Ik heb een bijna 3 jarige welshcob.
En normaal gesproken is hij best aardig. (Alleen is hij een beetje over-sociaal
)Ik kan hem uitgebreid poetsen terwijl hij gewoon los op de wei staat. (Of ik doe hem een halstertje met touw aan en dan houdt hij zelf zijn touw vast
) Ook zijn voeten kan ik op die manier uitkrabben. Ik mag hem overal aanraken en strelen.En hij loopt ook braaf mee aan een touwtje. Volgt, stopt netjes wanneer ik stop en gaat achterwaarts wanneer ik zachtjes met een vinger op zijn borst tik. (= Is voor hem de hulp voor achterwaarts)
Maar het gaat niet altijd zo goed.
Hij heeft bijvoorbeeld erg veel schrik van 'vreemden'. Een voorbijganger die hem wil strelen, en hij gaat vol in de achteruit, begint te stuiteren of komt zich verstoppen achter mij. (Hetzelfde met de smid trouwens, die kan hem niet aanraken, laat staan dat hij op een normale manier aan zijn voeten mag komen. (terwijl dat bij mij, mijn zus en schoonbroer en de pony zijn verzorgmeisjes geen enkel probleem is.))
Als ik mensen meeneem op de wei, is hij ook altijd erg wantrouwend. dan gaat hij snel bij die persoon even kijken of hij misschien geen wortel bij heeft, en maakt zich dan zo snel mogelijk uit de voeten. (Of zorgt dat ik tussen hem en die persoon in sta.)
Op de weg gaan met hem is trouwens al helemaal geen pretje.
Soms kan hij heel erg stoer zijn, maar op de weg heeft hij schrik van alles. Hij wordt dan nogal nerveus en begint te happen. (Hij beet nogal toen ik hem kocht en nu doet hij dat nog, wanneer hij stress heeft.) Hij hapt in mijn handen, zijn koord,... alles wat in zijn buurt is.
Al zijn goede manieren vergeet hij compleet wanneer hij schrik heeft en dan gebruikt hij ook zijn kracht. (En geloof me, zo'n 3 jarige welshcob bij je houden terwijl hij liever 100 meter verderop zou zijn, is nogal vermoeiend.
)Alles wat hij normaal netjes doet, vergeet hij dan.
Hij heeft ook erg veel angst voor rijdende dingen zoals fietsers en auto's en dan eindigt hij bijna altijd dwars op de weg.
Vreemd genoeg, als ik met mijn auto op de wei rijd, vindt hij er niet zoveel aan.
Ik probeer het wel te oefenen, maar ik heb niet de indruk dat er veel verbetering inzit.
Gisteren heb ik bijvoorbeeld eerst op de wei het 'lopen aan een touwtje' nog eens geoefend. (Wat voorbeeldig gaat.) En dan ben ik ermee op het straatje (= kalm straatje) gegaan, vlak aan de wei. En daar met hem gewandeld tot hij wat kalmer werd.
De score: 1 voorbijganger die bijna haar vingers kwijt was, mijn eigen pink die nu blauw en dubbel zo dik is
, 1 pizzakoerier met brommer die de schrik van zijn leven had en 3 auto's die vol in de remmen moesten omdat meneer dwars op de weg sprong,...Tja...
Soms echt wel een schatje.
En ben ik het een beetje beu allemaal.