Het nut van een longeersingel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maris_1996

Het nut van een longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:24

Hoi. Ik had ff een vraagje.
Wat heeft een longeersingel voor nut, wat moet je ermee en hoe kun je het gebruiken?

Bedanktt!

Groetjes !! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Scum op 03-05-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock, bold en italic verwijderd.

PercyLeen

Re: HELP!! WAT HEEFT EEN LONGEERSINGEL VOOR NUT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:33

Aan de longeersingel kun je je bijzetteugel bevestigen

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:39

Ja dat is het enige antwoord. Je plaatst het achter de schoft en je kan er hulpteugels aan bevestigen. Het nut is dat het paard eerst makkelijk nagevelijk loopt zonder een ruiter zodat hij ook beter zn balans kan houden.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:14

Een logeersingel is ook een handig hulpmiddel bij het zadelmak maken van een groen paard. Voordat je een zadel opdoet gebruik je een longeersingel om te wennen dat iets op zijn rug zit tijdens het bewegen en de singeldruk.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:16

ik doe er me dubbele longeerlijn door.
en zet hem op die manier bij. Het is indd ook fijn voor het beleren.

fabiee

Re: Het nut van een longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:17

Maar waarom zie je dan dat sommige mensen met longeersingel longeren, en dan zonder bijzet of iets dergelijks.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:19

kimmysan schreef:
Ja dat is het enige antwoord. Je plaatst het achter de schoft en je kan er hulpteugels aan bevestigen. Het nut is dat het paard eerst makkelijk nagevelijk loopt zonder een ruiter zodat hij ook beter zn balans kan houden.

Ook zonder hulpteugels heeft de longeersingel z'n nut: je kunt longeren met dubbele longe: longeerlijnen door de ringetjes en eentje achter de kont van het paard langs, of over z'n rug. Verder is de longeersingel ook handig als je werk aan de lange lijnen achter je paard doet.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:37

fabiee schreef:
Maar waarom zie je dan dat sommige mensen met longeersingel longeren, en dan zonder bijzet of iets dergelijks.

Waarschijnlijk komt dat er later pas aan.
Ik zelf doe dat ook. Eerst ff zo longeren en later pas de pessoa eraan.
http://inlinethumb36.webshots.com/8227/ ... 500Q85.jpg

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:40

VeerenAshley schreef:
kimmysan schreef:

Ook zonder hulpteugels heeft de longeersingel z'n nut: je kunt longeren met dubbele longe: longeerlijnen door de ringetjes en eentje achter de kont van het paard langs, of over z'n rug. Verder is de longeersingel ook handig als je werk aan de lange lijnen achter je paard doet.

tja, maar dat kan ook met een zadel, en dan door de beugels, die vastgebonden zijn aan de singel Ja

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:23

Inderdaad, je kunt het gebruiken voor de bijzet, het wennen aani ets op de rug of voor als je met dubbelelijnen wilt longeren.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:02

Ook zonder hulpteugels heeft de longeersingel z'n nut: je kunt longeren met dubbele longe: longeerlijnen door de ringetjes en eentje achter de kont van het paard langs, of over z'n rug. Verder is de longeersingel ook handig als je werk aan de lange lijnen achter je paard doet.[/quote]

tja, maar dat kan ook met een zadel, en dan door de beugels, die vastgebonden zijn aan de singel Ja[/quote]

en dat kan toch ook gewoon met longeren? of niet? dus dat je de bijzet bijvoorbeeld gewoon door de singel doet door de bitringen en aan die ringetjes aan het zadel? zo heb ik het geleerd.. en dan indd beugels vastbinden aan de singel.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:34

Ik denk persoonlijk dat een longeersingel, wat ontspannender en stabieler op een paarderug ligt om mee te longeren dan een zadel.
Wanneer jij de beugels vast maakt aan de singel en de dubbelelijn hierdoor doet. Beweegt dat allemaal wat meer dan bij een longeersinggel.
Plus krijgt t paard de beugels wel eens tegen benen of buik. De zweetbladen willen soms klapperen.
Een zadel is groter en bedekt een deel van de ruk (ook door sjabrak)
met een longeersingel kan ik mooi kijken naar de rug, hoe die hier door heen loopt.
De singel ligt stevig, rustig en stabiel op het paard. Geen klapperende beugels of zweetbladen. Makkelijk de longeerlijn door heen te doen, makkelijk op en af doen.

Voor even longeren, kijk op het paard en zijn beweging, maar ook voor het paard een singeltje is lekker ligt, ligt er strak op. Vind ik dat een fijner beeld geven dan een zadel erop.