[AR] Strengdragers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Strengdragers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:02

Omdat mijn pony's (vooral tijdens het verharen) enorme schuurplekken aan hun flanken en billen kregen van de omloop, rij ik nu zonder omloop. Ik durfde eerst nooit zo goed aan vanwege het terrein waar ik in rij maar het gaat eigenlijk wel heel goed. Ik heb enkel geen strengdragers maar vraag me af in hoeverre dit ook nodig is. Tot dusver nog geen problemen gehad in verschillend soort terrein en gangen.

ZEJA

Re: Strengdragers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:17

Wat een goedkope oplossing is zwart rond elastiek halen.

Lusjes op de uit einde waar de strengen door heen kunnen.
En je hebt strenge dragers. Haha!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:36

Van der Wiel verkoopt er zo, dus slecht zal die oplossing wel niet zijn.

Als jij er gene problemen mee hebt, zijn ze in principe niet nodig, maar ik zou er toch maar aanschaffen... Het biedt een extra zekerheid die narigheid door overstappen kan voorkomen.

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:55

Ik rijd zelf ook zonder strengendragers, maar je hebt in het enkelspan beter controle over de lengte van je strengen dan bij het span. Bij een span lopen ze niet altijd allebei in het tuig, waardoor het mogelijk is dat de strengen van 1 pony zo los hangen dat de pony eroverheen stapt.
Als je pony hier niet van paniekeert zou je het kunnen proberen en kijken hoe het uitpakt. Als het niets is, kan je altijd nog strengendragers aanschaffen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:07

Ik reed ook altijd zonder strengdragers en heb 1 keer meegemaakt dat Sonja in de marathon over de streng sprong (bleef ook te veel achter).
De strengdragers van ideal zijn als ik me niet vergis 26 euro per stuk! Ik vond ze veel te duur, inderdaad wat Tamara zei, een stuk rond elastiek met aan de uiteinde lusjes. Wil je ze precies namaken dan maak je die lusjes van leer en bovenop de pony ook nog een stukje leer. Snap je het nog?
Even een plaatje zoeken:
Afbeelding

Succes Knipoog

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:55

ik rijd ook zonder strengdragers en dat gaat erg goed. 1x stapte ze erover heen toen we stonden te pauzeren. Maar tilde zelf haar beentje op om het weer goed te doen. (viel van verbazing bijna van de bok af Knipoog) Hoe zijn jouw ponies als ze wat tegen de binnenkant van hun benen voelen? Als ze heel koel reageren (bv eens proberen tijdens het longeren), hoef je niet echt zorgen te maken. Twijfelen je toch, dan ga je toch wel strengdragers gebruiken, weet je zeker dat er niks mis kan gaan!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:09

Het gaat mij niet zozeer over het schrikken; een paard dat niet overstreng kan staan is volgens mij levensgevaarlijk. Maar als het dan toch gebeurt, kun je niet doortrekken en moet je stoppen om het boeltje terug in orde te maken. Als je dat potentiële werk kunt voorkomen met een paar elastiekjes, vind ik dat de moeite waard. Maar wat de TS ermee doet, is uiteraard haar zaak. Lachen

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:08

Maar niet bij elke aanspanning zijn elastiekjes nodig. Dus waarom aanschaffen als het misschien prima zonder gaat?
Kwestie van proberen lijkt me.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 08:20

Pony's maken niks van iets aan de binnenkant van de benen maar ik denk wel dat ik strengdragers uiteindelijk ga aanschaffen. Vandeweek was mijn ene pony nogal druk en gaf wat kleine vreugdebokjes in de galop. Ik denk dat als hij er dan overkomt ik wel een probleem met het beheersen krijg.
Morgen rij ik de mendurance gewoon nog zonder en daarna ga ik maar eens op zoek.