gevoelig paard, hoe longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marie08

gevoelig paard, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:03

ik heb sinds kort een paard wat erg gevoelig is in de mond, bij het gewone rijden mag je ook bijna niet aan de teugel zitten tenzij je graag een kopstoot krijgt.
nu wil ik haar graag kunnen longeren als ik weinig tijd heb of gewoon even voor het rijden als ze druk is.

ik heb het idee dat veel longeermethoden zo niet alle nogal inwerken in de mond, dus welke methode doet dat niet zo hard.
daarnaast heb ik wel verschillende materialen gekregen voor het longeren (singel, lijnen, tussenstukje) maar weet niet goed hoe ik deze juist moet gebruiken. heb wel vaker andere paarden gelongeerd maar dat was meer lijn aan het bit en ff laten rennen voor het opstappen.

dus mijn vraag hoe gebruik ik mijn spullen beter en voorkom ik dat ik mijn paard pijn doe in de mond???

Sisco4life

Re: gevoelig paard, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:04

met het bitstukje ook door de neusriem ipv alleen het bit Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:04

Door met kaptoom te longeren? Knipoog

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:06

das toch een soort neusriem? ben bang dat ze daar onder weg loopt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:07

dat is een hoofdstel zonder bit met ijzerwerk op de neus. Heeft op zich nog een aardig sterke invloed, net zoals bitloos rijden.

de mijne is ook erg gevoelig in de mond, maar met halster / kaptoom longeren gaat prima! Wil alleen nu zelf een kaptoom, leen momenteel een van een kennis.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:24

past het bitje wel?

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:55

bit past goed, hebben we lang over gedaan om het juiste te vinden. ze heeft nu een dun dubbelgebroken bit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:15

Wellicht past dit beter bij het subforum longeren? Misschien dat je daar meer bruikbare tips kan krijgen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:16

een merrie van mij longeer ik altijd met een Monty roberts halster en dat gaat super. En met rijden heefd ze een happy mouth bitje.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:23

AR-->LO

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:38

mijn ruin longeer ik nu ook met een kaptoom (hij mag nog geen bit in) en kvind het echt héél fijn om mee te werken! véél directer en minder gepruts in de mond dan met een bit in!
voor je longeerspullen kan je best advies vragen aan iemand met ervaring die je ter plekke kan helpen, bijzetteugels enzo moeten echt correct vastgemaakt worden en op juiste lengte anders heeft het geen (soms zelfs averechts) effect!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:39

Of je longeert met niets, gewoon los, dat is leuk om te doen. Maar dan moet een bijzetteugel geen noodzaak zijn en je moet een omsloten circel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:41

Gewoon aan een halster
Ookd aar kun je je paard vwnw mee longeren.
Achterhand erbij ook, ligt puur aan je manier van longeren Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:46

dat kan weer schuiven en gaan irriteren.
naja mischien je neusriem van je halster een gaatje korter ofzo.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:49

wrom zo'n dun bitje? mijn merrie is ook gevoelig en die reageerd minder vel op een dikker bitje..
zodra ik de dunne inhang word ze wat feller..
ik weet niet of het helpt maar dat is mijn ervaring Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:40

De meeste paarden gaan niet voor niets in 'protest'. Kan het niet zijn dat je paard last heeft van zijn tanden, lagen of andere delen van de mond of het lijf?
Als je het dier beleerd hebt gekocht, kan het ook zijn dat het protest is gebleven, omdat het niet goed is afgeleerd en men eerder misschien wel te hard is geweest in de mond.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:05

ze is dus wel te grof gereden voor wij haar kregen. ze is compleet scheef gemaakt en is heel bang voor met name de longeerzweep.
halster vind ik niet wat, geeft toch minder controle dan hoofdstel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:17

Een kaptoom is ideaal, voor jonge paarden en oudere ( verreden) paarden. Het kaptoom is streng genoeg en geeft geen druk in de mond. Als je paard wegloopt bij het longeren betekent dat dat het paard geen goede basis opleiding heeft gehad en dat je dus daar weer naar terug moet. Zeker niet ( nooit!!) met longeerlijn aan het bit longeren, je doet een paard op deze manier heel snel pijn en daarvoor zal ze nog sneller weglopen, schrikken, etc.
Terug naar de basis dus!
Je moet langzaam gaan om snel bij je doel te komen en bij dit soort paarden betekent dat een paar stappen terug om vervolgens met reuzestappen weer vooruit te kunnen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:22

Waarom hou je zo vast aan 'controle'???

Als je een paard al niet met halster onder controle hebt bij het longeren, waarom dan een bit er in? Het paard geeft aan er last van te hebben, dus probeer het nou eens anders aan te pakken. Neem anders een kaptoom, al hoewel met gewoon passend halster het ook prima kan.

Tja, ik zou dat heel anders benaderen. Ik heb (inmiddels) controle over mijn jonge paard zonder dat hij uberhaupt iets draagt, maar alleen op mijn lichaamstaal (en dat is keihard werken, maar wel erg leuk en je hebt er enorm profijt van bij het rijden Ja ). Ik longeer dus ook vrij weinig, werk liever zo, omdat ik merk hoe gericht je paard op je wordt. En dan hoef je je niet meer druk te maken over 'controle' of de vraag 'wel of geen bit'. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:32

Als je weet dat het dier al verkeerd is gereden zou ik helemaal overgaan naar halster of kaptoom. Mijn voorkeur gaat uit naar een kaptoom, omdat een halster vaak verschuift wanneer er druk op komt.

Bij het longeren is het de bedoeling (iha) om de ruiter te helpen voor bij het rijden of het paard zonder gewicht meer te trainen, maar vaak ook weer met als doel dat het ohz beter gaat.
Imo is het dan ook goed om aan de longe een licht contact te houden, zoals je dat ook ohz zou hebben.
Een onduidelijke ruiterhand zorgt vaak voor veel problemen, dat kan in dit geval ook zo zijn geweest, naast het grove. Een dier snapt het dan niet meer en dan is het belangrijk weer bij het begin te beginnen.
Wat ik zou doen is paar keer los longeren, wanneer dit goed gaat met longeersingel longeren + staartriem. Gaat dat goed? Dan losjes touwtjes bevestigen, zodat het dier alleen wordt belemmerd wanneer hij zijn hoofd te hoog wilt houden.
Zodra het dier dit accepteerd langzaam de touwtjes korter maken (per keer bijv.), zodat het dier leert na te geven voor de druk op de neus.
Wanneer dat goed gaat en het dier snapt dat de druk weg gaat wanneer hij nageeft (misschien hebben zijn vorige ruiters toen alsnog wel druk gehouden, doen er veel).
Hierna rustig beginnen met hoofdstel. Zelf gebruik ik een lage neusriem, zodat ik gemakkelijk de longeerlijn kan bevestigen aan het bit EN 1 v.d. ringetjes van de neusriem, zodat je niet te veel met het bit kunt doen. Wanneer dit goed gaat weer hetzelfde opbouwen qua bijzetten, eerst losjes, pas wanneer ze dat accepteerd wat meer vragen. Ohja, naast touwtjes ben ik zelf erg fan van de Gogue (driehoekshulpteugel).