Parelli met Wrangler: moeilijke start

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Parelli met Wrangler: moeilijke start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 16:09

Op de DVD's ziet het er allemaal heel logisch en makkelijk uit, maar nu de praktijk nog! We hebben nu samen zo wat zitten knutselen maar ahum... mijn paard heeft duidelijk zijn eigen gedachten erover.

Ik ben begonnen met simpelweg tijd doorbrengen met mijn paard. Wrangler vond het wel best, die ging de grasjes naast de bak staan eten. En ik zat in mijn stoel en wachtte. En wachtte. En wachtte. Heb heerlijk genoten van het zonnetje en de aanblik van mijn paard die het duidelijk reuzefijn vond dat ie nog een paar uur extra buiten mocht. Hij kwam ook wel eens aangewandeld, snuffelde eens aan de grond om me heen en wandelde dan op zijn dooie gemak weer weg. Volgens de DVD hoort hij me zelf eerst aan te komen raken en dan heb ik toestemming om te aaien enzo. Nou daar kon ik naar fluiten. En na een tijd moest ie ook weer binnen en dat kreeg ik natuurlijk niet meer voor elkaar Huilen van het lachen

Enfin, volgende keer probeer je het eens anders. Toestemming vragen terwijl ie nog op stal stond. Ik mocht twee stappen buiten de deur blijven staan (en ondertussen deed hij wel pogingen om naar buiten te crossen Vork ) maar niet dichterbij komen. Hij stond ondertussen wat voordroog en stro te prutsen en vond zijn vrouwtje duidelijk een beetje poco loco, want waarom bleef ik daar nou zo stom staan Clown

Enfin, uiteindelijk besloten om hem dan maar mee te nemen naar de bak om te oefenen. Toestemming of niet. I know, heel slecht, maar vanuit de gedachte: misschien eerst een beetje samen spelen zodat hij door heeft dat we niet gaan rijden?

Friendly game met de hand, allemaal prima. Oren van achteren naar voren (dus vanaf de nek naar voren over de oren) was even twijfelachtig maar dat was al snel goed. Toen met stokje. Dat kon ik dus vergeten. Paard stond met neusgaten wijd ineens zo ver als ie kon bij me vandaan. Vrij logisch want hij houdt ook niet zo van het zweepje. Uiteindelijk een beetje met het stokje over hem gewreven maar meer dan gespannen toelaten werd het niet. Plastic zakje dan? Geen probleem. Hij vond het wel lekker, dat gepruts. Stokje nog eens geprobeerd, vond ie niet goed. Touwtje mocht wel over zijn rug hangen en mocht ik over hem laten glijden maar met het stokje mocht ik niet bewegen vond ie. Hij was verder wel relaxed enzo, behalve met dat stokje.

Porcupine was geen enkel probleem. Vanaf de eerste keer op fase 1 achterwaarts, voorhand opzij en achterhand opzij. Volledige cirkels, no problem. Alles wel met de hand dus, want het stokje is een doodeng ding. Hoofd omlaag brengen heb ik nog niet geprobeerd.

Yoyo heb ik ook geprobeerd. Eerste keer moest ik fase 3 inzetten, daarna ook elke keer met fase 1 goed en het terug naar mij komen ook, zonder druk op het touw, gewoon door de hand laten glijden.

Driving game hebben we nog niet gedaan.

Nu de volgende vragen:
- Wat moet ik aan met dat stukje toestemming?
Wrangler en ik hebben een beetje een verstoorde band momenteel (van slag door verhuizing en voelt zich overnomen met rijden) dus moet ik niet eerst die band weer een beetje herstellen met friendly game etc.? Ik vrees dat ik anders over drie maanden nog gewoon buiten de stal naar hem sta te kijken.
- Toestemming: binnen of buiten?
Binnen is zijn domein, hij vindt het niet erg dat ik daarin kom om hem op te halen of eten te geven oid maar uit echt vrije wil heeft hij me liever erbuiten.
Buiten komt hij gewoon niet uit zichzelf me aanraken. Het is sowieso een heel introvert paard, het heeft lang geduurd voor hij zich open stelde voor me en heel incidenteel krijg ik ineens een knuffel. Hij is erg lief en nieuwsgierig maar zal dat niet zo snel uiten, zo is zijn karakter gewoon niet, hoewel ik hoop dat het door verder te komen met Parelli wel een beetje veranderd Bloos
- Als we opteren voor buiten: hoe doe ik het dan weer met het vangen als hij gewoon geen toestemming geeft? Catching game heb ik al over gelezen en ik kan je vertellen, met Wrangler zoals hij nu is? Never.... En hij moet toch weer terug naar binnen Haha!

- Friendly game: het is me van de DVD's niet helemaal duidelijk hoe ik moet reageren als hij de aanraking van de stick toelaat (ik vind dat er weinig aandacht wordt besteed aan deze eerste en belangrijkste game eigenlijk Bloos ).
- Ik ben benieuwd hoe andere mensen het oplossen met een paard dat nerveus is voor zwepen ed, om die mak en ontspannen te krijgen op het stokje. Verder vindt hij nl heel erg veel goed, omdat ik met zadelmak maken etc. ook veel aandacht besteed aan rare dingen wennen (vanuit de traditional way dan)

-Porcupine: hoe pak je het aan om een paard zijn hoofd omlaag te laten brengen op verzoek? Wat zijn de tenderpoints?

-Driving game: kun je dat echt pas aanpakken vanaf het moment dat het paard de stick accepteert? Ik vind nl. dat hij het allemaal hartstikke goed en snel oppakt, zeker gezien dat ik er natuurlijk niks van kan en vermoedelijk nog vele fouten maak Huilen van het lachen

prompter

Re: Parelli met Wrangler: moeilijke start

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:30

Urielle en Parelli, het moet niet gekker worden Haha!. Nee hoor, helemaal geweldig dat je je eens op een nieuw avontuur stort.

Tsja, die toestemming hè? Nu je het aan je paard over laat, is het best confronterend om te zien dat hij eigenlijk helemaal niet zo blij is met zijn mens. Als je niet aan Parelli doet, heb je daar toch lekker geen omkijken naar. Komt helemaal goed. Jij weet dat je het anders gaat doen, hij nog niet. Als ik jou was zou ik gewoon level 1 helemaal doorlopen en nog niet teveel toestemming vragen - de kijk van je paard verandert vanzelf, en in level 2 ga je er echt aandacht aan besteden. Friendly is de basis, dat kun je niet genoeg doen, net als gewoon tijd bij je paard doorbrengen (zonder teleurgesteld te zijn dat hij niet met open armen op je af komt huppelen). Hoe meer undemanding time, hoe meer je paard je gaat waarderen.

Hoe jij moet reageren tijdens friendly met of zonder stick: straal "rust" uit. Blijf duidelijk in een neutrale houding, en hou je energie laag. Ontspan je lijf. Hij moet aan je kunnen zien dat het friendly is, en dat je niks van hem verlangt op dat moment.

Mijn paard is ook altijd bang voor zwepen e.d. geweest (omdat ze er onbekend mee was, niet omdat ze er mee is geslagen). Zorg dat je die stick altijd bij je hebt, tijdens vangen, poetsen, weet ik wat. Hij moet er zijn maar niks doen op zo'n moment. Hij moet een onderdeel van jou worden in de ogen van je paard. Het kost een beetje tijd, maar dat is het waard. Vind je paard het nog te eng om er mee aangeraakt te worden, stap dan achteruit en blijf de bewegingen ritmisch herhalen zonder het paard aan te raken, net zolang tot hij zich ontspant en hou dan pas op. Lukt dat niet, dan stap je nog wat verder achteruit.

Hoofd omlaag brengen is niet zo moeilijk. Of je drukt achter de oren, of je doet dat door druk te zetten onder aan het halster. En jij moet fase 4 volhouden tot er een kleine reactie komt, met daarna onmiddellijk loslaten. Voer de druk niet continu op, maar hou hem in fase 4.

Driving: niet aan beginnen zolang de stick nog niet geaccepteerd wordt - of leer dat eerst aan met alleen je armen/handen.

Just my 2 cents, ik ben ook maar een simpele L2 student en geen pro, dus je hoeft je hier niks van aan te trekken Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:38

promptertje schreef:
Urielle en Parelli, het moet niet gekker worden Haha!. Nee hoor, helemaal geweldig dat je je eens op een nieuw avontuur stort.

Hahaha, ik kom misschien over als een verstokte normal Pling maar ik sta wel open voor dingen hoor Haha! Ik heb hier zo'n overgevoelig beessie staan, dan ga je toch op zoek naar wat voor hem werkt he Knipoog

promptertje schreef:
Hoe jij moet reageren tijdens friendly met of zonder stick: straal "rust" uit. Blijf duidelijk in een neutrale houding, en hou je energie laag. Ontspan je lijf. Hij moet aan je kunnen zien dat het friendly is, en dat je niks van hem verlangt op dat moment.

Dat stukje heb ik idd meegekregen van de DVD's (en internetresearch Ja )
Wat ik me afvroeg: ik weet dat je bij de methode volgens Monty het paard aanraakt met een eng ding en als het paard braaf blijft staan dan neem je het weg. Zodra je paard begint te springen blijft het enge ding aan zijn lijf hangen. Zo leert het paard dan dat de gewenste reactie is om gewoon te blijven staan.
Nou weet ik dus niet zeker hoe het met Parelli gaat. Als hij vlucht, blijf je hem aanraken met de stick. Maar wat is correcte reactie als je paard blijft staan? Wegnemen?

promptertje schreef:
Hoofd omlaag brengen is niet zo moeilijk. Of je drukt achter de oren, of je doet dat door druk te zetten onder aan het halster. En jij moet fase 4 volhouden tot er een kleine reactie komt, met daarna onmiddellijk loslaten. Voer de druk niet continu op, maar hou hem in fase 4.

Ik dacht dus idd aan bij de oren. Maar nu was ik benieuwd: stel, je hebt een paard wat er tegenin komt, dan verlies je toch druk omdat je er niet meer bijkunt?

promptertje schreef:
Driving: niet aan beginnen zolang de stick nog niet geaccepteerd wordt - of leer dat eerst aan met alleen je armen/handen.

Op welke manier doe je het met armen en handen? Op de DVD werd het met stick gedaan nl.

promptertje schreef:
Just my 2 cents, ik ben ook maar een simpele L2 student en geen pro, dus je hoeft je hier niks van aan te trekken Knipoog

Ik ben al heeeel happy met advies hoor Ja Bedankt! Haha! Haha! Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:39

Urielle schreef:
Ik dacht dus idd aan bij de oren. Maar nu was ik benieuwd: stel, je hebt een paard wat er tegenin komt, dan verlies je toch druk omdat je er niet meer bijkunt?

Dat probleem had ik al snel bij mijn paard (hij is 1.73m en ik maar 1.67m Haha! . Dus heb ik de twee 'drukpunten' gecombineerd: 1 hand achter de oren, de andere hand onder aan het halster. Zodra zijn hoofd omhoog ging, kon ik mijn fase met mijn hand aan het halster alsnog opvoeren tot fase 4. Toen hij begon te snappen dat hij zijn hoofd naar beneden moest doen, kon ik de druk op het halster verminderen en lukte het met alleen de vinger achter de oren.

Urielle schreef:
Op welke manier doe je het met armen en handen? Op de DVD werd het met stick gedaan nl.

Volgens mij staat er op de DVD ook een stukje waarop ze het met de handen doen hoor. In ieder geval: Ritmisch 'tappen'. Begin rustig in de ruimte naast je paard, fase opvoeren kan door dichter bij de te driven lichaamsdeel te 'tappen' en door je bewegingen groter te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:29

Urielle schreef:
Wat ik me afvroeg: ik weet dat je bij de methode volgens Monty het paard aanraakt met een eng ding en als het paard braaf blijft staan dan neem je het weg. Zodra je paard begint te springen blijft het enge ding aan zijn lijf hangen. Zo leert het paard dan dat de gewenste reactie is om gewoon te blijven staan.
Nou weet ik dus niet zeker hoe het met Parelli gaat. Als hij vlucht, blijf je hem aanraken met de stick. Maar wat is correcte reactie als je paard blijft staan? Wegnemen?

langzaam opvoeren. Is je paard al bang als je alleen de stick vasthoudt; gaan lopen en je paard de stick laten volgen, iets wat op je af komt is aanvallend, iets wat van je weg gaat is interesse opwekkend Knipoog daarna rustig opvoeren met aanraken, pas stoppen als je een verandering ziet in de houding van je paard, dus een ontspanning. Begin wel met aanraken op de plek die hij het minst eng vind. Probeer te denken aan approach en retreat, wat je eigenlijk moet lezen als, retreat, retreat, retreat Haha! en dan re-approach, dus niet te rechtlijnig zijn.
Ook met vangen en toestemming vragen. Inderdaad niet al te veel zorgen over maken, je moet wel iets doen om de mening van je paard te veranderen. Undemanding time zou ik persoonlijk doen, grazen aan de hand bijv wel aan de lijn. Als je wilt dat je paard aandacht voor jou krijgt; niet met gras in de buurt Knipoog dat maakt het namelijk wel wat moeilijker. Het gaat er op dit punt over dat jij de kans krijgt om het gedrag van je paard goed te lezen, met gras in de buurt krijg je daar niet zo'n duidelijk beeld van.
Kijk hoe het zit met de toestemming als je paard in de bak staat. Loop recht op je paard af (probeer van zover mogelijk), wat gebeurt er? Blijft hij je recht aankijken? twee oren op je gericht? dan kan je door lopen. Kijk op welk punt hij z'n oor of z'n hoofd afdraait, op dat punt blijf je staan. Wat gebeurt er als je een stap terug zet? meestal gaan de oren dan hup naar voren Haha! je speelt een beetje met de veiligheidsbubbel van je paard, op welk moment wordt hij onzeker? dan doe je een stap terug. Heel grappig om te zien dat je soms op dezelfde plek, stap naar voren, stap naar achter, stap naar voren etc heel vaak moet herhalen Haha! . Je bouwt hiermee je paard zijn vertrouwen in jou op, doordat jij laat zien dat je de bubbel van je paard respecteerd en er niet doorheen denderd. Dit is ook approach en retreat, vorm van friendly game dus. Heel vaak worden ze ze zo zeker dat ze het laatste stukje opeens naar je toe komen. Dit werkt bij mij echt briljant, ook bij paarden die ik nog nooit eerder gezien had.
Volgens mij komt dit uit level 2, dus dacht schrijf het maar even op.

wat misschien ook handig is; als je iets vraagt en je geeft als beloning rust (bijv ook met friendly game op het moment dat je paard ontspant en je beloont door de druk er af te halen), draai je dan compleet af van je paard. Heel veel paarden zien het in het begin als druk als jij met je navel naar ze toe gericht staat. Dus om duidelijk het verschil aan te geven tussen druk en geen druk; niet alleen life up en down, maar ook navel naar je paard gericht= druk, navel afgedraait=druk weg. Dit is natuurlijk alleen in het begin als het paard nog wat onzeker is, als je dus merkt dat je paard het life down niet ziet als "druk eraf"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:33

promptertje schreef:

Knipoog

zal ik je nog wat sterkers vertellen, ze heeft het pakket van mij Lachen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:30

Ssst Kim, het is niet de bedoeling om de mensen op het NHforum een hartaanval te bezorgen natuurlijk Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:30

Nou, ik ken Kim al wat langer, dus dát verbaast me nou weer niet Haha!. Wat ik heel gaaf vind Urielle, is dat je er zo bewust over nadenkt. De meeste mensen gaan met Parelli aan de slag en passen de technieken klakkeloos toe, jij denkt er over na. En dát voert je naar eerder succes, let maar op Lachen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:34

Dank je wel, dat vind ik een heel mooi compliment Lachen
Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen, ik weet dat mijn paard heel gecompliceerd is van karakter, maar goed, dat ben ik ook dus dat zorgt wel voor begrip. Bloos