Is dit boek de moeite?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Is dit boek de moeite?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:59

Hallo bokkers,

Omdat ik mijn weg aan het zoeken ben binnen het Natural Horsemanship, zoek ik wat bruikbare boeken, die me misschien verder kunnen helpen.

Nu kwam ik het boek Natural Horsemanship van Parelli tegen.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... 4002380962

Is dit boek een aanrader voor de beginner, of totaal niet?

Alvast bedankt.

Cassidy

Re: Is dit boek de moeite?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:49

Ik heb een oudere engelse editie, en inmiddels is er ook in het engels een herziene editie geweest. Dus kan niet zeggen of de nederlandse editie zoveel van de eerste Engelse Editie verschilt. Maar ik vind het zeer zeker de moeite waard, ook voor een beginner. De verschillende oefeningen (games) worden er duidelijk in uitgelegd, alleen noemt Parelli ze daar niet game 1 t/m 7. Maar de theorie erachter, en de beschrijving waarom een paard zo denkt als hij denkt, is in mijn editie correct. Ik vind het daarom een boek dat het waard is om in boekenkast te hebben en regelmatig ter hand te nemen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:53

Dit boek was mijn kennismaking met parelli.
ik vind het superduidelijk uitgelegd (heb wel de engelse versie)

Heel fijn boek.. zeker een aanrader..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:54

Bedankt, dan klinkt toch zeker positief.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:55

Ik heb hem hier this liggen.. De Nederlandse.. Heb hem nog steeds niet uit.. Ben nog in het begin.. Nagelbijten / Gniffelen
Heb hem al best lang thuis liggen sommige dingen zijn super maar het is best (in het begin dan) een saai boek.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:56

Dat merk ik vaker, saai in het begin.
Maar meestal worden ze wel interessanter.
Neem aan dit boek ook Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:52

naast het boek zou ik je het level 1 pakket aanraden, dan krijg je net even wat meer handvaten, zoek eens op ebay voor een 2e hands pakket bijvoorbeeld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:03

Ebay is nog een goed idee inderdaad.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:22

Ik heb de Nl'se versie, ben er gister in begonnen. Erg interessant.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:04

Denk dat ik hem toch maar eens ga aanschaffen. Knipoog

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:07

Heb hem ook, heb hem ook al lang en ook niet nog niet uit wegens tijdgebrek. Maar tot waar ik hem heb gelezen vind ik het een goed en interessant boek Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:23

Dat klinkt in ieder geval goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:31

Ik vind het dvd materiaal eigenlijk veel beter. Als je echt wilt weten wat je met parelli kan bereiken, moet je eens kijken of je succes series kan bemachtigen. Niet een stap voor stap uitleg, maar wel een uitleg van het hele systeem, zodat je weet waar het toe leidt.
Als je begint met level één vallen heel veel mensen een beetje over de simpelheid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:33

Oke, bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:32

sanne83 schreef:
Ik vind het dvd materiaal eigenlijk veel beter. Als je echt wilt weten wat je met parelli kan bereiken, moet je eens kijken of je succes series kan bemachtigen. Niet een stap voor stap uitleg, maar wel een uitleg van het hele systeem, zodat je weet waar het toe leidt.
Als je begint met level één vallen heel veel mensen een beetje over de simpelheid.

Je moet niet uit het oog verliezen dat het boek er eerder was dan het hele pakket, en de succes serie iets van de laatste tijd is. Ook Parelli heeft in zijn manier van lesgeven een ontwikkeling doorgemaakt, niet in het minst te danken aan zijn vrouw Linda. Maar de materie is hetzelfde. Daarom vind ik dat het boek nog steeds recht van bestaan heeft, en het waard is om in mijn boekenkast te staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:29

Dat klinkt dan weer goed Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:25

ja, dat zeker. Ik zou alleen als je één ding wilt kopen, eerder iets van de laatste tijd aanraden dan van 10 jaar geleden. Ik denk dat alles ook wel in dat boek staat, maar de manier van uitleggen ( wordt veel makkelijker gemaakt) en de manier van uitvoeren zijn wel veranderd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:27

Oke, bedankt. Goed dat je het aangeeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:58

Ik heb een hoop informatie gezocht over Parelli, en had daardoor wel een indruk van zijn manier van werken. Ik heb ook de Nederlandse versie van het boek. Wat er in staat is vrij logisch, en ik vond het dan ook niet heel 'nieuw' meer. Wat er staat is zeker waar, en je zou er evt. ook mee aan de slag kunnen. Ik heb zelf geen pakket, maar van wat ik hoor zou dat wel leerzamer zijn, het boek is toch wat compacter. Verder vind ik het boek slecht vertaalt en toch een beetje vervelend geschreven, maar het blijft wel te volgen. Uiteindelijk zou ik het wel kopen, evt. tweedehands, omdat het je wel 'scherp houd'.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 07:32

Oke bedankt. Ik twijfel toch een beetje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:52

kom maar een dagje snuffelen in mn Parelli dvd collectie, dan kun je zien wat we bedoelen Lachen heb het (engelse) boek ook en diverse andere NH 'goeroe's' zoals Klaus Hempfling, Clinton Anderson en Monty Roberts. Dus neem wel drinken en broodjes mee want je bent voorlopig even zoet Clown

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:21

Whaha, allemaal op visite bij Cissy! Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:32

TurdusMerula schreef:
Ik heb een hoop informatie gezocht over Parelli, en had daardoor wel een indruk van zijn manier van werken. Ik heb ook de Nederlandse versie van het boek. Wat er in staat is vrij logisch, en ik vond het dan ook niet heel 'nieuw' meer. Wat er staat is zeker waar, en je zou er evt. ook mee aan de slag kunnen. Ik heb zelf geen pakket, maar van wat ik hoor zou dat wel leerzamer zijn, het boek is toch wat compacter. Verder vind ik het boek slecht vertaalt en toch een beetje vervelend geschreven, maar het blijft wel te volgen. Uiteindelijk zou ik het wel kopen, evt. tweedehands, omdat het je wel 'scherp houd'.

Ik vind het boek wel goed vertaald. Ik heb de NL en de E versie naast elkaar gelezen (woord voor woord) en de vertaling is erg goed. Er is 1 klein grapje dat niet vertaald is (en niet te vertalen was). Knipoog

Silence schreef:
Oke bedankt. Ik twijfel toch een beetje.

Hier ligt het boek gewoon in de bieb. Misschien is dat een idee. Gewoon een middagje daar gaan lezen als je geen abonnement hebt.

sanne83 schreef:

Level 1 is 'versimpeld' omdat mensen het niet konden bolwerken binnen een paar maanden. Tong uitsteken

Het boek is meer een globale uitleg van de methode en is later uitgewerkt tot de level-pakketten. Het is dus niet een heel praktisch werkboek. Maar de theorie van Parelli staat er duidelijk in en dat is mooi, want veel beoefenaars van de methode kennen de achterliggende gedachte niet en/of handelen er niet naar. Knipoog Ik vind het een interessant boek.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:10

ben ik helemaal met je eens. Ik had alleen het verhaal van de ts gelezen over dat ze bij hempfling is geweest. Dan denk ik dat een overzicht voor haar leuker is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:32

Ben inderdaad bij Hempfling geweest.
Ben nu een beetje mijn eigen manier hierin aan het zoeken.