Paard negeert longeerzweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackScar

Paard negeert longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:09

Mijn verzorgpaard is ontzettend verwend en als ze iets fout deed, niet wilde of wat dan ook kreeg ze snoep!
Nou heb ik de taak gekregen om het paard te longeren maar.... ik geef geen snoep!!!

Ik krijg haar niet van me weg! Als ik haar probeer weg te sturen blijft ze me als een schaap aankijken Clown
Had van mijn instructeur al te horen gekregen om meer met de zweep te doen.
Dat werkt dus niet! Ze begint te stijgeren en blijft met haar voorhand de zweep volgen! Je kan er niets mee Boos!
Hebben jullie tips om hier iets aan te doen?

Ze negeert de zweep gewoon, ook al tik je flink Ziek

8nnemiek

Re: Paard negeert longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:18

Kent ze het longeren wel? Zo niet, dan is het natuurlijk logisch dat ze het niet doet, dan zul je het eerst moeten aanleren door bijvoorbeeld iemand mee te laten lopen met het paard terwijl je zelf in het midden de aanwijzingen geeft.

Kun je haar wel los in de bak laten lopen? Dus eigenlijk los longeren? Dan kun je misschien een deel van de bak afzetten (in een cirkel) en dan rond laten rennen en stemcommando's geven (eventueel met de zweep erbij) en op die manier wat respect krijgen.
Soms moet je even snel zijn als een paard steeds met het hoofd naar je toe komt. Dan moet je eigenlijk even snel naar de achterhand lopen en van daaruit beginnen te drijven, of eerst een flinke tik, zodat het paard van je wegloopt en door de omheinig of longeerlijn automatisch om jou heen moet lopen. Dan moet je wel ervoor zorgen dat je ook echt áchter de voorhand blijft, zodat je blijft drijven.
Als jij vóór de voorhand gaat staan dan betekent dat voor het paard remmen, en dat gebeurt dus ook als het paard zich omdraait naar jou toe, dus je moet zorgen dat dat niet gebeurt Lachen

BlackScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:25

Ja ze kent het longeren Knipoog ALS ze eenmaal loopt loopt ze kei goed!
Alleen het wegsturen is het probleem Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:29

Hierboven staan goede tips.
Sowieso zou ik een stuk (rond) afzetten. Ook moet je zorgen dat jij in ieder geval het longeren goed onder de knie hebt.
Dus inderdaad zorgen dat je achter het oog van het paard blijft, en een driehoek vormt met zweep, jezelf en paard.
Stemcommando's zijn ook erg belangrijk en duidelijkheid. Beter een keer een hele flinke zweeptik en een overdreven reactie dan geen reactie.
Als ze niet van de zweep onder de indruk is, zou je er eventueel een plastic zakje aan kunnen hangen, maar het gaat er vooral om dat jouw lichaamshouding duidelijk is en dat je consequent bent met zweep en stemcommando.

Stel een grens aan wat je vraagt. Vraag je draf (met stem) dan gebeurt er ook draf en niet na 5 min. maar NU.

Ook goed belonen natuurlijk als het paard het wel goed doet. Dit kan prima met stem, heb je geen snoep voor nodig.

wat betreft het wegsturen, ik denk dat jij dan niet duidelijk bent. Achter het oog bijven en heel duidelijk een wegsturende lichaamshouding naar de achterhand...

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:02

Een vriendin van mij had hetzelfde met haar fjord. Deze kende het longeren ook prima, maar was erg dominant. Ze vertikte het om bij je weg te gaan en als je boos werd, werd zij ineens ook erg boos. Het heeft geholpen dat eventjes iemand anders dan baasje zelf de fjord ging longeren.

Het begon bij het binnenkomen van de bak al: consequent zijn. Fjord moest niet voor willen lopen en op tijd stil staan. Toen joeg meisje haar heel fel weg, daarbij kreeg ze (maar) één echte tik van de zweep. Fjord was heel boos op, maar liep wel hard weg. Wanneer ze rustig liep, mocht ze stappen en even later deed ik het opnieuw. Na drie keer longeren deed ze het ook bij haar eigen baasje weer goed.

Probleem bij dit duo, en misschien ook wel bij jullie, is dat het baasje inmiddels precies wist dat het longeren toch niet goed zou gaan. Maar het andere meisje kwam heel nuchter de bak binnen stappen en begon gewoon.

Ik ben benieuwd hoe het inmiddels bij jullie gaat.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:32

probeer het eens met een plasticzakje aan het touwtje de longeerzweep, dat schijnt te werken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:34

Ehh slechte tip... dan maak je een paard alleen maar bang en dat is niet de bedoeling.

Zorg inderdaad dat je op de goede plek staat zoals hierboven geschreven staat Lachen