boos worden, hoe voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetjj

boos worden, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 16:42

Ik hoop dat jullie een goede tip voor mij hebben Lachen

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn paard de pas aan te leren, maar hik elke keer weer tegen hetzelfde probleem aan.
Als ik het 1x heb gevraagd weet hij gelijk de bedoeling en gaat het uit zichzelf doen. Dit negeer ik dan, maar dan wordt hij boos omdat hij niets lekkers krijgt. Terwijl hij wel de pas doet. Hij gaat dan steeds harder 'gooien' , en soms gaat hij zelf over tot beuken met zijn hoofd.

Ik heb voordat ik aan de pas begon de clicker geintroduceert en dat snapte hij..

Hoe kan ik dit voorkomen?

Florientje

Re: boos worden, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:57

Ik denk dat jij moet gaan proberen om te stoppen met voedselbeloningen, want je paard is duidelijk erg gehecht aan z'n snoepjes Knipoog Probeer hem te belonen met een aai en opgewekte stem, voor veel paarden is dit al genoeg. Wanneer je paard het uit zichzelf doet, gewoon negeren, blijft hij ermee door gaan; geef 'm dan maar is een keer tik. Hij moet duidelijk weten dat hij alleen de oefening mag uitvoeren wanneer jij dat vraagt, daar moet je heeeel consequent in zijn!
Succes Lachen

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:36

Dat stoppen met voedselbeloningen vind ik onzin. Wat ik geleerd heb van Miriam is dat je duidelijk moet zijn. Wil je dit niet, dan zeg je duidelijk 'nee' evt met een pasje naar achteren. Op het moment dat hij reageert op dat 'nee', dan klik je. Dan weet hij dat dit niet de bedoeling is. Een tik geven kan, maar ook daar gelijk weer belonen als hij dan wel goed reageert. Dit geeft je paard niet alleen aan wat NIET mag, maar vooral ook wat WEL mag.

Super consequent zijn, is duidelijker voor je paard dan alleen negeren.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:46

Mijn paardje heeft ook wel eens de neiging om het zomaar te doen. Ik Negeer het en ga verder met een andere oefening doet hij het nog dan zet ik hem een paar pasjes achteruit.
Gaat hij dan nog verder dan loop ik even weg.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:34

Ik neem aan dat je pas vraagt, hij een pas doet en je dat beloont en dat hij daarna ongevraagd blijft passen?

Dat heet in mijn boekje bedelen.Negeren negeren negeren. En dan komt grondwerk om de hoek kijken. Er izjn verschillende oplossingen. Weglopen bij je paard en hem alleen laten (kudde weg) of hetzelfde maar andersom, hem wegsturen van de kudde ( jij dus). Let daarbij wel op je lichaamshouding en postitie, die moet zo verschillend mogelijk zijn van je houding en positie bij het pascommando.

Een andere oplossing is stoppen met pas vragen, gewoon twee weken helemaal niet meer doen en dan 1 keer zomaar een keer tussendoor.

Nog een ander oplossing is wat andere al zeiden, iets anders gaan doen, maar dit werkt alleen als je paard ook al iets anders kan en dan het liefst een oefening die niets met het voorbeen optillen heeft te maken en beter nog een oefening die hij ook zonder voedsel beloning kan ( bv achterwaarts)

In alle gevallen, let op de lichaamstaal van je paard of hij heeft begrepen dat hij iets deed wat niet de bedoeling was.