hackamore of ander bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

hackamore of ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 13:32

ik heb een verschrikkelijk eigewijze tinkermerrie, ik heb een hele tijd niet gereden wegens het fijt dat dat gewoon niet ging, ze ging er alleen maar vandoor en stopte dan met een sliding-stop bij het hek.
nu heb ik sinds iets meer als een maand les in nh (van arabesk hier op bokt) dus ik ben heel veel bezig met grondwerk enzo en ik rij sindsdien ook bitloos met haar.
dat gaat best aardig alleen heb ik als mevrouw geen zin heeft met rijden geen stuur of rem (of startknop maar die zit niet in de buurt van haar neus) vooral de rem vind ik heel belangrijk, ik weet dat je hoort te sturen en remmen dmv zit maar dat gaat nog niet altijd even goed. (op bit reageerd ze ook niet echt)
in de bak gaat het nu wel alleen is ze daar heel sloom en ze heeft gewoon een hekel aan de bak, ik wil wel met haar buiten rijden maar dan wil ik wel zeker weten dat ik een rem heb dus nu dacht ik ik kan een hackamore of andere hefboom optoming proberen voor buiten

is dat nu een heel stom idee of zou het kunnen
en dan nog iets, kan je ook "normaal" sturen met een hackamore of alleen maar remmen

8nnemiek

Re: hackamore of ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:50

Goh, alsof ik het zelf heb geschreven een aantal jaar geleden Tong uitsteken
Mijn tinker is precies hetzelfde geweest. Als ik in de wei ging rijden en hij had even geen zin meer dan ging hij in rengalop richting de stal en vlak voor het hek een sliding stop Nagelbijten / Gniffelen
En nu, twee jaar later, kan ik hem zelfs helemaal zonder hoofdstel rijden in de bak. Maar het blijft een eigenwijze dondersteen en af en toe zou hij er in de wei nog steeds vandoor gaan denk ik.
Bij Mystic maakt het niet uit waar ik mee rij; hoofdstelloos of met een strenge westernstang.. als hij wil rennen en ik geef een hulp naar voren dan gaat hij gewoon in rengalop er vandoor. Ik merk wel dat ik hem met bit wat makkelijker bij me kan houden, en in geval van nood op een volte kan trekken. Bitloos werkt dat zelfs met een hackamore niet, en reageert hij alsof en helemaal niets om zijn neus zit, ook al kent hij de hulpen wel. Daarom rijdt ik wel altijd nog met bit buiten.
Ik heb ook veel natural horsemanship gedaan met hem, veel grondwerk. En vooral: consequent zijn! Eerst op de grond, grondwerk en los longeren. Daar is ook een aantal keer een join-up bij gekomen. Af en toe heeft hij gewoon een slechte dag, en als meneer niet wilde lopen, en ik dreef hem toch vooruit, dan bokte hij zelfs in mijn richting, en dan dus weer een join-up.. Ik heb dat eigenlijk vrij vaak moeten doen, in totaal wel n keer of 6 denk ik, maar hij is gewoon echt ontzettend dominant.
Verder kent hij ondertussen een aantal belangrijke commando's die ik eerst vanaf de grond heb aangeleerd; 'ho', 'stap, draf en galop', 'terug', en 'nee' of 'eej' en die commando's gebruik ik ook onder het zadel.
En als hij dan eindelijk vanaf de grond goed luistert dan kan ik zo zonder hoofdstel opstappen en rondrijden, en als hij een stap verkeerd zet dan hoef ik nog maar 'eej' te zeggen en hij loopt terug. Af en toe nog een tik met de zweep tegen de hals als hij steeds naar het midden wil lopen..
Hij reageert dan ook direct op 'ho'. En ik geef hem ook vaak een snoepje als hij netjes direct stilstaat, zodat hij nog beter op 'ho' gaat reageren als noodrem.
En toen hij dat allemaal kende kon ik ook zelf met hem naar buiten. Buiten kan hij zich nogal opwinden, maar ik kan hem nu zelfs helemaal op zit rijden, met losse teugels.
Maar het belangrijkste is dus consequent zijn, zorgen dat jij de leider wordt.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 14:12

dat is dus precies het probleem
met stemcomando's ben ik ook al bezig maar ze reageert op alles aleen maar als het haar uitkomt en niet als het mij uitkomt
het maakt voor haar niet uit of ik er vraag om in een cirkel om me heen te draven of om over een hindernis van 2.5 m te springen, ze doet het geen van beide, Huilen

maar hackamore zou dus geen oplossing zijn? ook niet tegen gras eten?
ze ging er vandaag buiten vandoor en ik verwachtte dat ze tot de stal door zou rennen maar nee ze galoppeert 10 meter en steekt vervolgens haar hoofd in het lange gras en is er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen, en ze had net gegeten! Zij zijn groot en ik is klein!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:18

Ik denk dat je een beetje strenger moet worden. Als ze geen zin heeft om om je heen te galopperen dan zul je eens met de longeerzweep een flinke mep moeten uitdelen. Denk maar zo; beter één flinke mep dan 10 kleine tikjes. Ze moeten niet bang worden voor de zweep, maar er wel respect voor hebben.
Ik geef zelf trouwens meestal een tik met de leadrope, dat werkt ook wel. Ik hoef hem nu nog maar naar zn kont te gooien en dan begrijpt hij t wel Knipoog

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 14:22

ik kan haar tikken wat ik wil er gebeurd gewoon niks ze is echt nergens van onder de indruk, ook niet van een lange zweep, dan gaat ze alleen maar achteruit of gaat ze met haar hoofd naar mij staan kijken oof ze komt gewoon naar me toe

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:42

Dat deed die van mij ook inderdaad. Vooral bij longeren, dan draaide hij altijd heel snel met zijn hoofd in mijn richting. En als ik hem een tik gaf bleef hij gewoon staan met zijn oren in de nek Clown
Toen heeft iemand het eens overgenomen; snel naar de achterhand toe lopen, even goed schelden (laag en hard praten, maakt verder niet uit wat je precies zegt Clown ) jezelf groot maken, en een flinke mep geven. En als ze begint te lopen direct heel uitbundig belonen Lachen
Zij heeft nu namelijk van jou gewonnen, als jij één keertje stopt en opgeeft als ze niet wil lopen dan weet je meteen dat ze dat de volgende keer weer gaat proberen. Het niet reageren op de zweep wordt dan beloond door niet te hoeven lopen.
Als het toch echt niet werkt dan moet je eens iets engs proberen in plaats van de zweep. Plastic zakje zal vast niet werken, misschien een grote, kleurige strandbal ofzo? Haha! Of een knakkerpistooltje..

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:04

die strandbal of klappertjespistool is nog best wel een goed idee alleen zo'n bal moet je dan wel elke keer weer op gaan halen

en als ik naar de achterhand toe loop dan loopt ze gezellig mee en uiteindelijk longeert zij mij dan in plaats van andersom

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:11

Misschien moet je eens wat parelli games gaan oefenen, en dan kom je uiteindelijk uit bij de circling game, soort van longeren. Ik denk dat abaresk je daarbij ook wel kan helpen Lachen

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:25

ja, daar ben ik al mee bezig en arabesk is zich waarschijnlijk op dit moment haar hoofd aan het breken op een manier om haar bij de circeltraining in draf te krijgen, niks werkt, geen zweep, carrotstick, touw, mens of wat dan ook alleen als er iemand met haar meerent draaft ze maar gaat diegene dan weg of stopt dan stopt ze weer Boos!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:33

Sas_Mon schreef:
die strandbal of klappertjespistool is nog best wel een goed idee alleen zo'n bal moet je dan wel elke keer weer op gaan halen

en als ik naar de achterhand toe loop dan loopt ze gezellig mee en uiteindelijk longeert zij mij dan in plaats van andersom

ik deed dat met een waterpistool Haha! Je moest Elly zien lopen doen ik daarmee tegen der kont spritste

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:34

kynshiri schreef:
Sas_Mon schreef:

ik deed dat met een waterpistool Haha! Je moest Elly zien lopen doen ik daarmee tegen der kont spritste

ook nog een goed idee Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:40

Gekke vraag misschien, maar heeft het beestje wel genoeg energie? Mijn paardje is ziek geweest begin dit jaar en liep ook niet meer zo voorwaarts. Ben hem ander voer gaan geven, heb een holistische DA laten komen (die tevens chiropractor is en alles heeft rechtgezet) en hij liep meteen als een speer. Ik zag hem bv. in het land ook niet meer rennen, maar nu wel. Lachen

Mijn Sam is er trouwens ook eentje met veel eigen initiatief. Daar moesten echt 'de knoppen' even opgezet worden met het los werken. Inmiddels werkt hij als een speer, gaat met focus op de achterhand al in draf en met een kleine heupbeweging in galop. Het in galop houden, was ook nog een uitdaging (ik mag heel weinig druk gebruiken van mijn instructrice), maar het gaat steeds beter. Bij mijn paard was het gewoon een kwestie van 'uit handen geven', dat vond hij heel moeilijk. Dan zette hij zijn dominante karaktertrek gewoon in Clown . Bij hem moet je leiderschap verdienen en ook op een rechtvaardige manier, anders kun je het schudden bij hem. Dat was best een uitdaging, maar het is gelukt. Nu werkt hij echt met je samen. Dat is wat jouw paard nog mist, denk ik, als ik het zo lees. Jaaaa, dat is pittig. Maar niet opgeven, hoor.

Ik rij trouwens zelf met dit hoofdstel (www.paardenmetplezier.eu) en zie ook in mijn profiel. Die is heel duidelijk voor het paard, niks geen gedoe met hefbomen of kruislingse teugels met slechte releases e.d. Sam is ook een hele sterke pony, maar met dit hoofdstel heb ik genoeg te zeggen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:54

mijn paard heeft echt wel genoeg energie, ze heeft vaak alleen geen zin om het te gebruiken en zeker in de bak niet, en buiten durf ik niet goed want ze luistert niet goed genoeg, ook met een ander paard erbij vertrouw ik het niet. als ik naast haar loop is er niks aan de hand en kan ik (bijna) alles met haar alleen erop of aan een langer touw ala longeren of circeltraining vertikt mevrouw gewoon om te lopen in een hogere versnelling als stap.

ze is als 2 jarige uit ierland gekomen en ik denk dat dat niet geheel vlekkeloos verlopen is en daardoor durft ze zich ook niet helemaal aan een mens te geven omdat ze dan bang is om teleur gesteld te worden. zo vertroud ze me op onbekend terrijn ook nog niet 100% maar ik ben er hard mee aan het werk. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:01

Ok, nou ja, het was ook maar een vraagje......

Hoe dan ook, jouw paard moet toch echt leren luisteren naar wat jij (of Arabesk) haar vraagt of ze nou wil of niet. Ze moet aan de bak, leren omgaan met de lichaamstaal die jullie gebruiken. Dan zal ze ook steeds gerichter op je worden en beter gaan luisteren. Naar buiten gaan, lijkt me nog niet aan de orde, als deze basis er nog niet in zit.
Het is jammer dat je zo ver weg zit, want ik zou wel iemand weten die haar vast aan het lopen kan krijgen.........
Maar daar heb je nu weinig aan natuurlijk..... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:05

Zoals ik het lees, wil je paard wel sámen, maar niet alleen. En zit er verschil in jouw energie wanneer je naast haar loopt en wanneer je haar op de cirkel wilt zetten.

Maak eens gebruik van de energie die je wel uitstraalt wanneer je naast haar loopt. Ben je dan vrolijker, enthousiaster, 'luchtiger' of wat ook in die trant?
Ik denk namelijk dat je je paard meer plezier moet geven in de dingen die je met haar doet. Doe eens gek en maak het leuk. Begin er mee als een spel, niet als een serieuze oefening. Misschien dat dit effect heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:09

Overigens liep ik in het begin nog behoorlijk mee met mijn paard. Na een tijdje snapte hij het en kon ik steeds meer in het midden gaan staan. Misschien dat dat helpt. Zaak is wel dat je in de goede positie blijft staan (dat zal Arabesk wel weten), anders is de kans groot dat je haar tegen houdt......
Werken jullie met zowel energie/focus/lichaamshouding en lichaamstaal (en dan ook nog eens op de juiste posities?). Heb je een leadrope?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:10

JoviBan schreef:
Zoals ik het lees, wil je paard wel sámen, maar niet alleen. En zit er verschil in jouw energie wanneer je naast haar loopt en wanneer je haar op de cirkel wilt zetten.

Maak eens gebruik van de energie die je wel uitstraalt wanneer je naast haar loopt. Ben je dan vrolijker, enthousiaster, 'luchtiger' of wat ook in die trant?
Ik denk namelijk dat je je paard meer plezier moet geven in de dingen die je met haar doet. Doe eens gek en maak het leuk. Begin er mee als een spel, niet als een serieuze oefening. Misschien dat dit effect heeft.

ja, dat zou nog best wel eens kunnen kloppen wat je zegt, tog morgen eens proberen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:28

Sas_Mon schreef:

Een klappertjespistool hebben we trouwens ROFL, maar dat lijkt me geen goed idee Clown, die is eigenlijk meer bedoeld voor schriktraining.

Dit paard wil dus wel draven als je naast haar loopt, of voor haar. Met een andere pony erbij lukt het ook, maar alléén dat wil ze dus niet en zéker niet in de bak. Nu is de bak voor veel paarden oersaai, dus het is wel begrijpelijk.

Saskia is zeker een volhouder, maar dit is écht een moeilijk paard en dat zeg ik niet zomaar Cool. Alle andere dingen gaan goed, dat is dus juist het gekke, grondwerk gaat vrijwel vlekkeloos, Saskia doet alles uit de juiste positie en keurig opgebouwd in fases. Het heeft ook al z'n vruchten afgeworpen, want in het begin crosste Mon een eind heen en vloog je als mens aan het touwtje er ergens achteraan *wapperdewapper*.

Een optie is nu nog positieve bekrachtiging dmv voedselbeloning, dwz 'clickeren'.

Verder is het raadzaam om samen met een andere pony of paard te gaan rijden (als dat goed gaat en veilig is), zodat jij en Mon in elk geval plezier blijven houden. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:49

Arabesk schreef:
Een optie is nu nog positieve bekrachtiging dmv voedselbeloning, dwz 'clickeren'.

Positieve bekrachtiging: ja. Maar dat hoeft geen voedsel/clickeren te zijn. Helemaal dolblij worden en de hemel in prijzen, kan een paard ook enorm stimuleren. Knipoog

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 17:10

voedselbeloningen helpen wel maar dan moet het wel duidelijk zijn wanneer er wel eten komt en wanneer niet want anders blijft ze bedelen bij alles wat ze doet en dat is ook niet mijn bedoeling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:23

Sas_Mon schreef:
voedselbeloningen helpen wel maar dan moet het wel duidelijk zijn wanneer er wel eten komt en wanneer niet want anders blijft ze bedelen bij alles wat ze doet en dat is ook niet mijn bedoeling

Ja dat is inderdaad ook meteen het 'gevaar' van clickeren, je moet zéér consequent zijn.

Maar goed, morgen gaan we ff lekker het bos in met z'n tweeën Haha!. Even alle zorgen en frustratie vergeten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:12

Met z'n tweeën of met z'n vieren? (met of zonder paarden?) Haha!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:49

4en Haha!