vraagje/tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

vraagje/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:24

Ik ben op zoek naar een bitlooshoofdstel om mee buiten te rijden, maar weet niet zo goed wat nou praktisch is en vooral ook vriendelijk.
Mijn tinker is snel, maar niet oncontroleerbaar zeg maar. Sinds kort rij ik vaak zonder zadel lekker buiten, dit gaat goed. Lekker relaxt. Soms/bijna altijd is dit nog fijner dan wanneer ik mijn Barefoot gebruik. Maar nu zou ik ook zonder bit willen proberen.
Wat is jullie mening, moet je dit gewoon een keer proberen en gewoon doen. Of eerst wennen in de bak ofzoiets.
En welke optoming kan ik het beste gebruiken.

Anoniem

Re: vraagje/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:29

Welke optoming je kiest is zo persoonlijk, hangt van jou en je paard als combinatie af. En hoe vriendelijk een optoming is hangt van jou af (het is een dooddoener, maar wel waar Knipoog).
Hackamore's worden vaak onvriendelijk gevonden, maar ik rijd er op mijn verzorgpaard wel mee. Ik zit er niet aan tenzij hij even duidelijkheid nodig heeft, want een hack is gewoon heel duidelijk en echt niet onvriendelijk als je een zachte hand hebt.

Je kan als je lid wordt van de verening bitloos paardrijden (www.bitloos.nl) 3 optomingen proberen, dan hoef je niet meteen iets aan te schaffen.

Ik ben zelf wel gewoon meteen naar buiten gegaan toen ik voor het eerst bitloos ging, maar als je je daar niet 100% zeker bij voelt kan je eerst eens oefenen in de bak natuurlijk.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:28

dat hangt van jou en je paard af, ik heb met mijn tinker een touhalster, sidepull en Hackamore geprobeerd maar ze reageert het beste op een dr cook dus proberen zou ik zeggen.
je zou kunnen beginnen met een simpel halster met de teugels eraan maar dat werkte bij mij voor geen meter.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:15

Oke, dan ga ik eerst eens proberen met een halster. Dit heb ik wel vaker geprobeerd in de bak met alleen stappen en niet draven. Het ging wel redelijk, onwennig.

bij bitloos.nl heb ik een soort van hoofdstel gezien alleen met ringen aan de neusriem zodat je daar je teugels aan vast maakt. Lijkt me ook wel wat eerlijk gezegd.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:09

dat is denk ik een sidepull. op paardnatuurlijk staan er ook een aantal afgebeeld.