Hoe van RB ---> LB ( parelli ) ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Hoe van RB ---> LB ( parelli ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:21

Hoi,

Even een vraag, ik heb namelijk tips nodig.
Mijn paard is normaal gesproken LB.
Maar sinds hij verhuisd is, toch afentoe goed RB. Zeker als ik hem van het erf ( naar of juist van de wei ) moet meenemen van de andere paarden weg.
Dan zet hij zijn nek erop en er is niets mee te beginnen. Hij wil alleen maar terug naar de andere paarden.

Wat dan te doen ? Probleem is dat dat allemaal gebeurd op een smalle eenbaans weg ( dus weinig ruimte, geen omheining, geen hindernissen, vlak oppervlakte, kans op auto's en spelende kinderen etc etc ).
Alle tips zijn welkom !

Natuurlijk snap ik de zin "set up for succes". Maar hoe dan ?

sanne83

Re: Hoe van RB ---> LB ( parelli ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:13

dat is een beetje de hele crux van parelli; hoe krijg ik m'n paard meer lb. Beetje moeilijk om hier uit te gaan leggen. Heb je het nieuwe level 2?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 14:24

ja, de DVD's.
Heb je tips ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:23

Bekijk het stuk over thresholds nog maar eens; daar ligt de oplossing Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:53

en leen de boekjes eens van iemand, theorie, zeker wat &wanneer is toch wel heel belangrijk. Ik denk dat je een beetje de lijn mist als je alleen de dvd's bekijkt. Het is wel echt bedoeld als visuele uitleg bij de theorie in de boekjes.

tresholds respecteren is idd belangrijk, kijk waar het spannend wordt, je paard flipt niet ineens, je mist signalen. Daarnaast zijn er natuurlijk bepaalde bewegingen die voor de overgang naar lb zijn helpen, zoals overkruisen van achterbenen, achterwaarts, zijwaarts. Doe dit net zolang tot je een verandering ziet, consistency is het allerbelangrijkst bij een rb paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:33

Ik heb de oude level 2 wel helemaal. Maar daar gaat het niet veel over treshholds.
Ik mis geen signalen hoor. Op het moment dat hij doorheeft dat hij alleen naar de wei moet ( dus zonder gezelschap van ander paard ) gaat de knop om. En dan helpt het niet om hem even achterwaarts te laten lopen zodat hij niet voorbij een treshhold hoeft. Dan wil hij alleen nog terug naar de andere paarden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:31

oude level 2 is heel anders. Wat doe je normaal om rb gedrag te verminderen? Consistent zijn is het allerbelangrijkste. De oefening is niet belangrijk, doorgaan totdat je een verschil ziet wel.
je moet echt kijken naar de lichtste signalen, je paard heeft zeker weten wel eerder door dat hij van andere paarden weg moet. Niet wachten tot hij full-on rb is, maar bij lichtste spanning ingrijpen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:03

Terug gaan naar de plek waar hij nog LB was. Daar weer veel friendly game en dan weer langzaam mosey-en naar de threshold totdat je rb ziet aankomen. dan aandacht vragen door yo yo te doen of andere opdrachten. Lukt het niet? weer terug naar de lb plek. etc, etc.