toch minder aan. Ik denk omdat ik dan meer rijtechnisch bezig ben, dan met de relatie met mijn paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:59

Arabesk schreef:
Tsja wat dat betreft is het net als met 'normals'. Pff ga maar eens in een kantine zitten terwijl er mede pensionklanten in de bak rijden Sigaar

Daar maken wij tegenwoordig al een sport van Haha!
Kan best leuk zijn. Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:01

Tsja, algemeen bekend verschijnsel in de paardenwereld. Goed om je EF te verbeteren Extreme duivel

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 10:42

wat is EF?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:44

Emotional fittness. Parelli begrip, dacht dat je die wel zou kennen Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 11:30

Nee, heb ik gemist dan :p

Nouwjah, ik ben niet helemaal emotional fit, dat weet ikzelf ook wel. Ik loop voor het eerst stage in het onderwijs en voel me de laatste tijd niet erg competent in veel dingen; ben dan ook weinig gemotiveerd.
Mijn paard is een mooi rustpunt voor me, en dat vind hij ook best. Maar om dan dáár ook nog eens kritiek te ontvangen, daar ben ik op het moment nou niet bepaald op aan het wachten. Ik doe het juist omdat mn paard geen kritiek geeft :p

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:37

sowieso commentaar vind ik vervelend als het ongewenst is, maar soms is het wel eens goed om te horen wat een ander er van denkt. dan hebv ik liever tips dan dat iemand gewoon lukraak dingen roept die niet goed gaan: je zit uit balans. fijn. zeg me dan ook maar gelijk hoe ik dat op kan lossen Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:40

Tsjah, ik vind dat jij ook bot reageerde TS. Je was dan wel bezig, maar die vrouw bedoelde het misschien wel goed? Als je gewoon naar haar toeliep van: he, doe jij dit ook? Wat doe je dan? Misschien was het dan wel een hele leuke ontmoeting geweest! Het valt me gewoon steeds meer op dat mensen minder spontaan worden, juist leuk van die vrouw dat ze zich intresseerd in jou! Zo kon je het toch ook bekijken? Nu kwam je wel erg chagarijnig over, geconcentreerd of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:43

Waarom zou je vriendelijk moeten zijn tegen iemand om wiens hulp je niet vraagt? Het zou leuk zijn als mensen zich eens een keer met hun eigen zaken gingen bemoeien in plaats van altijd maar een wijzend vingertje naar anderen!

@alicia: heel herkenbaar. Mijn paard is ook mijn rustpunt. Daarom ben ik ook graag alleen met mijn paard. Dit soort dingen is gewoon frustrerend.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:46

Het zou leuk zijn als mensen met zijn allen een minder kort lontje hadden, ergens frustreerd het je gigantisch.. omdat je het op internet zet. Oke, als je elke dag of week zon mens bij je heb, zou ik ook gek worden.. maar zeker niet van iemand die er voor het eerst is, en die je amper kent. (( misschien was het wel een topruiter ofzo, waar je heel veel van kon leren..)) Want de meeste mensen durven dat niet zomaar(iemand tips geven). Ik denk dat je van andere mensen kan leren, en dat je het ook wel anders (zowiso) vriendelijker had kunnen oplossen:) Ze gaf je immers tips. Ze zal nu wel van je denken... wat een chagarijn

edit>tekst

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:50

pinuts schreef:
Want de meeste mensen durven dat niet zomaar(iemand tips geven). Ik denk dat je van andere mensen kan leren, en dat je het ook wel anders (zowiso) vriendelijker had kunnen oplossen:) Ze gaf je immers tips. Ze zal nu wel van je denken... wat een chagarijn

Wat maakt het uit wat die persoon denkt?

Helaas durven de meesten wel ongevraagd tips te geven. Tips waar je niet om vraagt en waar je 9 van de 10 keer niks aan hebt.

Zelf ben ik heel kritisch over van wie ik les wil hebben. Betaalde tips zijn dat Knipoog Maar die mensen zoek ik zelf wel uit...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:53

Nou, duidelijke taal! Lekker vriendelijk. Het maakt je allemaal niets uit he, neuh.. daarom zet je het ook op internet..
Ik vind het gewoonweg jammer dat mensen zon kort lontje hebben.
Ga jij maar mensen ""zoeken"" ze hoeven iniedergeval niet spontaan naar je toe te komen, want dat tollereer je niet. ( vooral niet als je ze niet kent)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:56

Waarom maak je je hier zo druk om? Ben jij zelf zo iemand die vindt dat ze een ander lastig moet vallen met tips?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:59

Omdat het mij steeds meer opvalt dat mensen een korter lontje krijgen, en omdat je onze meningen vraagt geef ik die. En omdat ik me verveel. Ikzelf val geen andere mensen lastig met tips, omdat ik dat niet durf, en het vaak niet beter weet, ik sta wel open voor nieuwe contacten en meer te leren. Misschien zou dan uiteindelijk ook weer meer opleveren tussen band tussen je paard en jezelf! Wie weet? Sta open voor onverwachte mensen, als iedereen dat zou doen, zou het veel gezelliger zijn.

((.. en nu ga ik weer naar mijn les.))

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:04

Heel herkenbaar…. Ik sta op een super gezellige stal, maar soms wordt ik er zo moe van dat je altijd overal voor moet verantwoorden… waarom heb je dit, waarom doe je dat. Er zijn dagen dat ik er gewoon echt sjaggie van wordt.

Ik doe geen ingewikkelde grondwerkoefeningen, maar zelfs als ik Jo gewoon longeer ben ik volledig op haar gericht. Ik kan me dan zo ergeren als er mensen aan de rand gaan staan en dingen gaan zeggen/vragen, pfffttt. Dan denk ik 'zie je nou niet dat ik even met mijn paard bézig ben?'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:05

Iedereen is nu eenmaal anders. Ik hoef niet zo nodig nog meer contacten. Ben allang blij dat ik de mensen die me nu helpen gevonden heb. Echt goede hulp is zeldzaam.
Het allerliefst ben ik alleen met mijn paard. Als ik mensen om me heen wil, doe ik wel wat anders, of spreek ik af met wat ik fijne, goede en kundige mensen vind om samen wat met mijn paard of ook met hun paarden te gaan doen.
Je wilt echt niet weten hoeveel mensen dachten dat ze mijn problemen met mijn paard wel even op konden lossen. Hoeveel mensen dachten dat hun tips dingen zouden zijn die ik nog niet wist.
De hoek in rammen is geen oplossing, bijvoorbeeld. Maar altijd maar zacht en lief zijn ook niet.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:07

Ik kan me voorstellen dat je dit knap vervelend vond, helemaal als je zelf bezig bent een oplossing te zoeken is ongevraagd advies soms heel storend. Zeker als je geconcentreerd bezig bent en iemand er zomar doorheen komt. Het maakt niet uit met welke tak van sport je bezig bent, als je je concentreerd is afleiding vervelend.

@ pinuts, die mevrouw zou toch ook kunnen zeggen, hey ik doe dit ook, ik zie dat t niet zo lekker gaat, wil je wat tips??
Dat komt heel anders over dan er gewoon doorheen gaan roepen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:25

Ik zei ook normaal dat ik nu bezig was met mijn paard en dat ik liever geen commentaar wilde. Maar ze ging gewoon door! Daarom lucht ik hier even mijn frustratie.

Ja, ik sta zeker open voor commentaar van anderen, maar dan wel op een tijdstip dat ik geschikt vind en wanneer ik er emotioneel en mentaal aan toe ben, zodat ik er ook echt iets mee kan (ik denk dat de meeste mensen dit ervaren).
Als je me dan tips wil geven, over grondwerk of rijden, zonder dat ik ernaar vraag, doe dat dan achteraf en vraag eerst of het op prijs gesteld wordt! Dat doe ikzelf ook altijd, gewoon achteraf vragen of ik wat tips mag geven, maar niet tijdens het 'werk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:39

Arabesk schreef:

Inderdaad, dat is de paardenwereld ten voeten uit. Maar ook in het algemeen bemoeien mensen zich graag met andermans zaken Knipoog

Ik ben zelf graag alleen met mijn paard, zeker als ik grondwerk doe. Als ik dan eens publiek heb of iemand die gaat praten zeg ik gewoon dat ik liever alleen ben om me te kunnen concentreren. Gewoon vriendelijk, en dat werkt meestal wel.

Als het om echt commentaar gaat -en zeker als ik al vriendelijk heb verzocht om te stoppen- blijf ik niet zo aardig, maar vanaf dat punt kan ik maar beter helemaal stoppen want dan ben ik te opgefokt om nog iets te kunnen doen. Moet ik nog afleren.