Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:43

Dat vraag ik me de laatste tijd toch af. Ik zie heel vaak op Bokt mensen dingen zeggen als: 'Knap dat je dat kan!' of: 'Wow.. zonder bit?!' Of: 'Mijn paard is echt niet onder controle te houden zonder bit.' Ik heb de laatste jaren verschillende pony's (van heel rustig tot eigenwijs en moeilijk te houden) bitloos gereden, en merk eerlijk gezegt geen verschil. Nagelbijten / Gniffelen Enkel dat ik het voor mijn gevoel fijner vind dat het beessie onder me geen metalen geval in zijn/ haar mond heeft, wat me toch vervelend lijkt zitten op de een of andere manier, en dat de pony meestal ontspannener loopt. Je leert toch bij de beginselen van het paardrijden al dat je voornamelijk op je zit en benen hoort te rijden. Ben ik nou de enige die zich erover verbaast? Is het omdat het bitloos rijden toch een opkomend iets is, of is het iets anders?

ikenindi

Re: Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:47

ik rijd ook makkelijk bitloos. indi is niet beter gewend. sommige (lees: de meeste) die denken dat een bit een soort garantie is op controle van een paard. maar dat is het niet. opvoeding en training is dat veel meer. en volle garantkie kun je nooit krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:47

Precies. En een paard kan heel makkelijk zijn bitje tussen zijn tandjes nemen en dan ben je die controle net zo goed kwijt..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:54

Ik vind bitloos niet moeilijker of makkelijker dan met bit. Ook bitloos kun je de optoming zo 'scherp' of zo 'zacht' maken als je wilt. Het is gewoon een kwestie van gewenning. Persoonlijk vind ik het ook erg jammer dat er standaard in de paardenmond een bit wordt gedaan. Dat is helemaal niet nodig. Ook met lessen kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt als je bitloos verschijnt.
MAAR met mijn nieuwe paardje langs een hele drukke weg en kruising doe ik er toch een bit in. Blijkbaar ben ik teveel 'verpest' door jarenlang dressuurrijden met bit. Krijg het niet tussen mijn oren vandaan dat met of zonder bit niet uitmaakt, het gaat om je rijvaardigheid. Dus ik denk / weet dat ik eigenlijk net zo goed met mijn bitloze optoming zou kunnen rijden, maar ik durf het gewoon niet Bloos Bloos! Frusty
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 27-04-08 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:54

Ik vind bitloos ook niet moeilijker dan met bit.
Met een bitloos hoofdstel sowieso niet, en met alleen een touwtje om de hals bij beetje braaf paard ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:55

MaaikeUshi schreef:
Bitloos is niet moeilijker of makkelijker dan met bit. Ook bitloos kun je de optoming zo 'scherp' of zo 'zacht' maken als je wilt. Het is gewoon een kwestie van gewenning.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er standaard in de paardenmond een bit wordt gedaan. Dat is helemaal niet nodig. Ook met lessen kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt als je bitloos verschijnt.

Kijk dat bedoel ik..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:49

"oh wat knap, met míjn paard zou dat écht niet kunnen"

en varianten daarop

Wat nou met 'mijn paard' kan dat niet... , alsof die van ons er speciaal voor gefokt zijn ofzo Verward

Net als buitenrijden 'oh die van jullie zijn wel erg rustig buiten'

Ja speciaal zo gefokt he Cool, maar als we onze speciale bitlozebuitenrijdpaarden op stal zetten en alleen maar in de bak rijden kunnen ze het ook niet meer. Rara hoe kan dat Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:51

met bitloos moet je op zit rijden Lachen dat hoor je inderdaad op bokt zo veel word je echt moe van

Edit verkeerd geschreven
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-04-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:52

Juul schreef:
Je leert toch bij de beginselen van het paardrijden al dat je voornamelijk op je zit en benen hoort te rijden.

Was het maar waar. Ik ben de laatste tijd op veel maneges geweest, maar ik werd niet vrolijk van wat ik daar zag en hoorde. Van zithulpen heeft nauwelijks iemand iets gehoord, het bit is de rem en het stuur en met je benen kun je schoppen, subtiele druk geven is er ook niet bij.

Ik denk dat het idee dat een bit de rem is nogal hardnekkig is in de 'paardenwereld'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:55

Gister reden we langs een manege die een van de buitenbakken aan de weg heeft liggen. Allemaal beginnertjes op de paarden die de teugels als houvast gebruikten en als touwen om jezelf aan op te trekken bij het lichtrijden

Misselijk

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:03

Arabesk schreef:
"oh wat knap, met míjn paard zou dat écht niet kunnen"

en varianten daarop

Wat nou met 'mijn paard' kan dat niet... , alsof die van ons er speciaal voor gefokt zijn ofzo Verward

Net als buitenrijden 'oh die van jullie zijn wel erg rustig buiten'

Ja speciaal zo gefokt he Cool, maar als we onze speciale bitlozebuitenrijdpaarden op stal zetten en alleen maar in de bak rijden kunnen ze het ook niet meer. Rara hoe kan dat Haha!

Tja, toch is het zo. Niet alle pony's/paarden kunnen het.(dan heb ik het over dat bitloos) Ik heb m'n verzorgpony al best vaak bitloos proberen te rijden. Toch heeft hij geleert met een klein beetje druk in z'n mond, been hulpen en de zit van de ruiter!! te sturen. Doe ik dat bitloos dan mist hij toch iets ik merk dat ik er veel hardere handen van krijg omdat ik hem toch harder moet sturen. Zit ik op de pony van mijn vriendin (die altijd bitloos rijd) en probeer ik te sturen hoef ik bijna geen druk op de teugel te leggen, en de pony reageert al. Vraag ik me af wat doe ik dan mis? en wat is er dan mis met een klein beetje druk in de mond zolang het maar met een zachte hand gedaan wordt en de pony er geen last van heeft?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:12

Een paardenmond is niet gemaakt voor een stuk ijzer, hoe zacht de hand van de ruiter ook is. Alleen al door de aanwezigheid van een bit voelt een paard continu druk in zijn mond.

Er zijn ook bitloze optomingen die beter passen bij deze pony waarschijnlijk.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:21

Ik ben het met je eens, maar er is toch nooit bewezen dat een bit schade aanricht aan de mond van het paard? Bovendien heeft mijn paardje altijd veel plezier met het rijden, en toont ze nooit verzet bij rijden of opzadelen. Als ze dat bit dan zo erg vind zal ze toch minstens een klein beetje verzet kunnen tonen bij het opzadelen of rijden? Maar misschien heb je gelijk zal eens kijken naar een ander bitloos hoofdstel..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:20

In principe is ieder paard bitloos te rijden. Ze worden tenslotte niet met een bit in geboren. Knipoog

Wanneer het rijden zonder bit niet zo goed lukt, heb je dus een uitdaging. Pling

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:30

Arabesk schreef:
Gister reden we langs een manege die een van de buitenbakken aan de weg heeft liggen. Allemaal beginnertjes op de paarden die de teugels als houvast gebruikten en als touwen om jezelf aan op te trekken bij het lichtrijden

Misselijk

Nee die paarden zouden echt veel gelukkig zijn als de beginnertjes op de paarden de teugels als houvast gebruikten en daarmee aan de neus trokken ipv aan de mond.
Heeft toch niks met het topic (of bitloos moeilijker is) te maken.

Bitloos is imo niet moeilijker, maar dat maakt het ook niet per definitie beter.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:34

als de basis er goed in zit,
de zithulpen en beenhulpen. dan kun je je paard de bak door sturen en alle overgangen maken zonder teugels in je handen.
(goede manier om dit te checken ook)

dus dan moet de overgang naar bitloos ook zo gaan. (uitzonderingen daargelaten)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:54

Hoe veel kinderen tegenwoordig les krijgen is echt drama Verdrietig !!! Ze leren bijna alleen nog maar rijden met teugels (met bit) en heftig benengebruik Boos! . Jaahaaa, ik ben zo eens wat aan het rondkijken voor mijn dochter straks. Maar wat ik zie, daar word ik niet vrolijk van . En dan heb ik het over 5-sterrenmaneges, ponyclubs en bij particulieren hier in de buurt. En alles er tussen in..... En dan heb ik het alleen al over de rijstijl, nog niet over het benaderen van deze geweldige dieren... Verdrietig

Ik denk dat ik haar zelf maar les ga geven (dan moet ik wel ergens een lespony zien te vinden, want op ons jonkie, lijkt me geen goed plan). En bitloos, ja zeker. Waarom niet? Ik rij zelf ook bitloos. De eerste tijd krijgt ze trouwens geen teugel in handen. Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:37

Ik ben het deels met TS eens, maar...

Ik rij sinds januari bitloos, ik train maar paard nu ongeveer op L2 / M1 niveau en merk dat het soms wel iets moeilijker is bitloos. Met bit kreeg ik haar net iets makkelijker door rechts bijvoorbeeld. Ik vind het dus een uitdaging om het toch op deze manier te doen, en ik voel me er ook veel beter bij dat ze geen bit in haar mond heeft Lachen

Maar voor mij was de overgang ook niet groot, als je je paard op de juiste manier rijd zul je niet heel veel verschil merken. Helaas denk ik dat heel veel mensen zich rot zouden schrikken als ze het eens zonder bit zouden proberen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:08

Omdat het voor de meeste 'normaal' is, dat hoort zo, het is de gewoonte een paard met bit te rijden... helaas.

En dat het bit voor sommige makkelijker rijdt? Misschien omdat het bit in een van gevoeligste delen van het lichaam ligt en het dan toch een pijnprikkel geeft. Het ligt er ook aan hoe het paard bereden is denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:18

Vrijwel ieder paard is bitloos te rijden.
Voor mijn paard maakt met bit of zonder bit niet zoveel uit.
Wel heb ik bitloos net is minder mogelijkheden om subtielere hulpen over te brengen, een halve ophouding is met bit een zaak van hand iets optillen, bitloos komen hulpen directer door, maar je moet wel meer doen om de hulp door te krijgen.

Een nee, het rijdt niet speciaal makkelijker. Maar wel met net meer finesse. Wellicht omdat ik toch al op één hand moet rijden.
En zoals altijd geldt: het is de ruiterhand die bepaald hoe hard of hoe zacht iets overkomt.

Ik ken ook wel mensen die bitloos rijden, die ik met liefde van hun paard zou trekken. Zoveel druk zie ik op de neus en achter de oren. Hang er dan maar een bit in als het zo moet. En neem goede les. Dat wil dan ook nog wel eens helpen.

Even als voorbeeld bitloos (parelli halster).
Lan loopt keurig, maar als ik een ophouding wil maken moet ik heel ver optillen om iet te krijgen. Ergo de verzameling laat nog wel eens te wensen over op deze wijze bitloos.
(ik was haar weer op krachten aan het rijden, ze was toen erg ziek geweest en vermagerd, vandaar dat ik koos voor bitloos, het ging toch om veel overgangen rijden).
Afbeelding

Een vriendin op visitie. Ook hier is Lan prima te sturen, maar de nageeflijkheid laat te wensen over, evenals de verzameling.
Afbeelding

En mét bit en wel losse teugels, even hand optillen voor een kleine ophouding in combi met been en zit en je hebt wel verzameling.

Afbeelding

Heel goede ruiters zullen op een heel goed gereden paard vast alleen kunnen verzamelen op de zit. Maar laten we wel wezen. Dat zijn de uitzonderingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:51

JoviBan schreef:
In principe is ieder paard bitloos te rijden. Ze worden tenslotte niet met een bit in geboren. Knipoog

Ze worden ook niet met een ruiter op hun rug geboren, of met een zadel op hun rug. Toch is het zeer aan te bevelen om wel gebruik te maken van een zadel als je wilt rijden. Is beter voor het paard.
Welke optoming je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van de combinatie paard en ruiter, niet ieder paard reageert hetzelfde op de verschillende optomingen.
Wat Anya aangeeft dat merk ik ook bij mijn merrie: met touwhalster is nageeflijkheid en verzameling moeilijker dan met bit. Maar buitenrijden doen we liever op touwhalster, dat is weer een duidelijker extraatje in de discussie over tempo. Tong uitsteken
Inderdaad zijn de mensen die echt op zit kunnen rijden een uitzondering en meestal is het paard dan toch eerst met een bit afgericht.
En bij fatsoenlijke teugelvoering doe je met een passend bit geen schade aan de mond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:36

Daar zijn we het niet over eens Waratje. Een bit, hoe zacht de hand ook, net als een ijzer hoe goed gelegd ook, richt altijd schade aan.

Een bit heb je écht niet nodig. Het is te betreuren als je een stuk ijzer nodig hebt om je paard te kunnen 'verzamelen'. Er zijn al zoveel voorbeelden van ruiters die hun paard wél kunnen verzamelen zonder dat stuk ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:46

Wanneer iets niet lukt zonder een stuk ijzer in de mond van het paard, dan geeft dat toch te denken.

Ik zou er zelf niet zo trots op zijn dat iets lukt - of zelfs alleen maar lukt - met een stuk ijzer in de mond van mijn paard. Ik zou juist erg trots zijn dat we het zonder dat toch samen voor elkaar hebben gekregen.

Je kunt terug grijpen op dat stuk ijzer, en je kunt een dusdanige rijstijl en samenwerking ontwikkelen dat het ook gaat lukken zonder, ookal duurt dat dan wat langer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:11

Arabesk schreef:
Daar zijn we het niet over eens Waratje. Een bit, hoe zacht de hand ook, net als een ijzer hoe goed gelegd ook, richt altijd schade aan.

Een bit heb je écht niet nodig. Het is te betreuren als je een stuk ijzer nodig hebt om je paard te kunnen 'verzamelen'. Er zijn al zoveel voorbeelden van ruiters die hun paard wél kunnen verzamelen zonder dat stuk ijzer.

ja die vijf plaatjes zie ik ook altijd langskomen. Altijd dezelfden. Verzameling is echt meer dan 'terugkomen. terugkomen is geen probleem bij mijn paarden op de zit. En alle ruiters hoe goed ze ook zijn, verzamelen in aanvang door halve ophoudingen. Heb je dat type verzameling niet nodig. Dan kun je idd net zo goed bitloos. Vooropgesteld dat je niet aan het hoofdstel gaat hangen. Doe je dat wel.. dan hoor je mijns inziens geen teugels in je handen te hebben maar zitles te krijgen tot je een onafhankelijke zit hebt.

En persoonlijk zie ik dan liever iemand die met goede les met een bit rijdt, dan iemand die hangend aan een oh zo lief bitloos hoofstel enorme druk op neus, onderkaak of achter de oren geeft.

sorry ik geloof oprecht niet dat een bit zoals ik ermee rijd schade oplevert. Omdat ik in essentie niet met meer druk rijd met of zonder bit. Het bit heeft alleen een minder directe werking (kantelt iets in de mond als ik mijn hand op til) dan een bitloos hoofstel: ophouding veronderstelt directe druk.