[AR] Pony met rugproblemen voor de sulky?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betiine

Pony met rugproblemen voor de sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:34

Ik heb een 22-jarige fjord waar niet meer opgereden kan worden wegens rugproblemen.
Zolang ze niet bereden wordt heeft ze er niet echt last van, maar op het moment dat ik weer wil ga rijden (langzaam opgebouwd natuurlijk) krijgt ze na 1-2 maanden toch weer pijn.
Een half jaar geleden heb ik besloten om helemaal te stoppen met het rijden. Ik doe wel andere dingen met haar als wandelen, grondwerk, lange teugels en sinds kort ook fietsen.
Toch merk ik wel aan haar dat ze het mist om echt wat actiefs te doen, met rijden was ze ook altijd erg fanatiek.

Daarom zit ik er nu over te denken om met haar te gaan mennen. Ze heeft vroeger voor de kar gelopen dus zelf kent ze het allemaal wel.
Omdat ik zelf maar heel weinig ervaring heb met mennen (ben wel van plan om wat lessen te nemen) en ik niet iemand heb die met me mee kan gaan als ik het bos in/de weg op wil, zie ik het eigenlijk niet zitten om met een vierwiellige kar op pad te gaan.
Een sulky lijkt me dan een stuk makkelijker, maar het nadeel daarvan is dat er dan toch wat gewicht op de rug terecht komt.
Ze heeft last van de lendelwervels en het bekken, dus niet op de plaats waar het schofje komt te liggen.
Denken jullie dat dit een probleem gaat worden?
En wat voor sulky zou ik dan het best kunnen kopen? Een luxe die goed verstelbaar is zodat die goed in evenwicht kan hangen? Of juist een "echte" sulky, omdat die een stuk lichter zijn?

Marigold

Re: Pony met rugproblemen voor de sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:37

je kan eigenlijk altijd beter wel iemand meenemen als je gaat mennen.
dus ook met een sulky.
ik denk als ik het zo lees dat je wel kan mennen met deze pony.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:40

Ja, ik weet dat het beter is om wel iemand mee te nemen, en in het begin zal ik dat ook zeker doen. Maar ik heb gewoon niet iemand die regelmatig mee kan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:44

je kan natuurlijk altijd een oproepje doen voor zo iemand.
misschien is er bij je in de buurt wel iemand die je nog helemaal niet kent, en ooit gement heeft en dat nu mist ofzo, kan best!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:29

Ik ga tegenwoordig ook heel vaak alleen mennen. Als ik moet wachten tot er iemand mee gaat kan ik de boel beter verkopen.
Nu heb ik wel het geluk dat ik een heel makkelijk paard heb .en kom nu niet met al die dingen over ongelukjes etc etc
Op vreemd terrein of zoals vorige week op vakantie heb ik wel iemand mee.

Sulky's zijn er ook voor 2 personen
dus dat moet geen probleem zijn. Ik zou het gewoon gaan proberen en kijken hoe het gaat. Ik weet niet of je een groot stuk land hebt maar anders zou je daar eens kunnen gaan rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:39

ik zou even bij je DA of therapeut informeren of mennen geschikt is voor je pony, aangezien ze dus met enkele lichamelijke problemen te maken heeft. het schoftje ligt wellicht dan niet op de probleemgebieden, deze worden bij het werk wel beïnvloed.

van achter de computer is het nogal lastig te beoordelen of de pony dergelijk werk nog wel of niet aan kan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 06:35

Lijkt me een leuke oplossing voor zowel jezelf als je pony.
Ik zou idd even informeren bij de da die haar behandeld heeft voor haar rug- en bekkenprobleem of mennen wel een optie zou kunnen zijn. Je kunt altijd beginnen met de sulky, die zijn ook niet zo duur en daarna kun je altijd nog een andere (4-wieler) aanschaffen. Zeker als je veel gaat mennen, zit een vierwieler vaak toch wat lekkerder!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:35

merrieveulen schreef:
ik zou even bij je DA of therapeut informeren of mennen geschikt is voor je pony, aangezien ze dus met enkele lichamelijke problemen te maken heeft. het schoftje ligt wellicht dan niet op de probleemgebieden, deze worden bij het werk wel beïnvloed.

van achter de computer is het nogal lastig te beoordelen of de pony dergelijk werk nog wel of niet aan kan.

Helemaal eens. Je hebt rugproblemen en rugproblemen. je zadel ligt ook niet op de lendenen/bekken en toch heeft ze last met rijden. Bij sommige rugproblemen is de belasting van de ruiter op de rug het probleem, dan kan de pony inspannen voor de koets vaak wel. Maar als er artrose in de rug zit, zal het voor de koets waarschijnlijk ook problemen geven.

Mijn idee is ook eerst te overleggen met de DA en dan is het een kwestie van uitproberen door een ervaren menner. Want een paard met pijn kan onverwachts reageren. Ervaring is dan zeker een vereiste.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:09

Inderdaad even overleggen met de DA. Als dei groen licht geeft op zoek gaan naar een goede sulky.

Een sulky die je goed kan afstellen komt er nouwelijks gewicht op de rug (max een kilo)