Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ikenindi schreef:wel als je het zelf doet soms de hoefsmid laten komen om te kijken of het wel goed gaat...
maar op zich kan het prima denk ik. als je maar niet te fanatiek wordt en er iedere dag een halve cm af haalt
oowie schreef:ik denk dat ik eerst de multimedia set aanschaf,om te kijken of het wat is voor me,en of ik het aan zou durfen om het zelf te doen,als ik het niet zie zitten heb ik er toch een hoop van geleerd,en als ik het wel zie zitten ga ik de cursus doen!

Arabesk schreef:oowie schreef:ik denk dat ik eerst de multimedia set aanschaf,om te kijken of het wat is voor me,en of ik het aan zou durfen om het zelf te doen,als ik het niet zie zitten heb ik er toch een hoop van geleerd,en als ik het wel zie zitten ga ik de cursus doen!
de cursus zelf is ook nooit weg, ook al ga je niet daadwerkelijk bekappen, je leert ontzettend veel ervan
Onze ervaring leert dat zelfs de meest onzekere of twijfelachtige cursist na de cursus genoeg zelfvertrouwen heeft om het zelf te doen en we horen dan ook alleen maar positieve reacties.
Ik zie dat je in onze regio zit, je mag altijd even langskomen hier om het pakket in te zien, kan je daarna evt het pakket aanschaffen direct (en heb je ook geen verzendkosten)
Jeannine schreef:Ik doe mijn paardje al 4 jaar zelf en ik laat hem eens per 5 maanden controleren. Ik heb nog nooit een cursus gehad alleen een korte uitleg van Arabesk toen Zjief nog 3 was en daarna gewoon veel gelezen.

oowie schreef:ik had ook naar het bekappingsgereedschap zitten kijken wat er verkocht wordt op PN,welke dingen heb je nou echt nodig als je zelf wilt bekappen?

Yinari schreef:Ik hou het zelf bij en laat mijn hoefsmid ongeveer elke 3 maanden de boel even goed en extra netjes maken. Dat vind ik een fijner idee dan helemaal zelf doen. Daarbij is de condititie van de hoeven er zeker op vooruit gegaan omdat het nu echt BIJgehouden wordt, in plaats van af en toe een flink stuk eraf. Het krijgt nu veel minder kans om te scheuren en ze blijven voortdurend goed op de hoeven staan.
maar misschien is dat net de reden waarom ik het vijlen dus niet volhoud hahaha!
. 
Breghje schreef:Het viel me gisteren alleen op dat ze behoorlijk wat ringen op de hoeven heeft staan. Zouden dat groeistuipen zijn ofzo? Ze heeft op wat verhuizingen na eigenlijk niets meegemaakt behalve dan uiteraard de peesblessure, en preparaten om de hoeven te helpen sterken omdat ze echt boterzacht waren. Ik weet dat het traumaringen genoemd worden, maar kan me zo snel geen trauma bedenken wat ze heeft meegemaakt....

JoviBan schreef:Breghje schreef:Het viel me gisteren alleen op dat ze behoorlijk wat ringen op de hoeven heeft staan. Zouden dat groeistuipen zijn ofzo? Ze heeft op wat verhuizingen na eigenlijk niets meegemaakt behalve dan uiteraard de peesblessure, en preparaten om de hoeven te helpen sterken omdat ze echt boterzacht waren. Ik weet dat het traumaringen genoemd worden, maar kan me zo snel geen trauma bedenken wat ze heeft meegemaakt....
Een verhuizing is al een trauma op zich.
Verder kan de oorzaak van de ringen verandering in voer zijn. Is je paard van hooi naar gras gegaan?
. Ze wordt niet dof, blijft eten en drinken en is alert. Ze heeft wel 1x bij een stal gestaan waar ik haar na 4 dagen heb weggehaald, maar nu staat ze super en dat is nog heel kort geleden kan ik nog niet aan de hoeven zien vermoed ik. 
Morrie schreef:ik heb wel eens met stift L en R op die mesjes gezet, maar ook dat werkt niet bij mij, dan maar een dubbelsnijdend mesje
ik zag van de week de stagiaire van de smid ook steeds mis grijpen en ze is al 2e jaars
... wel merk ik dat ik nogal eens vergeet de handschoenen aan te trekken met snijden, echter nooit met vijlen. (iets te vaak mijn handen opengehaald
)