moeiljik weg te houden van opening hek..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

moeiljik weg te houden van opening hek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 19:41

hoihoi,
ik heb een vraagje, omdat ik heel veel afwissel met bit zonde bit zonder zadel met zadel en al dat soort leuke dingetjes.
als ik dan mijn pony zonder bit rijd soms met optoming soms helemaal zonder trekt ze heel erg naar de opening..(soms ook met bit)
met mijn benen lukt het zo niet en teugel hulp tja gaat zonder iets lekker lastig en ik wil het liever niet met kracht doen. (beetje lastig uit te leggen, ik neem soms wel een takje die ik tegen haar hals aan leg voor druk)
de bak is niet van mij en heb dus geen mogelijkheid om iets af te zetten..
wij zijn sinds een paar maanden alleen aan het rijden omdat mijn moeders paard en mijn pony te erg aan elkaar gehecht waren hebben we ze zonder elkaar leren lopen/rijden/zijn/etc.

ik denk dat het komt omdat ze nog steeds die neiging heeft om naar huis te gaan voor haar vriendje.. met andere paarden heeft ze het namelijk minden er trekt ze juist naar die toe.
tuurlijk begrijp ik dat het kuddedieren zijn en blijven maar ik heb gewoon niet altijd de tijd vrij die andere mensen hebben..

medish is er niks aan de hand, met bit probeert ze het ook (soms) maar heb ik haar toch meer in de hand (niet qua kracht maar miss dat 'bit' werk betenkt?)

ik rij nu vaak met hackamore (ik raak daarbij de teugels gewoon niet aan) gewoon enkelgebroken watertrensje pessoa bit op laatse ringetje (maar daarbij ook geen teugel gebruik)
met touwhalster, zonder iets wat er maar valt te bedenken..

oefenen blijkt niet zo te helpen want na een paar maanden is er dus geen verschil.. (ong. driekwart jaar Huilen van het lachen -noem je een paar maanden hehe-)

sorry het is een lkkr verhaartje geworden Huilen van het lachen

ZusJacobs

Re: moeiljik weg te houden van opening hek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 20:45

niemand?? Huilen van het lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 05:55

Ik weet niet wat je precies voor dingen met hem doet in de bak, maar misschien moet je het werk in de bak aantrekkelijker voor hem maken. Ga spelletjes met hem doen (horseball, polo etc) of ga nieuwe dingen doen die hij nog niet kent, zoals moeilijke dressuur oeffeningen. Misschien ligt het er ook wel aan dat je niet voor genoeg afwisseling zorgt, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt en of je het al met hem doet, maar je kunt bv. ook een keer een buitenrit met hem gaan maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt enanders excuses Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:31

heiditjj schreef:
Ik weet niet wat je precies voor dingen met hem doet in de bak, maar misschien moet je het werk in de bak aantrekkelijker voor hem maken. Ga spelletjes met hem doen (horseball, polo etc) of ga nieuwe dingen doen die hij nog niet kent, zoals moeilijke dressuur oeffeningen. Misschien ligt het er ook wel aan dat je niet voor genoeg afwisseling zorgt, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt en of je het al met hem doet, maar je kunt bv. ook een keer een buitenrit met hem gaan maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt enanders excuses Knipoog

oké, nou buitenritten komt bij mij nog het vaakst voor Haha!
dus daar ligt het niet, ik zou idd een bal of iets mee kunnen nemen goed bedacht, idd nog iets meer afwisseling bij de afwisseling Huilen van het lachen haha dat klinkt raar..

weet je nog iets om haar de goeie kant op te houden??
normaal reageert ze heel fijn op mijn benen maar op zo'n moment maakt dat niks uit ze loopt er gewoon stug door.. Clown

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:02

Huilen van het lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 09:34

niemand?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:32

Je hebt een heel verhaal getypt en dingen genoemd die volgens mij niets met het 'probleem' te maken hebben, en dat maakt het wellicht wat lastig om je tips te geven.
Maar het komt er dus op neer dat wanneer jij in de bak rijdt met je pony, dat hij dan graag naar de uitgang wil?
Wat doet hij dan precies, waar en wanneer? En wat doe jij dan? Vertel daar 'es iets over, misschien kunnen we daar wat mee. Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:40

Tsja, dat zie ik als onder het werk uit willen komen, waardoor ik er gewoon tijdelijk een zweepje bij zou pakken om de "aantrekkingskracht" naar de uitgang af te leren Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 15:41

zweepje heb ik al geprobeert, en dan niet slaan maar meer een tikje van 'he dat mag niet'.

Ik zal even proberen uit te leggen wat ze doet.
Zij houdt vaak lings vast wat erg vervelend is, in de bochten bij voltes trekt ze heel erg naar de opening daardoor word het een soort van ei.
Ze gaat dan wijken, wat natuurlijk niet mijn bedoeling is!
Ik probeer haar dan te corrigeren met mijn been of zweep.
wat dus dan geen nut blijkt te hebben.
Zo gaat de lol er voor mij en voor haar er een beetje af want ik moet dus blijven corrigeren..
Ik heb daar voor ook geprobeert om haar aan de andere kant van de bak te houden maar dat werkte dus ook niet want als ik weer een keer de hele bak gebruikte trok ze gelijk weer naar de opening.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:02

Het heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken met welke optoming je rijdt. Dat zou niet uit moeten maken.

Ik vind je verhaal nogal onduidelijk en kan niet echt een goed advies geven daardoor.
Maar je paard heeft blijkbaar gewoon geen zin om met jou in de bak te zijn, misschien vindt ze het werk dat jullie doen ook wel helemaal niet leuk? Misschien moet je leukere, nieuwe dingen uit gaan proberen en uit zien te zoeken wat ze wél leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:57

Ik snap er nog niet veel van, maar probeer er wat lijn in te krijgen:

Je pony zit dus, of zet zich, links vast. Kan zich niet in de lengte buigen. Dat is al een lichamelijk 'probleem' op zich om aan te werken.
Wanneer doet hij dit? Op de linker- of rechterhand of beide?
En wil hij alleen wanneer jullie op zijn moeilijke kant rijden, naar de uitgang, of maakt het niet uit en wil hij altijd naar de uitgang, wat jullie ook doen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 18:38

even voor de duidelijkheid, ik doe dus heeeeel veel afwisseling.
daar kan het niet aan liggen..
ze vindt het wel leuk (lijkt mij).
ze zet zich vast op maakt niet uit welke kant.
ook hebben wij niet echt een moelijke kant.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:24

Om heel eerlijk te zijn klinkt het alsof je rijtechnische basis gewoon niet voldoende is. Dat "wijken" in die volte richting de uitgang is waarschijnlijk gewoon over de schouder weglopen, dus je hebt geen aanleuning, geen balans en je pony lijkt me niet aan jouw hulpen (doet alleen wat je vraagt als het haar uitkomt).
Neem goede basisles om dit op te lossen en wees duidelijker naar je pony wat je wel en niet goed vind, want met al je afwisseling klink je niet heel consequent. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:39

naar het hek toe trekken kan meerdere oorzaken hebben: of je paard vind er niets aan en wil daarom weg uit de bak, of je paard is onzeker/angstig en het hek leidt naar huis en is dus de veilige plek. Het kan zijn dat hij het met andere paarden minder doet omdat hij het leuker en interessanter vind met andere paarden in de bak of omdat hij zekerder is en zich veiliger voelt met andere paarden in de buurt. Belangrijk is dus om eerst uit te zoeken wat de reden van dit gedrag is.