[AR] longeren met oogkleppen voor mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

longeren met oogkleppen voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 07:57

beetje onhandige titel, maar wist ff niks beters (het is nog vroeg zullen we zeggen Knipoog)

samen met een vriendin zijn wij bezig een trekpaard voor te bereiden voor het werk voor de wagen. Voorbereiden wil zeggen: wennen aan stemcommando's, wennen aan het idee dat er iemand áchter loopt in plaats van voor, wennen aan een singeltje en leren longeren, en natuurlijk wennen aan een hoofdstelletje met bitje.
Zodat degene die hem volgend jaar gaat beleren het gemakkelijker heeft zegmaar.

Nu heeft die vriendin een hoofdstel met oogkleppen, en de bedoeling is ook dat hij met oogkleppen voor de wagen gaat. We zijn nu bezig hem aan een halster te laten wennen aan het idee dat er iemand achter hem loopt met lange lijnen (nog niet sturen, alleen maar meelopen. er loopt een helper naast het paard) zodat hij geen angst heeft voor klapperende lijnen tegen zn lichaam.

Nu is mijn vraag: zoals we nu bezig zijn ziet hij ons lopen, ook degene die schuinachter hem loopt. Maar straks met die oogkleppen ziet hij dat niet. Als we hem straks aan de dubbellonge gaan longeren, doen we dat dan met of zonder oogkleppen de eerste keren, en waarom?

Groetjes, Lacuna

Dennis

Re: longeren met oogkleppen voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:43

Met een dubbele longe kan je gewoon met oogkleppen longeren omdat wat leidseldruk op beide kanten kan houden.

Met een enkele longe word het lastiger om je paard je niet ziet (probleem heb ik ook met een bijna blinde pony, word dus altijd met dubbele longe gelongeerd omdat we anders in de knoop raken).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:40

Beginnen zonder oogkleppen, totdat hij het longeren helemaal snapt. Daarna met oogkleppen gaan longeren. Dan heeft hij voldoende aan jouw hand en andere hulpen om nergens tegenaan te lopen.

Het is zeker heel verstandig om met oogkleppen te longeren, paarden moeten er allemaal een paar keren aan wennen. Ze zien immers nog maar een klein beetje.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:44

de eerste keren zonder, zodat het paard ziet wat er gebeurd. zodra hij het longeren gewend is, kan je met kleppen gaan opbouwen. Zodat ie ook hier aan kan wennen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:01

ik zou idd éerst het longeren gewoon aanleren, eerst met een halster, dan met normaal hoofdstel zonder kleppen, en pas als hij het longeren, de stemcommando's e.d. begrijpt, met oogkleppen.

Ik gebruik bij het dubbel longeren haast altijd wel mijn menhoofdstel; ik zie het dan ook echt als training voor de wagen, alleen dan op de grond (of als training 'onder de man').

Kennen ze het longeren nog niet, dan moet je niet zomaar met oogkleppen beginnen. eerst de basisprincipes, zonder oogkleppen. Daarna kan je prima met Lachen

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:34

Vraagje; wil je hem longeren of wil je met hem werken aan de lange lijnen?
Voor mij betekend longeren nml op de volte werken, en werken met de lange lijnen gebruik maken van de hele bak (of anders gezegd, geen vast patroon)