Arabesk schreef:Daar zijn we het niet over eens Waratje. Een bit, hoe zacht de hand ook, net als een ijzer hoe goed gelegd ook, richt altijd schade aan.
Een bit heb je écht niet nodig. Het is te betreuren als je een stuk ijzer nodig hebt om je paard te kunnen 'verzamelen'. Er zijn al zoveel voorbeelden van ruiters die hun paard wél kunnen verzamelen zonder dat stuk ijzer.
ja die vijf plaatjes zie ik ook altijd langskomen. Altijd dezelfden. Verzameling is echt meer dan 'terugkomen. terugkomen is geen probleem bij mijn paarden op de zit. En alle ruiters hoe goed ze ook zijn, verzamelen in aanvang door halve ophoudingen. Heb je dat type verzameling niet nodig. Dan kun je idd net zo goed bitloos. Vooropgesteld dat je niet aan het hoofdstel gaat hangen. Doe je dat wel.. dan hoor je mijns inziens geen teugels in je handen te hebben maar zitles te krijgen tot je een onafhankelijke zit hebt.
En persoonlijk zie ik dan liever iemand die met goede les met een bit rijdt, dan iemand die hangend aan een oh zo lief bitloos hoofstel enorme druk op neus, onderkaak of achter de oren geeft.
sorry ik geloof oprecht niet dat een bit zoals ik ermee rijd schade oplevert. Omdat ik in essentie niet met meer druk rijd met of zonder bit. Het bit heeft alleen een minder directe werking (kantelt iets in de mond als ik mijn hand op til) dan een bitloos hoofstel: ophouding veronderstelt directe druk.