Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LadyElmira schreef:Hallo,
Van dit deel van de uitleg heb ik voor mijzelf dit opgeschreven, waarna ik gelijk een paar vragen kreeg.
Aan het halster:
Je begint vanuit stilstand waar het paard in rust stil moet kunnen staan. Begin te lopen zonder druk op het halstertouw, het paard behoord dan mee te lopen. Indien hij niet meekomt, oefen een kleine druk uit op het halstertouw en heb geduld. Loopt het paard mee, beloon het dan goed. Als jij stopt met lopen behoord hij ook te stoppen. Loop niet alleen rechtdoor, maar ook naar links en rechts.
Ik heb bij dit stukje de volgende vragen:
Ik begin vanuit stilstand, op een plek waar het paard stil moet kunnen staan. Bij dit paard weet ik echter niet waar dit is. Gaat het om een plek waarbij het paard normaliter vrij is om te staan, zoals zijn stal of de paddock? Ik ga dit namelijk beoefenen in de grote paddock, maakt het nog veel uit wáár ik begin?
Begin met grondwerk gewoon in een rustige en veilige omgeving, bijvoorbeeld een binnen- of buitenbak. Grondwerk kun je in principe overal doen, dat is juist wat het zo leuk maakt, maar vooral omdat je je paard nog niet goed kent zou ik gewoon zo simpel en veilig mogelijk beginnen.
Als het paard niet meeloopt zonder druk, moet ik een kleine druk op het halstertouw zetten. Als hij dan nog niet meeloopt, maak ik die druk dan groter?
In grondwerk maak je gebruik van het systeem wijken voor druk. Van nature is een paard gewend tegen (fysieke) druk in te gaan, je trainingsdoel is dus om hem te leren wijken voor de druk die je bijvoorbeeld achter zijn oren zet met een halster.
In het grondwerk maak je gebruik van twee soorten hulpen: Directe en indirecte hulpen. Directe hulpen zijn die hulpen die je zonder gebruik van hulpmiddelen geeft aan je paard, door middel van lichaamstaal. De eerste hulp die je beschrijft is er daar een van, door zelf naar voren te lopen maak je ruimte voor je paard en nodig je hem uit met je mee te komen. Als je paard hier niet op reageert, maak je daarna gebruik van een indirecte hulp, in dit geval via een halster. Door druk te zetten achter zijn oren vraag je hem mee naar voren te komen, als je paard hierop reageert is de eerste beloning die je geeft het weghalen van de druk, dus je lijn te laten vieren.
Ook heel belangrijk..vraag ik alles met stem of met lichaamstaal? Dus als ik wegloop en hij volgt mij, dit moet totaal op het weglopen van mij zijn gebaseert of zeg ik er ook iets bij? Bijvoorbeeld 'kom', of 'stap'?
Als jij het prettig vind om een gesproken commando toe te voegen aan je hulp is dit natuurlijk prima, bedenk echter wel dat het nooit dit commando is waar je paard alleen op reageert, maar een samenvoeging van de directe en indirecte hulpen die je geeft eventueel wel kan versterken.
Dan heb ik stap twee opgeschreven, van dezelfde site en pagina:
Zodra het paard kan volgen aan een lijn zal hij dit ook kunnen met draven. Gebruik weer geen druk en laat hem met jou meerennen. Zeg bij het draven vaak 'draf' en zo ook bij stap, 'stap'. Als het paard je voorbij wilt rennen breng dan met een kalme, lage stem het woord 'easy' uit. Mocht dit niet helpen geef dan enige druk op het touw. Blijf goed gedrag belonen.
Hier heb ik deze vragen bij:
Hoe beloon ik? Zeg ik alleen braaf en aai ik? Of geef ik snoepjes? Wat heeft de beste indruk? Naar mijn idee de snoepjes, maar dat is iets wat je ook weer af moet bouwen..wil immers geen 25 kilo zak snoep aanschaffen.
Het belonen met snoep is niet aan te raden, paarden worden er vaak opdringerig van en je hebt kans dat ze de oefening niet willen uitvoeren op het moment dat je snoepjes op zijn. Zoals ik hiervoor uitlegde gebruik je in het grondwerk een systeem van wijken voor druk. De belangrijkste beloning die je een paard kunt geven is het weghalen van die druk. Daarbij kun je altijd belonen door middel van je stem (braaaaf) of een aai, maar het weghalen van de druk is in alle gevallen het meest belangrijke.
Dan nog deze vragen: Hoe lang houd ik dit vandaag vol? Ik ga proberen met stap 1, stappen en halthouden zodra ik dit ook doe. Beoefen ik dit tien minuten, 20 of een heel uur? Tot hoelang kun je dit blijven doen zonder dat het paard geen zin meer heeft? Moet ik de draf ook beoefenen op dag 1? Of doe ik eerst een paar dagen stap 1, en dan daarna stap 2 erachteraan?
En mijn grootste vraag: Wát is stap 3?
Hoe snel je gaat in het grondwerk is volledig afhankelijk van jouw ervaring en de wijze waarop je paard het werk aanpakt. Als je merkt dat de basisoefeningen goed gaan kun je dit uitbreiden met nieuwe oefeningen, of de oefeningen in een andere omgeving aanbieden. Voor meer oefening kun je bijvoorbeeld "Handleiding - Grondwerk" van Emiel Voest gebruiken, daar staan veel bruikbare tips in en oefeningen worden er stap voor stap aan de hand van afbeeldingen uitgelegd.
Veel succes met je paardje, laat je weten hoe het gaat?