op comm gapen, nu misbruikt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

op comm gapen, nu misbruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 14:43

ik heb mijn verzorgpony (hengstje) op commando leren gapen, omdat ie vanzichzelf heel veel gaapt.
Maar nu gaat ie heel vaak als ik een ander commando geef, heel nep en overdreven staan gapen Clown
Dit wordt soms best irritant, omdat hij het gapen ook moet opwekken, en dan is hij bezig met gapen, en niet meer met dan andere commando als bijvoorbeeld voetjes geven..

Buitenzinnig

Re: op comm gapen, nu misbruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:47

Commando eerste tijd niet geven, env ooral niet belonen. Even "wakker" maken, door toch wel voetje te geven, gewoon doorvragen tijdens het gapen. Of even hard roepen, werkt ook wel eens, dat hij in ene weer bij de les is..
Goya misbruikt het bij het bit in doen, staat ie te gapen (heb ik ooit eens voor beloont, wilde hem het ook leren) maar nu gewoon even wat zeggen, of "roepen" dan houdt ie wel op zeg maar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 14:48

bedankt Lachen
maar hij kent wel meer oefeningen, maar hij maakt allleen misbruik van gapen..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:55

Ja, precies. Ik weet niet of het bij jou pony werkt hoor, maar bij Goya wel. Even overdonderen zeg maar, net als dat je zelf gaapt en in ene schrikt ergens van, dan hou je ook op :p
Goya misbruikt alleen kusjes, maar dat vind ik niet heel erg

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:20

Ohh raar dat je pony dat doet, dan moet je het afstraffen mischien of je gaat net zo lang door tot hij het goed kunstje doet of todat hij zijn hoef optilt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:26

Misschien misbruikt hij het niet maar reageert hij gewoon op je lichaamstaal. Misschien doe jij iets, of sta je op een bepaalde plaats ten opzichte van zijn hoofd, waar je vaak staat als je 'gapen' hebt geleerd. Hij denkt dan gewoon dat je het commando geeft.

Andere mogelijkheid is dat je teveel beloond hebt toen hij de oefening in het begin uit zichzelf aanbood.

In beide gevalllen geen misbruikt maar een trainersfout(je). Lachen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:28

Hoi Saskiakefie,

Ik zou het zeker niet afstraffen hoor, de tips van soeske zijn wel goed Lachen. Misschien gaat hij wel gapen omdat hij denkt dat het moet, als mijn paard niet snapt wat ik wil gaat ze ook vaak een ander kunstje doen, zo van "bedoel je dit soms". Het gaat vanzelf wel weer weg als je het niet beloont.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:03

afstraffen lijkt me bij deze pony ook niet geschikt. het is een overgevoelige pony. Hij heeft een echte zachte aanpak nodig. Straffen, door bijvoorbeeld een tikje te geven wordt hij al snel bang van, en dan vertrouwd ie je niet meer echt. Ook bij het belonen kan je geen klopje geven, want dat beschouwd hij als een tik. Verder als je heel rustig en geduldig met hem omgaat is het een schat van een pony. Door deze pony leer je wel erg goed om naar paarden te luisteren/kijken. Eigenlijk beglijd deze pony mij, inplaats van ik hem. Hij leert mij hoe ik met hem om moet gaan. Knipoog Wat niet zoveel voorkomt.. Alleen dit gapen is dus uitzondering Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:49

Afstraffen is nooit goed.. Je kunt het dan beter negeren en wat anders vragen. Het zou inderdaad ook kunnen dat je "per ongeluk" het commando geeft, zonder dat je het door hebt. Dan snapt de pony er ook niets meer van als je straft. Het moet leuk blijven, ik straf ook nooit met VD, alleen als hij opdringerig wordt naar eten. Nouja, dan straf ik ook niet echt, maar zet ik hem weer op zn plek..

LittleAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:30

Oh, das jammer! Wat Soeske al zij ! dat zou je moeten proberen!.Knipoog ->

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:30

ik las ook je andere topic, en ik vind het jammer, net zoals het oprapen van dingen, je moet consequenter zijn. eert even niet gebruiken