[AR] Met shet & sulky in een rijbak trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Met shet & sulky in een rijbak trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:48

Over 2 weekjes komt mijn shet terug van het beleren. Nu ben ik zelf nogal bang geworden wegens een ongeluk op de weg met mn andere pony, en durf dus niet meteen langs de weg met de kar.

Daarnaast lijkt het me ook super om dressuurmatig te trainen met de kar. Dus zat ik mezelf af te vragen of ik niet gewoon in onze bak kan trainen.

De bak is 20 bij 40 en niet heel plat, ook niet mega zwaar maar misschien aan de zware kant.

Het is de bekende shetland sulky, niet zwaar dus, en zelf weeg ik ook niet veel. Pony hoeft nog nieteens de helft van zn eigen gewicht te trekken.

Als ik het rustig aan opbouw, begin met 10 minuutjes, stappen, opbouwen naar wat draven, denken jullie dat dat kan?

Marmot

Re: Met shet & sulky in een rijbak trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:33

Natuurlijk kan dat, gewoon opletten dat je niet teveel ineens doet, maar zo te zien doe je dat ook. Wij rijden in de winter vaak in de bak met een sulky, dat gaat prima.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:31

Lijkt me geen probleem en als ik je post zo lees, ben je er verantwoord mee bezig! Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:55

Als ik op wedstrijd ga en ik weet dat de bak zwaar is neem ik ook altijd m'n sulky mee ipv m'n marathon wagen.

Bento is misschien niet uit zich zelf de loperigste pony, maar hij kan wel wat hebben hoor.

Misschien zou je zelfs een stukje grasland af kunnen zetten als dat op stal mag.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:57

Lijkt me geen probleem!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:42

wij mennen ook regelmatig in de rijbak, geen probleem.
Er zitten er wel tussen die dat minder leuk vinden en dan moet je zelf wel wat harder werken....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:44

zo natuurlijk is dat niet, ik rij alleen in de bak als ie net gespoten en gesleept is

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:57

Bedankt voor jullie reacties Lachen

Ik denk zelf dat het vrij zwaar is, aan de andere kant, lees je toch overal dat een pony op zware ondergrond maximaal 1x zn eigen gewicht kan trekken, en ik ben nog nieteens de helft ervan inclusief kar.
En als ik het rustig opbouw..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:05

als je zelf denkt dat het vrij zwaar is, waarom zoek je dan excuses in "wat je overal leest"
Mijn pony(100cm) is echt geen watje, maar nogmaals, alleen als de bak net gesleept en gespoten is. Vorige week had ik een wedstrijd op een geweldige eb en vloed bodem, tja, das geen probleem natuurlijk

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:28

Ik zoek geen excuses. Ik heb het eens gedaan met mn andere pony en had het idee dat die behoorlijk moest trekken, nou is die wel ruim 15cm kleiner en was de bak zwaarder als hij nu is.

Ik ga het gewoon proberen, het is aan mn pony ook wel te merken als het echt te zwaar is

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:29

Het trekken opzich lijkt me niet zo'n probleem maar het lijkt me voor je rug en die van je pony niet zo leuk met zo'n sulky als de bak erg hobbelig is. Dus ik zou het alleen doen al je bak redelijk glad is.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:10

Ik heb elke maandag menles met mijn minipaardje, in een (zeer) ruime bak. Helaas zijn er af en toe evenementen in deze bak, waardoor de kwaliteit om te janken is. De grotere paarden hebben er bijna tot geen last van, maar ik met mijn mini voel elke hobbel. Het is me al een paar keer overkomen dat de kwaliteit zo slecht was, dat ik gestopt ben. Met kwaliteit bedoel ik hobbels/te losse stukken zand.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:45

ik heb het onlangs met Flicka getest, de bak was in goede conditie en net geplet, een mooi moment om het te proberen. Flicka is 1,01 meter hoog en weegt tussen de 180 en 200 kilo. ik met wagen weeg 130 kilo, ik heb een marathon trainingswagen.

in de bak kón ze het wel, maar om écht in te rijden is veel te zwaar. we zijn de bak ingereden en er ook gelijk weer uit, en houden het gewoon bij de trainingswei nu.

mijn ervaring is dat de trekkracht van (vooral kleinere) ponies nog weleens overschat wordt, één keer het eigen gewicht op zwaardere bodem gaat mijns inziens écht niet op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:07

Ik zou het zelf niet doen als ik het zo lees, maar goed ik kan niet zien hoe de bak is natuurlijk

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:06

Geen probleem, ik men zelfs met mijn B pony en zijn gigantische wagen in de bak Haha!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:01

Reageren hoeft niet meer.. pony is vanmorgen op hol gegaan langs de weg en ik heb besloten helemaal te stoppen met mennen helaas

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:27

Da's jammer... Wat was de oorzaak? Hopelijk houden bento en jij er niets aan over.

Stoppen met mennen is een begrijpbare beslissing, maar voor jullie beider zelfvertrouwen misschien niet de meest ideale.

Groeten, SuSEQ