[AR] Ervaring schoftje vermaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Ervaring schoftje vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:42

Wie heeft er ervaring met een schoftje dat vermaakt is? Mijn schoftje is nm te krap geworden en moet wijder gemaakt worden, maar weet (nog) niet of dit kan en of de kwaliteit dan nog hetzelfde is.
Het gaat om een Idealtuig.

Divine

Re: Ervaring schoftje vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:56

De meningen over of een Ideal schoftje kan worden vermaakt zijn verschillend. De ene tuigmaker waagt zich er niet aan, een ander zegt dat het geen probleem is.
Ik zou eerst eens informeren hoe duur zo iets zal gaan uitpakken, misschien kun je goedkoper een andere maat kopen.
Ik ben zelf trouwens niet weg van de Idealschoftjes, de kussens zijn veel te hard en vierkant en willen nogal eens voor drukplekken zorgen. Ik heb ook een tuig-voor-nood van Ideal, maar als ik die gebruik is het altijd met schoftonderlegger.

Volgens mij is vermaken best prijzig, ik zou eerst eens rondkijken (bijv. marktplaats) of je niet een goed tweedehands schoftje kan vinden met zachtere en minder vierkante kussens. Ben je misschien goedkoper uit.

Succes!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 09:21

Het vervelende is dat ze geen verschillende "boommaten" hebben voor mentuigen. Wat eigenlijk wel zou moeten net zoals bij zadels Boos!
Met een schoftonderlegger word de ruimte toch alleen maar krapper? Dan zou hij nog meer last van drukplekken krijgen.

Ik was van plan om eerst een tuigenmaker ernaar te laten kijken of het haalbaar is en of idd het schoftje het probleem is.
Eerlijk gezegd zou ik het zonde vinden om een ander schoftje te moeten kopen, omdat de rest van het tuig perfect zit en ik ook wedstrijden rij en dan is het wel zo mooi dat het tuig bij elkaar past Knipoog
Als het niet anders kan voor mijn pony's dan doe ik het natuurlijk wel.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:56

De bovenkant van een schoftje bestaat voor zover ik weet uit een metalen plaat. Die kan je normaal gezien verbuigen, zodat het wat breder wordt. Ga er eens mee naar een tugienmaker; die zal je er wel mee kunnen helpen.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:20

SuSEQ schreef:
De bovenkant van een schoftje bestaat voor zover ik weet uit een metalen plaat. Die kan je normaal gezien verbuigen, zodat het wat breder wordt. Groeten, SuSEQ
Klopt, ik heb het ook wel eens zelf gedaan. Wel zorgen dat je de opzethaak en leidselsleutels er in laat zitten, anders krijg je deze er later niet meer in.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 10:37

Ik laat eerst denk ik idd maar eens een tuigenmaker komen. Maar zelf verbuigen doe ik niet hoor Bloos! Heb je dat echt zelf gedaan BD? Was je niet bang dat het helemaal fout zou gaan? En past het nu wel goed?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:45

Ik bedoelde niet dat als je er een onderlegger onder zou leggen dat het dan ruimer wordt (kan eerder alleen krapper worden), maar bij een schoftje van Ideal zijn de kussens zo vierkant en hard dat een onderlegger al snel nodig is om geen drukplekken te krijgen.
Als je van (bijv.) pony maat naar cob maat gaat zal het schoftje iets breder zijn.
Op zich is het schoftje sowieso al anders dan de rest van het tuig, vaak zijn de riempjes van de broek en de borst wel overeenkomstig. Een ander merk schoftje zou niet opvallen denk ik, als de kleur maar hetzelfde is.
Ik heb net eens bij mijn Ideal schoftje gekeken, maar daar krijg ik eigenlijk geen beweging in :s... zou em ook wel iets breder willen hebben Haha!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 14:52

Ah zo snapte al niet waarom je er een onderlegger onder deed Haha!
Het tuig is een combi van leer met bovenop nylon op het gehele tuig en naar mijn weten heeft alleen het idealtuig dat? Dus zal ik (denk ik) niet zo snel een ander merk schoftje kunnen vinden wat erbij past.
Het is idd best stug, maar ik dacht dat het van de nieuwigheid was. Ik heb hem nm nog niet zolang.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:46

Ah, jij hebt ook dat web-tech tuig. Ik dus ook, ponymaat. ImperialRiding heeft ook nylon tuigen, en zo zijn er nog wel meer (merkloze) nylontuigen. Bij Van Boven in Diepenheim hebben ze ook nylontuigen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:38

BlackDevils schreef:
SuSEQ schreef:
De bovenkant van een schoftje bestaat voor zover ik weet uit een metalen plaat. Die kan je normaal gezien verbuigen, zodat het wat breder wordt. Groeten, SuSEQ
Klopt, ik heb het ook wel eens zelf gedaan. Wel zorgen dat je de opzethaak en leidselsleutels er in laat zitten, anders krijg je deze er later niet meer in.

idemdito hier Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:44

Hangt af van de leeftijd, kwaliteit en opbouw van het schoft. Wij zijn er ook achterheen geweest en de onze was niet te verbreden. De zadelmaker heeft er echt op gezweet maar omdat ons schoft voorzien was van een metalen U viel hij niet te verbuigen.

Na lang zoeken zijn we op een schoft uitgekomen dat geen vast zadel heeft maar volledig openklapbaar is. Dat past tenminste altijd. Deze zijn lastig te vinden maar zijn er wel.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:21

Dat soort "opklap" schoftjes heeft De Lemerij in Borne ook. Ik geloof ook wel in kunststof uitvoering... Heb ze gezien en ziet er eigenlijk wel wijs uit.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:48

Maar zouden ze die ook in grote shetmaat hebben?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:56

Dat zou zo maar kunnen. Ik heb er, ongeveer een jaar geleden, 1 in mijn hand gehad en naar mijn idee moest dat wel op mijn B-pony passen. Het was in ieder geval geen cob-maat.
Het zag er een beetje uit als zo'n geboortesingel, twee kussens die waren verbonden met een scharnierende halve ring.
Gewoon even bellen naar dhr. Boomkamp, van de Lemerij. Nummer staat wel op de site, www.delemerij.nl