Als je weet dat het dier al verkeerd is gereden zou ik helemaal overgaan naar halster of kaptoom. Mijn voorkeur gaat uit naar een kaptoom, omdat een halster vaak verschuift wanneer er druk op komt.
Bij het longeren is het de bedoeling (iha) om de ruiter te helpen voor bij het rijden of het paard zonder gewicht meer te trainen, maar vaak ook weer met als doel dat het ohz beter gaat.
Imo is het dan ook goed om aan de longe een licht contact te houden, zoals je dat ook ohz zou hebben.
Een onduidelijke ruiterhand zorgt vaak voor veel problemen, dat kan in dit geval ook zo zijn geweest, naast het grove. Een dier snapt het dan niet meer en dan is het belangrijk weer bij het begin te beginnen.
Wat ik zou doen is paar keer los longeren, wanneer dit goed gaat met longeersingel longeren + staartriem. Gaat dat goed? Dan losjes touwtjes bevestigen, zodat het dier alleen wordt belemmerd wanneer hij zijn hoofd te hoog wilt houden.
Zodra het dier dit accepteerd langzaam de touwtjes korter maken (per keer bijv.), zodat het dier leert na te geven voor de druk op de neus.
Wanneer dat goed gaat en het dier snapt dat de druk weg gaat wanneer hij nageeft (misschien hebben zijn vorige ruiters toen alsnog wel druk gehouden, doen er veel).
Hierna rustig beginnen met hoofdstel. Zelf gebruik ik een lage neusriem, zodat ik gemakkelijk de longeerlijn kan bevestigen aan het bit EN 1 v.d. ringetjes van de neusriem, zodat je niet te veel met het bit kunt doen. Wanneer dit goed gaat weer hetzelfde opbouwen qua bijzetten, eerst losjes, pas wanneer ze dat accepteerd wat meer vragen. Ohja, naast touwtjes ben ik zelf erg fan van de Gogue (driehoekshulpteugel).