Help... Mijn paard eet me op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Help... Mijn paard eet me op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:38

Hée!
Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar ik had geen idee waar ik het anders moest plaatsen.
Sinds kort ben ik met mijn paard bezig met een soort grondwerk. Ik weet niet of het officieel bij grondwerk hoort, want ik probeer gewoon wat dingen van mezelf, niet zo zeer van een methode ofzo. Ik doe ongeveer het volgende [nog niet zo veel Tong uitsteken]:

- Beetje laten volgen, zonder touw/longe/wat-dan-ook
- Naar me toe laten komen, negeren totdat 'ie met zijn hoofd over mijn schouder komt [Ik geloof dat ik dat ooit ergens gehoord heb Tong uitsteken]
- Op de grond zitten en hem naar me toe laten komen, vervolgens opstaan en daarna laten volgen.

Bij de eerste 'oefening' gooit hij zijn oren in m'n nek en probeert me aan te vallen. Bij de andere twee oefeningen vergrijpt meneer zich aan mijn haren en alle overige rondfladderende delen van mijn lichaam [denk aan: voeten, handen, benen etc]. Aangezien ik graag de rest van mijn leven door zou willen brengen met ál mijn ledematen, zou ik graag willen weten of iemand tips heeft om dit op te lossen Tong uitsteken
Marjolein

ikenindi

Re: Help... Mijn paard eet me op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:39

misschien eens verdiepen in leider zijn? Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:39

ikenindi schreef:
misschien eens verdiepen in leider zijn? Knipoog

mee eens..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:40

Zou je me daar iets van kunnen uitleggen hoe ik me dat moet voorstellen? Ik heb geen boeken etc, ivm blut zijn Knipoog

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:45

Je zou de join up methode van Monty roberts kunnen proberen.
Staat vast veel op bokt erover, anders even googlen.

Principe is: je paard in afgezet stuk laten werken/lopen los. Hij mag NIET naar je toe komen, in jouw geval een zweep lijkt me wel veilig.

Al hij gaat likken/smakken en kauwen, vraagt hij beleefd aan jou of hij mag stoppen en naar je toe komen.

Dat kun je dan wel of niet toestaan. Sta je het toe en hij doet lelijk: direct wegsturen en weer laten lopen. Ik bedoel niet stappen maar echt laten werken.

succes

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:49

Hoe groot moet zo'n afgezet stuk ongeveer zijn? We hebben namelijk geen bak, en het grootste stuk dat ik kan gebruiken om 'm in te laten lopen is [ik gok] 10 bij 15 [lijkt me érg klein].

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:51

sorry, ik zou je juist niet aanraden een join up te doen als je er niet alles van weet. en als je geen boeken kunt kopen, probeer internet dan eens. of 2e hands?

toch snap ik je niet. sorry, een paard kost nu eenmaal geld...

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:53

Ja, ik weet dat een paard geld kost Knipoog Maar niet iedereen zwemt nou eenmaal in 't geld om ook nog eens leuke extra's te gaan kopen Knipoog

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:54

Kijk is op andere toppics over grondwerk, begin nergens aan zonder je er eerst in te verdiepen. Join up doen zonder te weten wat de gevolgen zijn lijkt me niet echt handig. Vooral omdat je nu ook gewoon iets uitprobeert (is niks mis mee hoor!). Maar als je een methode gaat volgen zou ik eerst is andere toppics/websites zoeken want join up kan ook hele nare gevolgen hebben!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:56

je hoeft geen dure methode aan te schaffen, maar je kan je wel verdiepen in iets voordat je ergens aan begint. zoek op internet eens op verschillende sites. heb ik ook gedaan. maar ik heb OOK parelli paket en boeken aangeschaft over grondwerk...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:56

@ ikenindy: Ik heb ook vermeld dat er veel info over te vinden is.
Iedereen moet ergens beginnen, al doende leert men. Beetje inlezen en proberen.
Zolang je het maar veilig doet voor jezelf en je paard.

Mwah niet te groot, niet te klein. Als hij naar je uit kan halen is 10 bij 15 wat te klein. Een flinke longeercirkel afzetten. Afstanden zo dat jij veilig staat maar dat je hem wel op kan drijven.

http://www.montyroberts.com/ engelse site van monty roberts

hier nog linkje
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Internet staat er vol mee Haha!

Brittaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:58

hahaha sorry Tong uitsteken vind dit grappig.. maar internet is gratis en er staan veeeeel info en sites op dan in de boeke.. dus ff google en je bent er Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:59

het is duidelijk dat jou paard boven aan de rang staat in plaats van jij!
Dat kun je makkelijk zelf oplossen, heb je al dat boeken gebeuren echt niet voor nodig Knipoog laat je gezonde verstand werken..
ga in de wei staan, komt hij zo naar je toe ga er niet voor aan de kant, gaat hij dreigen met bijten enz en heb je het idee dat je in gevaar bent maak jezelf dan groot/breed door je ellebogen op hoogte van je schouders te doen en gebruik stemverhef, helpt dit niet pets m dan maar eens flink met de zweep! jij moet niet voor je pony aan de kant gaan, hij heeft om je heen te lopen.
gedraagt je paard je vriendelijk tegenover jou door naar je toe te komen zonder bijt gerag enz.. beloon m dan door een vriendelijke stem en even een aai over zijn hoofd/hals. maar ga geen pas aan de kant voor hem, hij moet voor jou stoppen en niet tegen je aan lopen enz..
Laatst bijgewerkt door moniekk op 27-04-08 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:59

Je kunt het ook altijd eens bij de bibliotheek proberen. Als je zomaar wat doet dan heb je straks wel een hoef in je nek ofzo.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:03

Wat is dr grappig dan?

Trouwens, mijn paard is ingereden [opgevoed weet ik niet], door Emiel Voest. Houdt dat dan in dat je het beste voor zijn methode kunt gaan? Ik heb er echt totaal geen verstand van...

Ik ben niet van plan om 'm te gaan staan meppen hoor, dan krijg je 'm alleen maar kwaad [dat heb ik wel eerder gemerkt, haha] Krijg je dan niet juist het omgekeerde effect?

Bibliotheek kan ik inderdaad wel eens proberen, al is 't wel zo'n klein dorps-biebje Tong uitsteken

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:09

ik denk dat je al in een dominantie-'gevecht' zit.
Wat belangrijk is, is dat jij het vertrouwen van je paard waard bent en dat hij je zal respecteren als leider. Ik denk dat je dit voorheen niet had.
Je geeft zelf al aan dat hetniet prettig aanvoelt wanneer hij dit gedrag vertoont. Jij maakt je er helaas een beetje met een grap van af, maar dat is het zeer zeker niet!

Je wordt behandelt zoals je je laat behandelen en wat jouw paard nu van jou leert is dat je niet consequent bent en niet goed voor jezelf zorgt. Deze rolverdeling kan gevaarlijk worden omdat jouw paard, gegrond, niet kan vertrouwen op jouw omgang met situaties, met als gevolg dat hij eerder op zijn eigen instinct af zal gaan, dan op jouw hulpen.

Belangrijk is dat je consequent wordt en leert zien wat er écht aan de hand is. Laat hem je niet van je plek duwen, maar blijf staan en zorg dat hij niet in jouw persoonlijke ruimte komt. Niet naar achteren lopen, laat hem (wees voorzichtig!)twee passen terug doen.

Als je merkt dat het niet prettig aanvoelt en misschien zelfs gevaarlijk wordt, zorg dan dat je hup krijgt van iemand die je kan leren hoe jij je 'mannetje' moet staan zonder aggressief te worden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:09

Even googlen naar Emiel Voest en je kan je inlezen op zijn methode.

Kan voordeel zijn want ik ga ervan uit dat je paard daar bekend mee is Knipoog

De meeste NH methodes liggen in elkaars verlengde. Zie het als een bijbel met vele stromingen ROFL
Op bokt zit ook een NH afdeling. Daar zijn 'de fanatieke' aanwezig die je ongetwijfeld veel kunnen vertellen en helpen.

Ik doe alles persoonlijk voor de lol en afwisseling en geen 'die hard' aanhanger van een bepaalde methode.

Zou die vraag gewoon op het NH deel droppen Sigaar

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:10

Door hemzelf? of met zijn methode? Ik geef voorkeur aan Parelli, maar als ik dan iets van Voest doe snapt het paard het ook hoor Tong uitsteken Het is niet zo dat de ene methode paarden-chinees leert en de andere methode paarden-spaans Tong uitsteken Heeft allemaal te doen met lichaamstaal, zelfkennis, inzicht, savvy en timing. Heel veel mensen zijn zich onbewust van hun lichaamstaal, reageren te traag en herkennen de signalen gegeven door het paard niet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:14

Duidelijk... 1 vraagje [zal wellicht heel stom zijn, maar ik vraag het toch]: Wat bedoel je precies met 'je paard kan niet vertrouwen op jouw omgang met situaties'?

Ik weet niet of het persé Voest zelf was, maar hij heeft daar wel op het trainingscentrum gestaan, dus ik neem aan dat het in ieder geval volgens zijn methode geweest zal zijn.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:20

Hij test jouw standvastigheid, zelfvertrouwen en je zelfbescherming door langzaam steeds meer over jouw grenzen heen te gaan. Jouw manier van hier mee om gaan zegt voor hem iets over hoe je in een andere situatie zou reageren.
Jij lacht erom en ziet niet wat hij werkelijk probeert te doen...je zorgt dus niet goed voor jezelf en zal dus ook niet goed voor anderen kunnen zorgen

Stel, je bent aan het rijden en er komt een hond achter je aan gerend, deze probeert in de benen van je paard te bijten, je zou dit als speels kunnen zien en er om kunnen lachen..maar op dat moment zorg je niet goed voor je paard..

Snap je wat ik bedoel?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:24

het is toch weer iets van observeren intepreteren en op de situatie in gaan. je gevoel moet ook goed zitten en als je geen gevoel hebt voor paarden kun je zoveel boeken lezen als je wil maar ik denk niet dat je dr daar mee komt. ben vooral streng, duidelijk, rechtvaardig en consequent.
ik denk dat dat ontbreekt bij jou. t paard kan nog zo goed getraind zijn op een weet ik veel wat voor een manier maar hij zal vaak een nieuw iemand toch uitproberen en de grenzen opzoeken van die persoon..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:27

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk dat je het wel érg zwart op wit stelt. Ik probeer mijn paard wel terecht te wijzen en te vertellen wat hij mag en niet, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet doen. Ik verlies heel snel mijn controle, en dan ga geef ik 'm meteen een mep, wat me nou niet bepaald de bedoeling lijkt. 't Is niet dat ik erom lach ofzo hoor Knipoog Het voorbeeld van de hond heb ik al meerdere keren meegemaakt, en dan lach ik echt niet meer hoor Knipoog [ik weet dat je dat alleen maar als voorbeeld had hoor, maar ik móést er gewoon even tegenin gaan, stijfkoppigheid van me]

Hmmm... ik snap nou niet wat er ontbreekt Bloos De consequentie of 'het gevoel'?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:32

xSwanHeart schreef:
Hmmm... ik snap nou niet wat er ontbreekt Bloos De consequentie of 'het gevoel'?

Dat weet ik ook niet, dat zul je bij jezelf moeten zoeken Lachen jij bent degene die goedgedrag kan aanleren en fout gedrag kan afleren bij het paard..
en idd ik ben wel wat zwart wit, maar je moet een paard niet te veel keuze geven, het is of dit of dat dat geeft duidelijkheid voor zo'n dier waardoor hij weet waar hij aan toe is.
Laatst bijgewerkt door moniekk op 27-04-08 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:32

Wanneer je vervalt in slaan ben je al te ver, dat geeft al aan dat je de controle kwijt bent en aan hem weggeeft! Als je namelijk agressief en/of emotioneel wordt laat je te veel emoties zien en weet hij precies wanneer jij de controle over de situatie kwijt bent.

Als hij te opdringerig is zou ik persoonlijk een halstertouw in de hand houden en daarmee bovenhands naar hem toe draaien, zonder agressie!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:35

er moet uiteraard nooit sprake zijn van agressie of boosheid want op dat moment verlies je jezelf en ga je dingen doen die je niet wilt doen. je moet het geduld hebben, maar je kunt wel doen ofdat je boos bent, je (nep)boos opstellen tegen het paard om te laten weten dat je zijn gedrag neit accepteerd.
Hierbij hoef je uiteraard niet te slaan, als hij al reageerd op een breedmakende houding is dat prima dan moet je ook niet verder gaan, maar reageert hij daar niet op dan kun je breedmakende houding + stemverhef gebruiken, reageert hij daar neit op dan is het gewoon een knal