[Parelli] Beleren van RB paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

[Parelli] Beleren van RB paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:31

Hoe zouden jullie de volgende situatie oplossen:
Bambi is een absoluut right brain paardje. Ik ben zelf halverwege level 2 (met mijn vorige paard) maar ben level 1 met Bambi bezig wat ze heel goed oppikt. Ze is extreem snel van begrip en leert graag. De switch naar RB is steeds korter en komt steeds minder snel voor maar is uiteraard nog steeds aanwezig.
Nu is ze zadelmak en ik kan er een rondje op rondrijden, een ruiter op haar rug geeft haar totaal geen angst.
Nu kan ze enorm explosief bokken, met sprongen erin en omhoog komen als ze bv. ergens van schrikt. Dit heeft ze nu een keer met mij erop gedaan toen ze schrok van iets in de bosjes en ik heb me er toen af laten vallen om erger te voorkomen.
Dit alles was voordat ik met haar aan de slag ging voor level 1 en ik heb haar daarna ook niet meer bereden.

Nu wil ik voorkomen dat ik weer zo’n zelfde situatie krijg, hoe zouden jullie dit aanpakken en wanneer zouden jullie er weer op gaan zitten?

Kleine info over mezelf: ik heb al 28 jaar eigen paarden waarvan ze bijna allemaal zelf ingereden dus ik weet wat ik doe en ben geen leek of beginner. Alleen nu wil ik het graag op de Parelli manier doen

sanne83

Re: [Parelli] Beleren van RB paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:08

niet voordat je zelf zeker bent. Ik zou zeker eerst minimaal het level 2 grondwerk af willen hebben, voordat ik erop zou stappen.
Daarbij kan je natuurlijk ook het opzadelen, opstappen en inbuigen meenemen (als dat goed gaat).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:25

Ik denk dat het pas veilig kan als je de schrikreflex van je paard veranderd hebt, dus haar eerst leren om op een verstandige manier te reageren op schrik. En ja, schrikreflexen omzetten kan, hebben wij ook met onze Welsh Cob voor elkaar gekregen, die schoot er blind vandoor bij schrik.
Hoe je dat op Parelli-manier moet doen zou ik absoluut niet weten, hoe je het "gewoon" zou kunnen doen hangt van het paard af.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:31

het level 2 grondwerk doorlopen Knipoog
Daarnaast langzaam schrikparcours gaan inbouwen, maar pas als jij hem echt kan helpen, anders kan het juist averechts werken. Laatste savvy-club dvd stond een heel stukje over schrikken. Was erg duidelijk Ja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:12

Het gekke is dus dat ze van heel veel maffe dingen niet schrikt maar zomaar ineens van een wapperend grassprietje op tilt kan slaan.
Schrikparcours wandelt ze zo doorheen zonder een ooglid op te tillen Lachen
Ik ben net lid geworden van de Savvyclub dus weet neit of ik die dvd nog ga krijgen. Misschien kan ik het opvragen?
Maar fijn om te lezen, ik ga gewoon lekker door tot ze "veilig" voelt!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:55

goed plan! schrikken gebeurt vaak alleen maar door onveilig voelen en spanning. Ik denk dat jij voldoende hebt aan gewoon het programma afwerken, waardoor je vanzelf een meer lb paard krijgt. Het zou best kunnen dat je paard geen aangeboren rb is, maar alleen in de omgeving van mensen.
Op die dvd staat een stuk met een paraplu, wat je moet doen en waar je dan op let, met een mild en een extreem reagerend paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:47

Mijn RB van alles bang paard is dankzij Parelli een stuk moediger en rustiger geworden. Level 2 nieuwe versie heeft daar een grote bijdrage aan gehad. Ik denk dat het rijden daarna ook geen probleem meer voor je zal zijn Lachen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:04

Jeetje, dat vereist dus even een 'klus' tussendoor...
Is het een RB introvert paardje? Klinkt wel zo.
Zelf heb ik nu een LB extravert, maar vroeger een RB extravert. Niet helemaal vergelijkbaar dus, maar volgens mij heb je al goede tips gehad. Wat volgens mij belangrijk is is idd dat je paard anders gaat reageren op haar eigen schrik. Zelf heb ik nog geen centjes voor level 2, maar zou het als volgt aanpakken.
Veel doorwerken aan level 2, wandelen, situaties 'opzoeken' waarin ze kan gaan flippen. En dan een soort signaal proberen in te bouwen waarin je haar aanmoedigt ook maar het kleinste 'eng' te onderzoeken. Zodra ze dat durft, heel uitbundig en gericht positief bekrachtigen. Dat kan best snel gaan. Je leert haar dan hoe ze zich bij schrik onmiddelijk tot jou en tot haar LB kant wendt. Als ze eenmaal wat sneller gaat onderzoeken ipv vluchten, zal ze zelf ook merken dat dat fijner is, en dan gaat het proces sneller.
Als je er weer op gaat, kun je het signaal dat ze moet onderzoeken eerst toepassen bij minder enge situaties. Als ze dan goed en acuut reageert op iets waar ze niet bang van is (een stuk zeil of een paraplu ofzo), kun je langzaam gaan testen of ze op dezelfde manier kan reageren zodra ze wel echt schrikt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 10:53

Sanne83;
Ik heb heel erg na zitten denken over wat je schrijft dat ze misschien niet rb is geboren.
Ik denk dat je gelijk hebt Ja
Ze was supercool toen ze uit USA hier kwam in juni vorig jaar. Toen was ze 2 jaar en heb ik veel gewandeld wat prima ging.
In spetember kreeg ze een peesblessure en toen mocht ze niks meer. Toen moest ik door weer en wind van die kleine stukjes aan de hand stappen hier over de weg.
Toen begon ze overal van te "schrikken". Niet zo heel gek natuurlijk als je 2,5 jaar bent en bijna niet mag bewegen.
Nu mag ze al veel meer maar het "schrikken" is gebleven en ze zit in een RB modus.
Bedankt voor je zinnetje! Het heeft me echt aan het denken gezet en dit is het antwoord wat daar uit is gekomen.
Ik ga lekker door met de levels en kijk waar we uitkomen, nu ze in de wei mag zal ze ook wat minder energie hebben hoop ik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:18

super! Haha! lekker dat ze weer in de wei kan. ik weet niet of je al dat horsenality profiel hebt gezien? misschien leuk om in te vullen en kijken over een jaar wat de veranderingen zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 12:53

Nee dat heb ik nog niet gelezen, ik ga daar eens induiken Haha!
Zal vast een hoop veranderen in een jaar!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:56

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:42

Bedankt voor de link Haha! Gelijk gekeken en ga m zo invullen.
Mijn paardje is hetzelfde als die van Vera. Kan ook zo ineens ontploffen onder t zadel. Heb dr nu vanaf februari niet meer gereden. Ik reed dr eerst voor een vrouw van wie ze was, maar heb dr vanaf deze maand overgekocht. Alleen wel op voorwaarde voor mezelf dat ik met dr bezig zou gaan met Parelli. Daar ben ik nu zo'n maandje mee bezig en moet zeggen dat ze geweldig vooruit gaat! Ze is een stuk rustiger geworden en schrikt lang niet meer zo van 'enge' situaties. Of ik dr binnenkort op ga? .. ik weet het nog niet. Ik weet niet precies wat level 2 inhoudt, maar aan jullie reacties te horen is het wss beter dat ik level 2 doorloop?
Ik begin wss deze week met level 2, maar wat is er zo nieuw aan level 2?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:25

Je hebt de oude en de nieuwe versie van level 2. Nieuwe is veel beter, focused minder op de taken maar meer op het hoe en waarom. daarnaast zit er veel meer beeldmateriaal bij.
Veel plezier met level 2! Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:29

Ik heb ook de nieuwe level 2 en vind hem super Ja
Lvel 1 is een goede leidraad maar in level 2 gaat alles op zijn plaats vallen.
Dus jij zit in hetzelfde schuitje Emilion Haha!
Niet makkelijk he, maar Parelli werkt echt zo fijn hiervoor!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:01

Ja echt wel! Parelli werkt geweldig bij mijn diertje! Tis net opnieuw leren lezen en schrijven en dan in een taal die we allebei moeten leren begrijpen. Vind het geweldig hoor!
Ze wordt er zo rustig van! In het begin walste ze echt over me heen als ze zo erg gefocusd was op iets om haar heen, maar nu krijg ik dr aandacht heel makkelijk terug. Veel mensen zeggen dat het zo knap is wat ik doe met mn paardje, maar juist ZIJ zijn degenen die het zo moeilijk maken. Er is niks knaps aan. Neem de tijd, aandacht en interesse in je paard en probeer elkaar te begrijpen. Dan valt er heel veel op zn plek.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:47

Precies! helemaal met je eens Ja
Je moet even tijd en geduld investeren maar je krijgt het dubbel en dwars ervoor terug. Daarnaast is de geinvesteerde tijd een prachtige reis die je samen maakt. Haha!