misbruik maken van apporteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

misbruik maken van apporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:08

Ik was bezig met mijn vz hengstje aan het leren op commando iets oppakken. Alleen nou gaat hij dat bij alles doen. Er lag een halstertje even in de wei, en hij zag het blijkbaar, en pakte het op, lisa (zij verzorgt hem ook) en ik gingen naar hem toe, maar hij rende met het halstertje en al weg, en met veel moeite hadden we hem uiteindelijk te pakken gekregen. Het was wel grappig, maar hij probeert het halstertje ook echt stuk te bijten (of hij gaat het met een hoef tegen aan schoppen.)
we hebben hem al een paar keer gestraft, maar daar trekt hij zich schijnbaar niks van aan..

Signe

Re: misbruik maken van apporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:21

Een goed voorbeeld van hoe vrijheidsdresuur ook niet leuk kan zijn.
Straffen is nooit een goed idee en belonen in dit geval ook niet. Negeren is de oplossing, zorgen dat je je spulen niet in de buurt van hem legt en als hij wel iets te pakken krijgt negeren. Dan maar een kapot halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:23

idd negeren gewoon lekker in het gras gaan zitten en wachten tot hij naar jou toe komt als hij los heeft gelaten de pony belonen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:41

Doe je VD met clicker of zonder clicker? En waar doe je het? Als je het steeds op 1 bepaalde plek doet, bv.in de paddock of afgezet deel van het land wweet hij dat alleen dáár aan VD gedaan wordt, en niet er buiten zeg maar. Hij maakte ook al misbruik van het gapen las ik in het andere topic, misschien toch iets duidelijker en consequenter zijn in alles wat je met hem doet. Weet natuurlijk niet hoe je met hem omgaat, zijn dus ook alleen maar tips Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 13:55

soeske schreef:
Doe je VD met clicker of zonder clicker? En waar doe je het? Als je het steeds op 1 bepaalde plek doet, bv.in de paddock of afgezet deel van het land wweet hij dat alleen dáár aan VD gedaan wordt, en niet er buiten zeg maar. Hij maakte ook al misbruik van het gapen las ik in het andere topic, misschien toch iets duidelijker en consequenter zijn in alles wat je met hem doet. Weet natuurlijk niet hoe je met hem omgaat, zijn dus ook alleen maar tips Lachen

nee dat was een ander hengstje.
ik werk met een clicker. Die tip van op een bepaalde plek wist ik al, ik heb namelijk het vd boek Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:54

Ah,oke. Staat het niet omschreven in het VD boek als ze misbruik maken van bepaalde dingen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:02

jawel, daar staat alleen consequint zijn en dat soort dingen wel afstraffen, maar verder niet uitgebreidt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:31

ja, dat is ook het makkelijkste denk ik.
Misschien ook echt duidelijk zijn dat als jij zegt dat hij het mag pakken dat hij het ook pakt. Dus dat je hem bij wijze van spreken 5 min voor zijn neus houdt en dan zegt: Hebben (is mijn commando voor iets vast pakken haha) en hem dan pas mag pakken. Als hij hem er voor wil pakken negeren en niet laten pakken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:32

hoebedoel je die laatste zin? negeren?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:38

Als hij bv. de zweep wil pakken als jij nog geen commando geeft, de zweep terug trekken zeg maar zodat hij hem niet kan pakken. Staat er wel wat raar inderdaad. Snapje?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:02

jaa ik begrijp het Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:07

okee, ben benieuwd hoe het gaat!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:07

wat je ook kan doen, is een specifiek halster omdoen bij het VDén
ikzelf heb normaliter ene regulier halster om in de omgang, en voor het VDén zo'n touwhalster.
en mijn merrie gaat dus vanaf dat ze het touwhalster omheeft als een gek murmelen en kijken waar ik de clicker heb Clown
ik heb dit er zo goed inzitten dat ze in de normale omgang NOOIT een oefening uit zichzelf gaat doen, want ze weet toch dat er geen beloning volgt.
alleen met het touwhalster is ze soms wat te fanatiek, maar dat mag ook.. ze heeft immers geleerd dat touwhalster gelijk staat aan grondwerk.

_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:44

Dit is wat mijn lesgeefster gisteren zij: Je moet het meteen afleren zo jong hij nog is. Ze zijn namelijk net als puppy's. In het begin vind je het leuk dat ze tegen je opspringen. En later doen ze het voortaan altijd. Dus afleren die handel. Hij mag dat alleen maar doen als jij dat wil. En dan lijkt mij de beste oplossing ook negeren. Haha! Succes.

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:48

Niet straffen,
gewoon negeren!
Dan gaat hij het niet meer leuk vinden,
en natuurlijk nooit meer apporteren leren aan hem Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:50

xJakoline schreef:
Niet straffen,
gewoon negeren!
Dan gaat hij het niet meer leuk vinden,
en natuurlijk nooit meer apporteren leren aan hem Knipoog

dat vind ik belachelijk, nooit meer apporteren leren.. Sorry maar dat doe ik niet, want hij vind dat het leukste van vd, dus dat zou ook niet eerlijk zijn.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:58

Eventjes, volgens mij apporteert jou paardje niet, maar kan hij vasthouden. Apporteren betekend namelijk een voorwerp gaan halen, oppakken, terug brengen. Daarvoor is het geen apport.

Het makkelijkst is fouten voorkomen. Dus kijken wat er ligt aan materiaal en wat hij niet mag vastpakken, dit allemaal verwijderen. Zodra hij toch iets vast heeft niet achter de pony aanlopen, maar negeren, of zorgen dat je zelf interessanter wordt (aan grassprieten pulken doet het vaak heel goed). Komt hij naar je toe, wisseltruuk, of door hem voer aan te bieden, of iets anders wat hij vast kan houden.

Succes!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:59

hij kan wèl apporteren, maar maakt misbruik, door nièt meer te gaan apporteren, maar een voorwerp ergens anders mee te nemen en dat te laten liggen .

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:47

saskiakefie schreef:
hij kan wèl apporteren, maar maakt misbruik, door nièt meer te gaan apporteren, maar een voorwerp ergens anders mee te nemen en dat te laten liggen .

Dus apporteert ie niet Knipoog , oefening weer opdelen in hele kleine stukjes. Hakken dus. Eerst het vast en het vasthouden, daarna het komen brengen (gecontroleerd), vervolgens pas het halen. Beheerst ie dat vanuit alle hoeken (gewoon vast). Dan pas de afstand gaan vergroten. En pas als al die verschillende oefeningen bevestigd zijn kun je ze aan elkaar plakken en het de oefening apport noemen