Mijn vzp wilt geen pas doen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne_x

Mijn vzp wilt geen pas doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 15:30

Ik heb dus een vraagje:
Ik heb een verzorgpaard van 19 en ik wil haar dus de spaanse pas leren, maar het lijkt alsof ze het helemaal niet snapt... Ik ben dus begonnen met met een zweepje tegen haar been te tikken en dan pas te zeggen, maar ze doet helemaal niks met der been (ik heb het al zo'n 100 keer geprobeerd, maar ze doet het gewoon egt niet!). Ook heb ik geprobeerd om gewoon met mijn hand tegen haar been te tikken, maar ze doet helemaal niks, geen kleine beweging niks! Weet iemand misschien wat ik verkeerd doe, of hoe ik het anders miss kan doen???
Alvast bedankt!
(Ooja ik ben dus nu bezig haar te leren buigen en dat gaat wel gewoon makkelijk!)

Debbie00

Re: Mijn vzp wilt geen pas doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:48

Hera doet ook niks als je tegen haar been tikt met een zweep.

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:18

ik heb het mijn verzorg pony geleert door zijn been op te tillen en naar voren te brengen en dan pas zeggen bij voorbeeld en dan belonen en elke keer been op tillen pas zeggen en belonen en dan na aantal keer proberen pas te zeggen en kijken wat hij doet

_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:32

_Sundance_ schreef:
ik heb het mijn verzorg pony geleert door zijn been op te tillen en naar voren te brengen en dan pas zeggen bij voorbeeld en dan belonen en elke keer been op tillen pas zeggen en belonen en dan na aantal keer proberen pas te zeggen en kijken wat hij doet

Precies zo heb ik het ook gedaan! Erg goede manier, mijn Haflinger snapte het al meteen (dat als ze dat deed, dat daarna een snoepje volgde). Clown

illousion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:37

ik heb die manier ook van een vriendin maar myne snapt het nog niet helemaal, maar alshet goed is moet je gewoon die voet naar de goede plek brengen en zeg pas en dan een paar korrels biks het hoeft niet veel te zijn. en dan gewoon steeds herhalen.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:53

Whaha okee dus dan ligt het tog aan mij Clown (mooi zo! Tong uitsteken) Ja ik had het ook maar van iemand gehoord dat je tegen het been aan moest tikken, dus ik dacht; naja dan probeer ik het maar he

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:55

Naja dan kan hier wel een slotje op denk ik! Clown het lag dus gewoon aan mij, dan ga ik heb maar op die andere manier van hierboven proberen! Haha! heel erg bedankt!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:13

_Sundance_ schreef:

Zo ben ik het nu ook aan het doen.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:24

Citaat:
Wat is "Spaanse Pas"?
De Spaanse Pas is het optillen, naar voren gooien en het weer neerzetten van het voorbeen.

Afbeelding

Het commando:
"Pas"

Hoe leer ik het aan?
Ga langs je pony staan. Met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Til zijn voorbeen op, beweeg het been in de vorm van de spaanse pas (en zeg tegelijk "pas") en zet hem weer neer. Beloon je pony uitbundig. Oefen dit een aantal keer. Daarna kun je een beetje tegen de pony leunen (zodat hij zijn gewicht naar de andere kant verplaatst) en met je voet tegen zijn been aanduwen. Zodra hij zijn voet ook maar iets optilt belonen. Ook zo een aantal keer oefenen en hierbij het zweepcommando gebruiken (bijvoorbeeld tegen het been of tegen de schouder. Als je voet geven wilt houden moet je een duidelijk ander zweepcommando gebruiken). Daarna probeer je het enkel met het zweep en stemcommando
. Het hoeven in het begin nog geen keurig hoge passen te zijn. Zodra de link "pas is voet naar voren" erin zit kun je het vanaf daar uitwerken. Zodra de spaanse pas er bij 1 been helemaal in zit kun je het proberen met zijn andere voet. En daarna misschien zelfs lopend!

Let op:
* Ga nooit voor je pony staan. Een enthousiaste hoef komt er hard aan.

* Begrijpt je pony het zweepcommando niet gebruik het dan niet harder, dit heeft totaal geen zin.

* Bedenk van tevoren goed wat je gaat gebruiken als zweep commando als je "voet geven" wilt behouden. Dit lijkt namelijk er op elkaar en vaak vervalt het voet geven zodra de pony pas leert.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond
Wat is "Spaanse Pas"?
De Spaanse Pas is het optillen, naar voren gooien en het weer neerzetten van het voorbeen.

Bron http://www.vrijheidsdressuur.com

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:22

Vraag jezelf eens af: Leer je spaansepas aan omdat je het leuk vind dat je paard een kunstje kan. Of leer je spaanse pas aan omdat het een stap verder in de training van je paard is met betrekking tot wijken voor druk ( niet de rijtechnische wijken voor druk).

Als je je verzorgpony iets vraag verwacht je een reactie. Persoonlijk vind ik het zorgelijk dat als je honderd keer met de zweep tegen het been van je paardje tikt en je krijgt nul reactie. Is het paardje dan wel geveolig voor een commando?

Dit is overigens geen kritiek maar bedoelt om je wat verder na te laten denken over je realtie met een paard en wat je hoopt te winnen uit het aanleren van kunstjes.