Babje_84 schreef:Op welke plaatsen komt de meeste druk, wordt er in de karrenbouw gebruik gemaakt van het aanpassen van caster, camber en spoor om het rijcomfort en stuurgedrag te verbeteren, welke onderdelen zijn van belang voor de bepaling van de hoogte van het paard dat er voor gespannen kan worden (en dan bedoel ik naast het formaat van de wielen en de lengte van de lamoen), op welke punten zou het handig zijn om verstellingen aan te brengen zodat het evenwicht geoptimaliseerd kan worden...
Waar je op moet letten, is een goede verbinding tussen lamoen en wagen. Mijn ervaring met tweewielers is dat net daar het boeltje breekt, al speelt daarin het evenwicht van de wagen een grote rol: is hij niet in evenwicht, zal hij gaan meeschokken met het paard en da's een rampzalige periodieke belasting, wat leidt tot metaalmoeheid. Ook de aanhechting van de zweng is belangrijk, maar da's niet zo moeilijk om dat goed te doen. Zorg voor voldoende vrijheid, zodat de zweng goed kan scharnieren.
Aanpassingen aan caster of spoor (zijn die niet hetzelfde?) zijn denk ik niet aan de orde voor een hobbytweewieler, gezien de lage snelheid en het feit dat je daarmee geen zwaar bochtenwerk probeert neer te zetten. Meer nog - blijf er gewoon af, zodat je geen hogere rolweerstand creëert dan nodig. Het gebeurt wel dat er wat toespoor gegeven wordt om de kar beter rechtuit te laten lopen, maar bij een tweewieler is dat imo niet nodig. Camber wordt wel eens aangepast bij de achterwielen van wedstrijdwagens om meer stabiliteit te geven bij korte bochten. Bij oudere koetsen zie je het wel eens aangepast in de andere richting, maar ik weet niet goed hoe groot het effect daarvan is.
Verstellingen zie je meestal als een zwengel, waarmee je de zitting verplaatst via een wormwiel. Zo'n aanpassing is zeker nuttig en naar mijn mening eigenlijk de enige nodige. Mocht blijken dat je wagen flagrant uit evenwicht is, kun je dat nog opvangen door gewichten aan te brengen, al lijkt mij dat meer een lapmiddel als wat anders.
Ga je bouwen in hout of ijzer? Wil je grote wielen of ben je tevreden met autobanden?
Groeten, SuSEQ