[AR] wat betekent: goed betuigt of licht betuigt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna1966

wat betekent: goed betuigt of licht betuigt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:12

Hallo allemaal,

ik heb me gisteren al voorgestellt op wie, wat, waar. Ik woon dus al lang in Duitsland en kan met sommige woorden niet zoveel beginnen. En in woordenboeken vindt je dat ook niet.

Het gaat hier dus om de woorden: goed betuigt en licht betuigt.

Ik kijk de laatste tijd heel erg veel naar verkooppaarden, vooral naar friezen, mijn absoluut droompaard. Ooit es een keer koop ik er ook een, als alles dus past. Wat mij dus opgevallen is, zijn de bovengenoemde begrippen.

Kan iemand mij dat misschien uitleggen? Ik hoop, ik heb de goede rubriek hiervoor uitgezocht. Alvast heel erg bedankt.

groetjes,
Anna

Joto

Re: wat betekent: goed betuigt of licht betuigt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:13

Goed betuigt is vaak wat meer ervaring, wat vaker voor de wagen gestaan. Licht betuigt kan verschillend zijn van band slepen tot voor de wagen staan maar niks kennen of weinig

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:14

Volgensmij betekent goed betuigd dat het paard volledig beleerd is voor de wagen en er ook goed aan gewend is.
Licht betuigd betekent dat er een begin is gemaakt met het mak maken voor de kar, maar dat dit nog niet bevestigd is.
Tenminste, dat zou ik denken Lachen

Anna1966

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:21

Zoiets hat ik ook al gedacht, dat het iets met "tuig" te doen heeft, tuigpaarden dus. Meestal staat er iets van: beleerd onder het zadel en licht of goed betuigt. Dan zal het dat wel zijn.
Dank jullie wel.

groetjes,
Anna

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:24

RPA----> AR

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:32

Sommige mensen gebruiken de termen "licht betuigd" of "goed betuigd" ook wel voor paarden die alleen onder het zadel lopen. Waar je dus eigenlijk zou moeten zeggen "zadelmak" of "goed bereden". Ligt er een beetje aan in welke streek je je bevindt Knipoog. Maar over het algemeen spreekt men over "licht betuigd" of "goed betuigd" als het gaat over een paard en wagen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:05

Pin jezelf ook vooral niet teveel vast op dit soort uitspraken. Als er staat goed betuigd zou je verwachten dat je er zo mee weg kan rijden, maar ga daar asjeblieft niet meteen vanuit!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:14

Denk dat het inderdaad heel erg verschilt.

Licht betuigd bektekend bij mij dat het dier beleerd is en een aantal keer voor de wagen gelopen heeft.

Goed betuigd betekend bij mij dat je er inderdaad mee weg kan rijden.

Maar dat verschikt dus blijkbaar per persoon