Welke manier longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gargamel_

Welke manier longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 13:26

Hallo!
in de meivakantie heeft mn oom me gevraagd om met zn friesche
paard aan de slag te gaan. ik wou dus ook wel gaan longeren.
verder heb ik nog niet veel ervaring ermee! Nagelbijten / Gniffelen
ik weet wel dat er verschillende manieren zijn.
ze loopt wel voor de kar dus mn oom heeft ook wel een longeersingel enzo. ook kan
hij wel een zadel regelen.

hoe longeren jullie en hebben jullie misschien advies voor mij hoe ik het kan proberen?
mn oom heeft het zelf ook wel gedaan alleen volgens mij niet echt ''goed'' of serieus.

Alvast bedankt!
Groetjes Elise

Bimmetje

Re: Welke manier longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:37

Heb je een longeer circel?
Dan zou je het paard eerst los rond kunnen laten lopen zodat ze weet wat de bedoeling is.
Dan maak je je longeertouw vast aan het halster en laat je haar zo lopen ook weer om te laten wennen zodat er ook iets aan haar vast zit en er een beetje druk op staat.
Als dat goed gaat kun je een hoofdstelletje in gaan doen en haar weer los rond laten lopen zodat ze weer kan wennen aan het bitje en je zult zien dat je paardje al mooi laag en ontspannen gaat lopen.Dan kun je je touw er weer aan vast maken en zo weer verder gaan.Daarna een singeltje erop en ook weer aan laten wennen.
En als dit allemaal goed gaat kun je na een paar weken een bijzet teugeltje ofzo eraan bevestigen.
Gaat dit allemaal goed, dan op naar de rijbak en ga daar weer verder met oefenen, want daar is natuurlijk weer veel meer te zien en meer ruimte.
succes OK dan!

_Gargamel_

Re: Welke manier longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:08

Bimmetje schreef:
Heb je een longeer circel?
Dan zou je het paard eerst los rond kunnen laten lopen zodat ze weet wat de bedoeling is.
Dan maak je je longeertouw vast aan het halster en laat je haar zo lopen ook weer om te laten wennen zodat er ook iets aan haar vast zit en er een beetje druk op staat.
Als dat goed gaat kun je een hoofdstelletje in gaan doen en haar weer los rond laten lopen zodat ze weer kan wennen aan het bitje en je zult zien dat je paardje al mooi laag en ontspannen gaat lopen.Dan kun je je touw er weer aan vast maken en zo weer verder gaan.Daarna een singeltje erop en ook weer aan laten wennen.
En als dit allemaal goed gaat kun je na een paar weken een bijzet teugeltje ofzo eraan bevestigen.
Gaat dit allemaal goed, dan op naar de rijbak en ga daar weer verder met oefenen, want daar is natuurlijk weer veel meer te zien en meer ruimte.
succes OK dan!

okee bedankt! ik zal het zeker gaan proberen! Haha!