Intensief longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Intensief longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:56

Ik heb een 6 jarige merrie die ook eens wat anders wilt dan rijden.
Longeren vindt ze prima alleen dat oneidigend rondjes lopen is ze nu ook zat. Mijn vriendin zei: Waarom ga je dan niet eens intensief met haar longeren?'' Ja fijn hoe.. Tong uitsteken Ze had geen idee.. Ik dacht laat ik de bokkers eens om hulp vragen!

Mijn merrie kent de basis prima. Op mijn stem kent ze alle gangen dus stap, draf en galop. Komen is naar me toe komen enzovoorts. Geen problemen dus.

Maar ze mag nou wel eens goed aan het werk aan de longee. Ze loopt niet echt goed nageefelijk aan de longee misschien heeft iemand daar tips voor, maar ik wil haar dus echt laten werken.

wie heeft er tips om deze dame eens lekker te laten zwoegen. Overigens overbelast ik haar niet. Ze wil ook graag werken! Als je na een half uur rijden stopt kijkt ze echt zo van, Wat? Nu al?! Ze werkt graag en ik wil haar ook die kans geven Knipoog

Kingloveyou

Re: Intensief longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:56

misschien bijzet?
of een slof?

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:58

Dat zou ik kunnen proberen, maar dat zou nog niet echt intensief worden. ik denk dat ik met een elastiek ga werken. Maar ik bedoel oefeningen aan de longee die ik kan doen. Wel met een enkele longee.

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:11

victorielove schreef:
Dat zou ik kunnen proberen, maar dat zou nog niet echt intensief worden.

Die zin begrijp ik niet zo goed Verward Waarom zou dat niet intensief zijn? Zelf maak ik graag gebruik van een slof omdat je dan wat makkelijker kan spelen met de hoogte.

Verder kan je ook met balkjes werken, de meeste paarden vinden dat wel leuk en het is imo ook goed voor ze.

En naast de basisgangen kan je ook wat verzamelen en weer verruimen, of de circel groter maken en weer kleiner.

Oftewel keuze genoeg Knipoog veel plezier!

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:23

IK bedoel, met een hulpteugel loopt ze laag, wat voor haar niet zo'n probleem is.. Tong uitsteken Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen:P

Maar tempo wisselingen, verzamenlen verruimen en de grote van de cirkel kan ik ook gaan proberen! bedankt! Lachen

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:36

Bijzetten, maar hier zou ik wel even hulp bij vragen van iemand die hier veel ervaring mee heeft.

Wat ik ook vaak doe is balkjes/ cavalleti lopen aan de longe. Vinden mijn paarden erg leuk om te doen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:40

Ik zou zeggen dubbellonge, maar lees dat je enkele longe wil.
Met een dubbele longe werk ik altijd als ik peerd echt aan het werk wil hebben. Je kan makkelijk van hand veranderen, stukjes middendraf meepakken en evt een stukje wijken.. Voltes 10m en weer vergroten kan ook allemaal.
Enkele longe doe ik altijd met touwtjes, zonder touwtjes vind ik eng Vork
Leg anders een keer wat balkjes neer en draaf daar overheen, ga een keertje rechtdoor door de bak.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:26

Bedankt voor jullie tips!

Misschien is dubbelle longee dan toch een idee. Ik vraag me af hoe je een paard kan leren wijken aan de longee.? Tong uitsteken

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:26

misschien iets met balkjes...??

erbjoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:30

dubbellonge... dat is gewoon dé methode om je paard echt aan de hand op te leiden, verzamelen, wijken, apuyeren, piaffe alles is mogelijk.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:44

heel veel overgangen , half rondje gallop dan weer draf dan weer gallop dan stap weer aanspringen even een paar rondjes gewoon draf of stap en weer het zelfde riedeltje

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:19

Geen idee, ben ook nog een beetje beginneling Vork Maar in principe kun je alles leren aan de dubbellonge.. Je moet er wel een beetje handigheid in krijgen met die lijnen, maar ik vind het heel fijn werken!

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:09

Dan ga ik dat eens proberen! Kijken of madam het iets vind Lachen

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:48

Dubbele longe vind ikzelf een handig 'longeermiddel' Haha!
Alleen moet je in het begin wel een beetje uitvogelen hoe en wat, proffesionele hulp is altijd handig! Vork

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:50

met balkjes kun je ze nog verder laten verruimen dan dat ze al doen Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:18

Uitkijken dat je ze dan niet te ver uit elkaar legt, een extra pas tussen de balken is dan weer niet de bedoeling Knipoog