Halthouden maar dan aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Halthouden maar dan aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:11

Hoi, Dit is mijn eerste topic op dit forum. Ik zal me eerst voorstellen: ben 35, heb 2 kids ( 3 en 6) en rij sinds ik 8 ben paard. We hebben nu een verzorgshet van 6. Een superlief en intelligent beessie. (als je meer wilt weten vraag je maar)

Ik heb het topic van de shet aan de LL gelezen. Nu werk ik (nog) niet met LL maar aan de longe met onze verzorgshet van 6. Hij pikt dingen snel op. Kan stap, draf, galop en ben bezig met keren te leren (gaat steeds beter). Nu probeer ik ook Halt te leren. Vaak blijft hij lang doorlopen om uiteindelijk bij de ingang van de bak stil te gaan staan (zijn we klaar??? Clown ) of om naar binnen te komen naar me toe (wat wil je eigenlijk van me???). Hij staat dan dus wel stil maar of op zijn gekozen moment of helemaal van de hoefslag af bij mij (gezellig dat wel, maar niet de bedoeling).

Ik probeer nu vaak maar iets: zweep helemaal laag naast me op de grond om geen druk te geven. Zweep juist voor hem houden als "stop". Beetje zacht trekken aan de longe (maar dan komt ie dus vak naar me toe). Voor mijn gevoel moet ik op het midden blijven staan, maar misschien is dat niet goed?

Kortom: hoe leren jullie halt aan bij het longeren?

Komt bij dat de eigenaresse en een ander meisje hem ook longeren en ik weet niet welke commando's zij gebruiken voor halt houden. Rest is wel zelfde en hij lijkt ook onderscheid te maken in wat wie bedoelt. Zit mijn zoontje op hem en hij roept STOP omdat ie bang is eraf te vallen staat de pony accuut stil. Als ik stop roep gebeurt er echter niks... (ik rij er niet op, ik bedoel met longeren). ik probeer dus zelf consequent te zijn met MIJN commando's (stap, draven, galop, keer om, halt). Is het een extra probleem als ik een ander woord gebruik (ik geloof dat eigenaresse HO! zegt, maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat bij mij)? Pony lijkt echt zich af te stemmen op degene die met hem bezig is.

Judje

Re: Halthouden maar dan aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:37

Welkom op Bokt!
Wanneer je de Shet halt wilt laten houden is het belangrijk jezelf groot en sterk te maken. Daarnaast zou ik de zweep onder de longe door omhoog steken voor zijn koppie, hierdoor begrens je hem.
Daarnaast is het belangrijk om zelf ook een positie in te nemen aan de voorcirkel van het paard, dus dat je t.o.v. de Shet aan zijn voorzijde staat.
Consequent zijn is hierbij erg belangrijk.

Wat je ook kan proberen is, wanneer je aan het stappen bent de volte kleiner te maken, zodat je directer contact hebt met de Shet en vanuit een kleinere volte probeert halt te houden.
Wanneer dit goed gaat: maak je iedere keer de volte weer iets groter. Gaat het fout: ga je weer een stapje terug en maak je de volte weer wat kleiner.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:38

ik lees dit even mee
heb hetzelfde "probleem" ik probeer het nu op de 2de manier te doen die Judje uitlegd en dat lukt zo nu en dan al wel Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:17

Judje: Bedankt voor deze tips zover. Ik ga het de volgende keer proberen. Ik verwacht de meeste resultaten bij de tweede optie: Op een kleine volte eerst aanleren en dan de afstand vergroten. Omdat ik naar mijn idee de eerste al geprobeerd heb.

Als de pony niet reageert (vooral bij eerste optie en later als de afstand groter is), mag je dan ook voor hem op de grond "slaan" met de zweep, om kracht bij te zetten? (Doe dit wel met omkeren leren namelijk. Als hij na 1 keer commando en trekje aan longe niet wil draaien klap ik naast hem in de lucht of voor zijn voetjes op de grond aan de kant waar hij niet op moet en zeg commando nogmaals, snapje? Dan doet hij het wel (en issie BRAAFFF! en gaat de zweep laag en de longe ontspannen))

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:49

Als het werkt en je het dier daarna beloond mag het wel.
Wat alleen het belangrijkste is tijdens het werken met paarden is imo de ontspanning en niet alle dieren zullen er tegen kunnen dat je voor hun neus op de grond slaat met de zweep, waardoor deze dieren NOG meer moeite zullen krijgen met stilstaan.
Als het met jouw Shet werkt, vooral doen! Als je maar steeds eerst met het standaard stemcommando begint en dan zweep naar voren en pas als hij dan niet luisterd de zweep op de grond slaat. Als je dit niet doet zul je iedere keer de zweep moeten gebruiken en verklein je je hulpen dus niet.
Succes ermee!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:04

Judje schreef:
Als het werkt en je het dier daarna beloond mag het wel.
Wat alleen het belangrijkste is tijdens het werken met paarden is imo de ontspanning en niet alle dieren zullen er tegen kunnen dat je voor hun neus op de grond slaat met de zweep, waardoor deze dieren NOG meer moeite zullen krijgen met stilstaan.
Als het met jouw Shet werkt, vooral doen! Als je maar steeds eerst met het standaard stemcommando begint en dan zweep naar voren en pas als hij dan niet luisterd de zweep op de grond slaat. Als je dit niet doet zul je iedere keer de zweep moeten gebruiken en verklein je je hulpen dus niet.
Succes ermee!

Ik neem aan dat je dan ook steeds het commando moet herhalen (net als bij hondentraining)

Dus eerste stap is: stemcommando: HALT
Als niet werkt stap twee zweep naar voren en HALT
En stap drie als dat ook nog niet werkt: op grond slaan en HALT zeggen

Gelukkig is onze shet niet bang van de zweep en schrikt hij er niet van. Maar het is wel fijn even de opbouwende volgorde te weten. Ik neem aan (en hoop Knipoog ) dat hij gedurende de tijd steeds eerder naar het commando zal luisteren door deze opbouw?

Bij het omkeren gaat hij de ene kant op makkelijk zonder zweep erbij en de andere kant om minder makkelijk, moet ik meestal toch even een slagje op de grond geven (want dan komt ie op zijn lastige hand. Wel grappig trouwens. Toen we hem net hadden liep ie makkelijk aan de longe als hij op de linkerhand liep (dus mij in het linkeroog had). Want zo te merken was hij niks anders gewend dan dat iemand links van hem liep. Als ik rechts probeerde te lopen was hij helemaal van slag. Wist niet eens hoe te lopen en deed er alles aan om mij weer aan zijn linkerkant te krijgen. Nu zijn we 4 maanden verder en hij heeft zijn rechterhand helemaal ontdekt en aan de longe galoppeerd hij het liefst dus op de rechterhand. Keren naar de rechterhand doet hij dus fluitend en naar de linkerhand zie je hem denken: NEE HE! ECHT NIET! Vork )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:16

Ja, sorry als dat niet duidelijk was, maar dat is voor mij zo normaal dat ik het vergeten ben te vermelden.
Imo is het trainen van alle soorten dieren hetzelfde: met een klein commando beginnen en steeds opbouwen, totdat hij luisterd en daarna belonen. De volgende keer weer bij het kleine commando beginnen.

Als hij eerst heel graag op rechts werd gelongeerd en nou graag op links kan het zijn dat je Shet vast zit in zijn spieren. Ieder paard is van nature gebogen als je er van bovenaf op zou kijken. Paarden, die ) gebogen zijn lopen dus makkelijker op de rechterhand, omdat hun linkerkant dus 'korter' is en daardoor dus lastiger op de linkerkant inbuigen. Door gerichte training kan je je paard rechtrichten. Hierbij kan je gebruik maken van diverse hulpteugels en als je iets wilt leren kan je kiezen om te leren longeren met dubbele lijnen. Dat werkt nog het beste om je paard recht te krijgen en je kan ook alle andere oefeningen van onder het zadel zo aan je Shet leren wanneer hij er aan toe is, zoals wijken, schouderbinnenwaarts en noem maar op.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:32

Hmmm, zal dat eens proberen te bekijken. Ik mag er zelf niet op zitten, dus ben benieuwd hoe ik zou kunnen zien of hij ) of ( gebogen is. Hij springt op beide handen wel in de goede galop aan. Kijkt dan bij beide galop-kanten naar buiten toe (ben altijd bang dat ie zijn neus aan de palen stoot). Is dat goed of slecht? We hebben lange lijnen enzo. Vanaf de winter heb ik meer tijd om vaker door de week te gaan (zonder kinderen) dus ga dan eens kijken wat ik kan gaan uitbouwen. Halthouden en keren en veel wissels maken is waar ik me nu op wil gaan richten.