hoe leer ik mijn paard op commando plassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nifja

hoe leer ik mijn paard op commando plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:10

Hallo,
Ik zou graag willen weten hoe ik moet beginnen, plassen op commando.
groetjes nifja Pling

saskiakefie

Re: hoe leer ik mijn paard op commando plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:11

wil je je paard dat echt leren? Bloos!
weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet denken..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:11

hehe *LOL* als die plast een comando geven en als je een clicker hebt de clicker erbij gebruiken *LOL*

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:13

ik denk niet dat dit een succesvol kunstje wordt, hij plast wanneer hij plassen moet. Misschien gaat hij op zijn hoogst in de plasstand staan, maar komt er niks uit Bloos

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:14

Eerste bericht van de TS, gaat gelijk al over dit. Clown
Waarom wil je het op commando leren? Ik vind dat sneu, moet je paard steeds wachten tot jij het commando geeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:15

oow ja, want kunstjes mogen niet misbruikt worden ...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:50

Mensen plassen toch ook alleen maar wanneer ze moeten? Ik zou het niet op commando kunnen Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:55

Er zijn wel paarden die op commando kunnen plassen. Kan ook erg handig zijn. Ik had zondag een ruin bij me op clinic die de hele dag niet geplast heeft; doet 'ie niet op vreemd terrein. Stond echt op klappen toen 'ie thuiskwam en rende de stal in. Dan is handig als je 'm kan laten plassen door bv te fluiten.

Maar... ik heb wel eens een verhaal gehoord waarvan ik niet weet of het waar is. Maar dat ging erover dat het paard zó ver doorgetraind was op het plascommando dat het niet meer zonder commando plaste, ook al moest 'ie nodig...
En dát is nóg onhandiger...

Mogelijk bedoelt TS dus een commando/fluitje voor bv bovengenoemde situatie op vreemd terrein?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:13

jaa, daar heb je wel gelijk in sonja Ja
bij ons op de manege fluit de instructrice ook wel eens, als ze ziet dat er een paard moet plassen, maar niet echt durft oid

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:28

ik zou het niet doen

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:22

Ik heb wel eens een stal op TV gezien waar alle paarden op commando plasten... Dit was echt een super luxe stal, zonder bodembedekking in de stallen en een aantal keer per dag kwam er dan iemand met een emmetje langs waar de paarden dan in konden plassen/ poepen Verward Ik vond het nu niet echt diervriendelijk.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:16

Hm, zo luxe is het dan dus niet, als ze niet eens een fatsoenlijk bed krijgen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:40

Jose22 schreef:
Ik heb wel eens een stal op TV gezien waar alle paarden op commando plasten... Dit was echt een super luxe stal, zonder bodembedekking in de stallen en een aantal keer per dag kwam er dan iemand met een emmetje langs waar de paarden dan in konden plassen/ poepen Verward Ik vond het nu niet echt diervriendelijk.

ahh wat zielig, dan kunnen ze niet poepen/plassen als ze moeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:03

Ja lekker luxe zonder lekker bed om op te liggen en/of stro om in te neuzelen. Zeker ook gouden bollen op de spijlen, drie dichte kanten om het een strak aanzien te geven, en niet teveel hooi voeren omdat dat zo'n rommel geeft?
Lekker luxe.
Verward

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:12

Hooi hadden ze volgens mij nog nooit van gehoord.

Het was een beetje zo'n stal als uit Black Beauty. Ik wist niet dat dat nog bestond joh... Was volgens mij trouwens wel ook in Engeland.

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:14

ik heb is gehoord dat je moet fluiten ofzo, het is iig wel mogelijk je paard o commando te laten plassen!!:D hihi

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:17

water laten stromen kan ook nog wel eens helpen om te motiveren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:58

Renpaarden laten ze op commando plassen dmv een fluitje. Doen ze zodat ze niet tijdens de race moeten plassen. Mijn ruin laat ik altijd plassen voor ik ga rijden, ik zet hem op stal en dan gaat hij plassen als hij moet, maar als hij nog niet nodig genoeg moet, moet hij wel onder het rijden en dat houdt hij op, net zo lang tot hij weer terug op stal is. Soms kan hij dan niet meer lopen en met een buitenrit heeft hij dan giga haast om terug te komen, dus best lastig. Plassen op commando zou dan een uitkomst zijn.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:01

als ze plassen het commando zeggen, koekje geven helemaal de hemel in prijzen, oftewel 24/7 bij gaan zitten om steeds wanneer hij plast hem te belonen etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:06

Je kan je paard wel degelijk op commando leren plassen...of het nu echt diervriendelijk is, dat is natuurlijk de vraag.

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:17

Wij hebben dit probleem dus op springwedstrijden, je voelt dat ie moet plassen, mijn ruin heb ik 7 1/2 jaaren hij heeft van al die tijd 1x "buiten de deur geplast." Hij doet het dus alleen in zijn box (en in z'n weiland) , knap lastig.....voor ons zou een commando nu MAG je plassen soms wel een uitkomst zijn Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:18

Op stal hang ik er een emmer onder. Dat kan je hem ook aanleren en dan wellicht emmer altijd mee op wedstrijd en als je denkt hij moet plassen emmer er onder houden. Ik zeg dan altijd. Plassen, plassen, plassen, zodat hij het woord kent en dan misschien na afloop een snoepje? Ik doe geen wedstrijd en emmer op mijn rug met een buitenrit is wat omslachtig Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:21

aerdenhout1 schreef:
Je kan je paard wel degelijk op commando leren plassen...of het nu echt diervriendelijk is, dat is natuurlijk de vraag.

Waarom niet diervriendelijk? Ik vind het dieronvriendelijker als ze hun plas moeten ophouden tot ze terug in stal zijn omdat ze het daar alleen durven doen. Dat kan een lange wacht worden met alle lichamelijke ongemakken van dien. Ik heb mijn paard wel eens van de trailer afgehaald dat hij niet meer kon lopen. We zetten de trailer dan bewust op het gras zodat als hij net naast de plank stond hij meteen kon plassen. De kracht die er dan uit zijn plasser komt en het gekreun is te zielig om aan te zien. Ik hoop nog steeds dat hij het op de trailer durft te doen of in een vreemde berm voor we de reis gaan maken. Maar nee. Of onder het rijden gewoon even stil gaan staan, hoe vaak ben ik er wel niet af gesprongen, zijn wiebel er helemaal uit maar niet willen/durven plassen. Ach gut

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:33

Mijn paard plast ook op commando.
Normaal gesproken plast hij gewoon als hij moet hoor Haha! (in stal of op het land)
Maar als hij mee op wedstrijd gaat, tijdens een lange duinrit of voor het gewone bakwerk zet ik hem stil en vraag hem om te gaan plassen.
Hij gaat dan ook gewoon plassen,zelfs als hij niet moet perst hij er een paar druppels uit.
Hij krijgt hierna een koekje en daar doet hij het voor. Bloos
Ik moet zeggen dat ik het wel makkelijk vindt en absoluut niet zielig.
Hij staat nooit met een volle blaas op de trailer en met een medisch onderzoek is het ook handig als ze urine nodig hebben.
Ik heb het hem geleerd toen we na een revalidatie heel veel moesten wandelen.
Elke keer als hij moest heb ik"Ga maar plassen"gezegt en hem na het plassen een koekje gegeven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:44

Als het op een juiste manier gebeurd is het niet dieronvriendelijk, maar als je paard echt alleen maar zou plassen op commando??
Ik ben het er wel mee eens dat het op wedstrijden heel handig zou zijn. Misschien ligt hier weer een nieuwe rage...hoe leer ik mijn paard plassen?? Haha! KOmen er weer een hele boel met een mooi praatje dat het zo goed is voor je paard en ze er zo ontspannen van worden om nog maar niet te spreken over de band die je krijgt als je zoiets intiems laat doen als naar de w.c gaan. Zijn er ook weer een boel mensen die er goud geld aan gaan verdienen. Speciale emmertjes met plasgootje en fluitjes of clickers...ik zie het al weer helemaal voor me. Clown
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 18-05-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt