Wij willen bitloos leren rijden! (instructeur gezocht!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Wij willen bitloos leren rijden! (instructeur gezocht!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:13

Hallo,

Ik ben er al langer door geïntrigeerd, maar nu zou ik het graag eens willen proberen.

Mijn paard zo natuurlijk mogelijk rijden.
Eigenlijk zou ik graag iemand hebben die aan huis wat les komt geven en mij helpt bij het kopen van het juiste materiaal, maar ik zoek via deze weg al enkele tips.

Mijn paard is 9 jaar oud, is vrij rustig van aard en luistert tijdens het rijden normaal gezien goed op de stem.
Hij is western gereden, dus is het wel gewoon om met vrij losse teugel (en dus weinig spanning op het bit) te rijden.
Wanneer je hem ietwat overspant laat hij dit ook meteen merken, dus dat is wel duidelijk.

Maar hoe pak ik het het beste aan, wat moet ik aanschaffen - niets megaduur uiteraard- etc
Ook dacht ik aan een bareback pad... Wat denken jullie hiervan en zou ik een model met stijgbeugels kunnen nemen en die eenmaal ik er op zit - ik ben nogal een stijve hark op dat vlak :p - die eraf halen,

Alle tips zijn welkom !!

Belgische bokkers die bereid zijn in de streek van Vlaams Brabant les te komen geven aangaande 'natuurlijk rijden' zijn ook altijd welkom !

Twiggy2008

Re: Wij willen bitloos leren rijden! (instructeur gezocht!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:07

Ik kan je helaas niet helpen, woon te ver weg, maar ik kan je wel zeggen dat als je af en toe met bareback pad wilt rijden (ik zou het niet continu doen vanwege de belasting van je gewicht op je paard's rug Knipoog ), je het beste een bareback pad zonder beugels kunt gebruiken. Dat is veel beter voor het opbouwen van een onafhankelijke zit (en beter voor de rug van je paard). Wil je met beugels, rij dan gewoon met een goedpassend (eventueel boomloos) zadel. Bij boomloos voel je meer van je paard's rug en lijf.

Ik rij zelf ook bitloos en wissel het met zadel rijden ook af met een bareback pad (waar ik de beugels vanaf gesloopt heb). Overigens gebruik ik bij het bitloos rijden niet eens zozeer mijn stem, maar meer mijn lichaamstaal (o.a. door centered riding). Daarnaast doe ik veel aan grondwerk op lichaamstaal e.d.

Het rijdt super en voelt zo heerlijk vrij voor mijn paard en voor mij!!! Ik wil nooit meer anders. Haha!
Succes met het vinden van iemand die jou en je paard kan helpen!!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:11

Ik zou geen barebackpad met stijgbeugels nemen. Zelfs niet om er alleen mee op te stappen. Je trekt een paard nogal uit balans, helemaal als je, zoals je zelf zegt, een stijve hark bent.

Het beste is om op te stappen met krukje (of je paard langs een hek parkeren) ook als je met een gewoon zadel rijd.

Het aanschaffen hoeft ook niet duur te zijn allemaal. Je kunt al eens beginnen door je hoofdstel te vervangen door je stalhalster. Dat is een prima alternatief voor een duur bitloos hoofdstel. Ook kun je lid worden bij http://www.bitloos.nl en dan mag je gratis bitloze hoofdstellen lenen om uit te proberen.

Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:13

Ik stap ook altijd met een stoeltje op, als ik met bareback pad ga rijden en er is niemand in de buurt die me even een opstapje kan geven. Mijn paardje is niet zo groot, maar hij is nog niet gewend dat ik er op spring, haha.....

Maar serieus, het is wat Dani zegt; een echt bareback pad heeft geen beugels. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:26

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:29

ik heb ook een vraagje,
ik wil dit ook wel eens proberen,
kan ik dan gewoon het bit van het hoofdstel afhalen en de teages aan de neusriem bevestigen?

(om het een keer uit te proberen en niet direct een bitloos hoofdstel aan te kopen?)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:52

November schreef:
ik heb ook een vraagje,
ik wil dit ook wel eens proberen,
kan ik dan gewoon het bit van het hoofdstel afhalen en de teages aan de neusriem bevestigen?

(om het een keer uit te proberen en niet direct een bitloos hoofdstel aan te kopen?)

Je kunt op http://www.bitloos.nl Gratis bitloze hoofdstellen uitproberen!