nog steeds gevoelig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

50plusser

nog steeds gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:52

na 9 jaar op ijzers te hebben gestaan sinds een jaar blootvoets loopt mijn pony nog steeds gevoelig. niet op gras of zand zonder steentjes maar wel op ondergrond met stenen. stappen op de straat gaat redelijk en dat doen we regelmatig maar draven dat is zeer moeilijk voor hem. veel wegen paden en bermen bij mij in de buurt liggen vol met stenen. zucht!!! zijn er meer mensen bij wie het ook zolang duurde? ik kan wel een bemoedigend berichtje gebruiken. pony wordt sinds kort natuurlijk bekapt.

aerdenhout1

Re: nog steeds gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:56

MMMM...misschien toch overwegen om hem te beslaan?
Anders eens foto's laten nemen van de voeten om b.v h.k uit te sluiten? Misschien is je pony ooit bevangen geweest, heeft hij een hele dune zool, gevoelige straal, of weet ik wat.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:32

Mijn pony heeft tot dr 9e nooit een ijzer gehad en is altijd gevoelig gebleven op steentjes.
Nu met een ijzertje voor loopt ze nog wel wat voorzichtig maar echt al een heel stuk beter.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:39

Je pony loopt dus een jaar blootvoets, maar wordt minder dan een jaar natuurlijk bekapt toch?
In dat geval zou ik gewoon nog geduld hebben. Overleg anders gewoon even met je natuurlijk bekapper, misschien heeft die enig idee hoe het komt dat je pony gevoelig loopt.
Blootvoets en natuurlijk bekappen is nog niet hetzelfde, dus het kán dat het gevoelig lopen minder wordt door een natuurlijke bekapping.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:24

Bij mijn paardje heeft het ook meer dan een jaar geduurd, ineens werd het een stuk beter, op steentjes blijft ze overigens gevoelig lopen.(fijn grint) Heb je hoefschoenen overwogen eventueel alleen aan de voorhoeven?
Wat bij mijn paardje overigens hielp na een tip van anderen is de hielen toch ietsje hoger laten, je moet een beetje uitproberen wat werkt voor jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:27

Ik zou ook iets van hoefschoenen aandoen. Het is een beetje naar voor je paard als hij een jaar lang pijn onder zijn voeten moet hebben voor de pijn evt weggaat wat dus nog niet eens zeker is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:32

Shetfan schreef:
Je pony loopt dus een jaar blootvoets, maar wordt minder dan een jaar natuurlijk bekapt toch?
In dat geval zou ik gewoon nog geduld hebben. Overleg anders gewoon even met je natuurlijk bekapper, misschien heeft die enig idee hoe het komt dat je pony gevoelig loopt.
Blootvoets en natuurlijk bekappen is nog niet hetzelfde, dus het kán dat het gevoelig lopen minder wordt door een natuurlijke bekapping.

Lips are sealed Hoe lang moet een paard pijn lijden?
Geen enkel paard hoort gevoelig te lopen. Zowel traditioneel bekapt als natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:28

Hoe is je paard gehuisvest? Je kan van een paard dat regelmatig op stal staat niet verwachten dat natuurlijk bekappen ineens de oplossing zal zijn. Voeding én huisvesting moeten worden aangepast.

Als overgang kan je hoefschoenen gebruiken waarmee je het paard toch over moeilijke ondergronden kan rijden. Ik raad Easyboot Bare of Epic aan.

@ Needje, niemand zegt dat je een paard pijn moet laten lijden, daar zijn hoefschoenen nou precies dé uitkomst voor. Om het paard beweging te kunnen geven op ondergronden die het paard nog niet aankan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:30

Ja, dat zeg jij! Maar shetfan zegt daar niets over. Die zegt dat ze het nog langer moet aankijken.
Zulke mensen zorgen voor de slechte naam van NBers.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:33

Paard van mijn zus was na te kort bekappen ook gevoelig (6 jaar later nog!!!) en met een paar maand een kunststof ijzer is de hoef genoeg bijgegroet om niet meer gevoelig te zijn. Hij had ook alleen voor ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:35

Needje schreef:
Ja, dat zeg jij! Maar shetfan zegt daar niets over. Die zegt dat ze het nog langer moet aankijken.
Zulke mensen zorgen voor de slechte naam van NBers.

Er zijn NB-ers zie zelf zorgen voor een slechte naam van NB. Ik ken er een aantal die doodleuk paarden bekappen die op stal staan en verder geen info geven over huisvesting en ook het zelf-onderhouden van hoeven ontmoedigen. Die bekappers moet je meteen de laan uitsturen en direct je smid bellen, daar heb je dan meer aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:38

Overigens vind ik het ook best shocking om te lezen dat iemand een paard 6 jaar lang gevoelig laat lopen. Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:44

Needje schreef:
Overigens vind ik het ook best shocking om te lezen dat iemand een paard 6 jaar lang gevoelig laat lopen. Bloos

Ik ook, want dat is nergens voor nodig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:47

Mijn paard had ik van de ijzers gehaald na z'n operatie. Revalideren was echter op het harde. Geen probleem. Alleen ging het slijten sneller als het groeien en op de dag dat ie niet fijn liep heb ik niet meer over het harde gereden tot er een ijzer onder kon. (3 maanden later, dus imo is het verhaal dat een hoef zoveel sneller zou groeien als ie blootvoets staat ook niet op Bloos )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:52

Er bevind zich nogal wat kaf onder het koren waar het NB'ers betreft.... is deze man een goeie, met een goede staat van dienst?
Goedbedoelde pogingen van eigenaars om het zelf maar te gaan doen lopen ook meer dan eens uit op ellende.
Dat zal in jouw geval niet zo zijn.
Maar een overgang van ijzers naar 'blote voetjes' zou normaal gesproken niet zo lang, zo vervelend moeten verlopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:52

Alle cursisten die we gehad hebben met alle locaties, hebben andere ervaringen. Met de juiste manier van bekappen, huisvesten etc en opbouwen moet iedereen blijven vijlen omdat de groei sneller is dan dat we kunnen afslijten

Zelfs de cursist van St. Maarten (Antillen) waar de bodem uit rotsen bestaat moest nog enig onderhoud plegen.

En stél dat... dan doe je een week hoefschoenen om en de hoefwand is al weer 2 a 3 mm gegroeid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:59

ps: ik blijf het onverstandig vinden dat mensen na een cursus zelf aan de slag gaan thuis. Het wil er bij mij niet in dat je dan net zo capabel zou zijn als iemand die daarvoor geleerd heeft, mee heeft gelopen met een prof tijdens een stage, en een enorme schat aan theoretische en praktische kennis bezit omdat hij/zij bewust voor dit vak gekozen heeft.
Ik kan me voorstellen dat het vele mensen heel goed af gaat.... maar niet iedereen heeft er evenveel 'oog voor' vrees ik. Ik vind dergelijke 'hypes' dan ook wel een beetje zorgwekkend..... iedereen denkt het dan ineens zelf te kunnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:01

Hier http://www.paardnatuurlijk.nl/pers/bekappers.htm staat uitgelegd waarom zelf onderhouden wél kan na bestudering van twee lesboeken en een dvd en een praktijkdag. Wil je dat natuurlijk bekappen werkt, ontkom je niet aan zelf tussentijds onderhoud plegen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:43

Ik vind het jammer dat mijn reactie verkeerd geïnterpretteerd wordt. Vandaar even wat nuancering.
Natuurlijk vind ik niet dat je het paard pijn moet laten lijden, maar dat hóeft ook niet persé, aangezien het paard alleen gevoelig loopt op harde en hard-ongelijke ondergrond.
In de wei heeft het paard volgens TS nergens last van. Op de straat lopen is geen noodzaak, het zou alleen fijn zijn als het wél kan. Ik ben het er volkomen mee eens dat hoefschoenen dan wel eens uitkomst zouden kunnen bieden.
Overleggen met de bekapper lijkt me het verstandigst, die kent de pony, zijn hoeven en de situatie, kan tips geven m.b.t. huivesting, kan misschien inschatten hoe lang de gevoeligheid nog gaat duren, en kan, als dat nodig is, adviseren hoefschoenen aan te schaffen. Dan moet je natuurlijk wel het geluk hebben een goede bekapper te hebben.