Happende en stuiterende 3-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Happende en stuiterende 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:43

Misschien hebben jullie hier nog wat tips voor mij?

Ik heb een bijna 3 jarige welshcob.
En normaal gesproken is hij best aardig. (Alleen is hij een beetje over-sociaal Clown )
Ik kan hem uitgebreid poetsen terwijl hij gewoon los op de wei staat. (Of ik doe hem een halstertje met touw aan en dan houdt hij zelf zijn touw vast Tong uitsteken ) Ook zijn voeten kan ik op die manier uitkrabben. Ik mag hem overal aanraken en strelen.
En hij loopt ook braaf mee aan een touwtje. Volgt, stopt netjes wanneer ik stop en gaat achterwaarts wanneer ik zachtjes met een vinger op zijn borst tik. (= Is voor hem de hulp voor achterwaarts)

Maar het gaat niet altijd zo goed. Bloos

Hij heeft bijvoorbeeld erg veel schrik van 'vreemden'. Een voorbijganger die hem wil strelen, en hij gaat vol in de achteruit, begint te stuiteren of komt zich verstoppen achter mij. (Hetzelfde met de smid trouwens, die kan hem niet aanraken, laat staan dat hij op een normale manier aan zijn voeten mag komen. (terwijl dat bij mij, mijn zus en schoonbroer en de pony zijn verzorgmeisjes geen enkel probleem is.))
Als ik mensen meeneem op de wei, is hij ook altijd erg wantrouwend. dan gaat hij snel bij die persoon even kijken of hij misschien geen wortel bij heeft, en maakt zich dan zo snel mogelijk uit de voeten. (Of zorgt dat ik tussen hem en die persoon in sta.)

Op de weg gaan met hem is trouwens al helemaal geen pretje.
Soms kan hij heel erg stoer zijn, maar op de weg heeft hij schrik van alles. Hij wordt dan nogal nerveus en begint te happen. (Hij beet nogal toen ik hem kocht en nu doet hij dat nog, wanneer hij stress heeft.) Hij hapt in mijn handen, zijn koord,... alles wat in zijn buurt is.
Al zijn goede manieren vergeet hij compleet wanneer hij schrik heeft en dan gebruikt hij ook zijn kracht. (En geloof me, zo'n 3 jarige welshcob bij je houden terwijl hij liever 100 meter verderop zou zijn, is nogal vermoeiend. Sigaar )
Alles wat hij normaal netjes doet, vergeet hij dan.
Hij heeft ook erg veel angst voor rijdende dingen zoals fietsers en auto's en dan eindigt hij bijna altijd dwars op de weg.
Vreemd genoeg, als ik met mijn auto op de wei rijd, vindt hij er niet zoveel aan.

Ik probeer het wel te oefenen, maar ik heb niet de indruk dat er veel verbetering inzit.
Gisteren heb ik bijvoorbeeld eerst op de wei het 'lopen aan een touwtje' nog eens geoefend. (Wat voorbeeldig gaat.) En dan ben ik ermee op het straatje (= kalm straatje) gegaan, vlak aan de wei. En daar met hem gewandeld tot hij wat kalmer werd.
De score: 1 voorbijganger die bijna haar vingers kwijt was, mijn eigen pink die nu blauw en dubbel zo dik is Boos! , 1 pizzakoerier met brommer die de schrik van zijn leven had en 3 auto's die vol in de remmen moesten omdat meneer dwars op de weg sprong,...
Tja... Nagelbijten / Gniffelen No Cheer

joyce83

Re: Happende en stuiterende 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:46

Sow dat is niet niks. Heb je de mogelijkheid om een keer met een verkeersmak paard mee te gaan? Laat die lekker voorop lopen en laten zien dat het niet akelig is. Ook vaak genoeg vreemde mensen meenemen. Mensen die wel wat bekend zijn met paarden en die van begin af aan ook met hem aan het werk zetten met jouw daarnaast. Vreemden moeten natuurlijk geen bedreiging zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:55

We hebben ook nog 2 volwassen merries.
Die beiden redelijk goed verkeersmak zijn.

Mijn super-coole quartermerrie, die volgt hij inderdaad erg graag. (Dat is ook de leidster van onze mini-kudde) Die duldt hij ook voorop.
Maar als hij echt schrik heeft, gaat het zelfs met deze merrie erbij, nog steeds goed fout.
Hij kijkt er niet genoeg naar om door te hebben dat de leidmerrie kalm is. Hij is teveel met zichzelf bezig.
Bijkomend probleem is ook dat deze merrie op deze moment niet meer thuis staat.

De andere merrie (2 de in rang en zijn speelkameraadje) die duldt hij niet zo goed voorop. Hij klooit daar altijd mee op de wei en als zij erbij is, begint hij vervelend te doen omdat hij zelf voorop wil lopen. Dat is dus ook geen succes. Scheve mond

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:16

Dit is zeker lastig en ook nogal pijnlijk.

De sleutel ligt hem in de spanning en daarvoor leiding nodig hebben.
Ik kan je niet zeggen wat te doen omdat dit zeer verschillend is per paard, maar wees duidelijk en consequent waardoor hij duidelijk leiding krijgt en kan ontspannen. Waarschijnlijk is het goed op te lossen, maar niet vanachter de pc.

Bekijk mijn site is. Misschien spreekt het je aan.

Groetjes josien

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:11

joyce83 schreef:
Sow dat is niet niks. Heb je de mogelijkheid om een keer met een verkeersmak paard mee te gaan? Laat die lekker voorop lopen en laten zien dat het niet akelig is. Ook vaak genoeg vreemde mensen meenemen. Mensen die wel wat bekend zijn met paarden en die van begin af aan ook met hem aan het werk zetten met jouw daarnaast. Vreemden moeten natuurlijk geen bedreiging zijn.

Dat werkt niet altijd, hoor, dat verkeersmakke paard mee.
TS: het klinkt me vreselijk bekend in de oren, dat verhaal van je. Wij hebben een nu bijna 6-jarige Welsh Cob en die vertoonde ook zulk gedrag. Heeft met één poot bij de slager gestaan, het is dat we echt goede begeleiding hebben kunnen vinden.......
Als je hem nu ziet, zou je het allemaal niet meer geloven. Hij is nog een beetje afhoudend bij nieuwe mensen, eerst even van een afstandje kijken en snuiven, maar zijn nieuwsgierigheid wint het. Ondertussen is hij vreselijk braaf in de omgang, is schrikreactie niet meer dan een half pasje opzij (toegeven, als hij vaststaat kan hij gaan hangen) en dan kijkt hij wat er eng zou zijn. In het verleden vertrok hij blind en kon je hem niet houden, of er nou een ander paard bij was dat gewoon rustig bleef of niet, maakte niets uit. Toen hij meer leerde omgaan met zijn angst begon dat wel een beetje nut te hebben, maar in dat eerste stuk echt helemaal niet.
Heel belangrijk is in ieder geval om wel in een veilige omgeving te werken (dus dat hij niet de weg op kan of iets dergelijks) en hem gewoon te blijven blootstellen aan "enge" dingen. Ga niet ontwijken wat hij eng vindt, maar leer hem ermee omgaan. Niet teveel aandacht besteden aan enge dingen hielp bij onze Cob ook goed, dus als hij ergens naar keek (jas over een hek, bijvoorbeeld) gewoon doorgaan met werk, niet uitgebreid laten kijken en snuffelen, dan werd het alleen maar enger (hoezo een raar beest? Tong uitsteken )
Waar in NL zit je?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 13:51

Ik woon in België Knipoog

Grappig dat de jouwe ook een welshcob is Waratje. Ik heb al vaker gehoord en gelezen dat het een raskenmerk zou zijn, dat wantrouwige gedrag. Als we hem kochten was hij tegenover ons ook zo hoor. Het heeft een paar weken/maanden geduurd vooraleer ik hem normaal kon benaderen op de wei. (Hij heeft lang de neiging gehad om te beginnen dreigen als je naar hem toeliep. (Zeker als hij een biet ofzo aan het eten was))
Nu doet hij dat niet meer en poets ik hem regelmatig terwijl hij staat te eten.

De laatste week heeft hij het trouwens heel erg "zitten".
Eergisteren heeft hij mijn zus in haar rug gebeten toen ze de wei opkwam en met de draden bezig was.
Zus was er ff niet goed van. (Bloedde ook Nagelbijten / Gniffelen door haar kledij door.) En gisteren probeerde hij met mij hetzelfde uit te halen.
Vreemd, want er was geen enkele aanleiding. Maar hij lijkt heel erg gefrustreerd de laatste dagen.
Ik heb hem gisteren wel aangepakt, toen ik z'n tanden voorbij zag komen. Bloos
Hij heeft een mep gekregen en heb hem weggejaagd tot hij wat minder chagerijnig deed.
Alleen, als zoiets voorvalt, loopt hij weer een hele tijd op z'n kousenvoeten rond op de wei. Dan kan je hem weer een poos niet aanraken zonder dat hij in de lucht spring. (En z'n hoofd laat hij al helemaal niet aanraken, omdat hij die tik heeft gehad.)
Maar langs de andere kant, als hij zo bijt, dat kan je toch niet zomaar over je kant laten gaan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:08

Als ik dit zo lees dan is dit echt werk voor een prof.

Het is jammer dat je in belgié woont want ik zal je graag willen helpen. Als je graag wil dan kunnen we misschien wat regelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 22:51

josien schreef:
Als ik dit zo lees dan is dit echt werk voor een prof.

T'is ook geen monster hoor. Clown
Als je het zo leest, lijkt dat misschien zo. (De beperking van iets 'neer te schrijven' ? Knipoog )
Maar t'is echt wel een tof beest. Ja Soms echt wel een schatje.
En ik weet er normaal m'n plan ook wel mee te trekken.
Alleen soms wat minder Schijnheilig En ben ik het een beetje beu allemaal.