Wat versta je onder grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kejen

Wat versta je onder grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:17

Als ik aan het woord grondwerk denk, dan denk ik gelijk aan longeren, maar volgens mij is dat niet zo Bloos en zit ik er helemaal naast?

Wat is grondwerk?
Is dat ook VD of.. nja wie vertelt het me?

Alicia2u

Re: Wat versta je onder grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:31

Grondwerk is alles wat je met je paard doet als je er niet op zit Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:20

Ga mee met bovenstaande, met een kleine toevoeging. Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar rechts, naar links, naar boven en naar beneden. Nu zijn wij doorgaans niet zo blij als een paard ongewenst gaat steigeren of onder het zadel gaat liggen, maar dat even terzijde.

Als jij vanaf de grond je paard een pasje vooruit, achteruit, naar link en naar rechts kunt laten zetten, in het begin door aanraken met je hand of een stick (verlengde arm, dus niet gebruikt als zweep), later door een kleine aanwijzing met je lichaam of zelfs alleen met een blik, dan is dat grondwerk. Zijgangen vanaf de grond, (dus wijken voor druk) van je af, is grondwerk. Zijgangen naar je toe, is grondwerk. Je paard op een afstand achteruit laten lopen, op je af laten komen, is grondwerk. Bekijk voor een voorbeeld maar eens het filmpje dat in mijn onderschrift staat van Clinton Anderson en Mindy.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:23

ik versta onder grondwerk dat ik het paard in een richting kan dirrigeren alleen en enkel op mijn beweging........ als ik stilsta, moet het paard stilstaan, buig ik plots af naar rechts gaat het paard mee....... en ik wil geen druk Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:34

Weet je wat me nou eens van het hart moet?
Als iemand een probleem heeft met zijn paard dan roept er vaak een grote groep mensen dat ze eens grondwerk moeten gaan doen.
Nu leer ik graag iets bij dus dat speelde al een tijdje door mijn hoofd. Ik kreeg een ander paard te rijden en die bleek enorm stout, dwars en dominant. Ik dacht, weet je wat ik ga eens doen wat de grote groep roept ipv reen rijtechnische aanpak en ga eens aan de hand met hem werken. Nou dat liep dus uit op niets. Het interesseerde hem totaal niet en negeerde mij totaal tenzij ik met een zweep aankwam. Dat leek me niet de oplossing dus ik ben er dus maar weer op geklommen. een aantal weken later liep hij onder het zadel inmiddels als een zonnetje en vroeg ik mij af hoe dat nou zat met dat grond werk. Ik dus weer een tweede poging en wat denk je? SUPER! Heel alert, zijwaardse bewegingen op 1 vingerdruk, achterwaards zonder problemen en automatisch halthouden als ik stil ging staan. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat grondwerk voor mij zeker niet de oplossing is voor dwarse paarden, maar dat je rijtechnisch een paard kan maken dat ook vanzelf fijn is met grondwerk. Misschien heeft het te maken met mijn gebrekkige ervaring ermee maar gezien het succes vanuit een rijtechnisch oplossing ben ik ook spontaan lang niet meer zo geinterresseerd. Ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn met een dergelijke ervaring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:35

het heeft allemaal met respect te maken Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:46

ik denk dat goed grondwerk gewoon makkelijker is dan goed rijden, behalve als je al jaren rijdt en nog nooit grondwerk hebt gedaan natuurlijk Knipoog
vertrouwen is naar mijn mening ook veel makkelijker op de grond. Een paard vertrouwt je van nature meer als hij je kan volgen, dus waarom niet daar beginnen. Vanuit daar kan je werken vanuit andere plekken, zoals naast je paard, wat dan weer de plek is waar je zit. Ik weet niet of je ooit het verschil hebt gevoelt tussen je paard leiden vanaf voor je paard, naast je paard en achter je paard, dan weet je gelijk waarom ik ernaast begin Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:50

@ Sizzle. Grondwerk is het leggen van de basis vanaf de grond, zelfs voordat je er ueberhaupt op kunt stappen (dus zelfs voor het inrijden). Goed grondwerk bereid een paard voor op het werk onder het zadel. Jij stapt toch ook niet op een onbekend paard zonder dat je er zeker van bent dat hij de basis (stem)commando's kent? Of je dat zelf uitvindt of dat iemand je verteld dat hij is ingereden is dan een tweede. Maar grondwerk is de basis.

Zoals KiWiKo al zei, het heeft allemaal met respect te maken. En ook en juist op de grond telt het motto: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je de spreekwoordelijke middelvinger al krijgt bij grondwerk op de grond, zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om er ueberhaupt op te stappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:53

Het eerste wat ik doe met een vreemd paard is kijken hoe hij reageert op de grond........... als hij op de grond al niet goed reageert ga ik er niet eens op

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:55

KiWiKo schreef:
het heeft allemaal met respect te maken Lachen

Ja precies. En blijkbaar ben ik daar vanaf de grond niet zo handig in als vanuit het zadel met vreemde paarden die reeds een eigen mening hebben. Jonge dieren benader ik anders.

Cassidi: Het grappige is dus dat ik mensen die problemen hebben in de omgang zou aanraden eens fijn les te nemen en het paard lekker door te rijden, dan wordt ie aan de hand ook vanzelf braaf.
Loopt een paard naast me te stieren, dan zit ik er liever op inderdaad. Maar natuurlijk weet ik dan wel vooraf of hij wel ingereden is Clown en longeer ik hem vooraf ook als ik denk dat dat nodig is.

Sanne/Cassidi:
Met eigen dieren of veulens is dat weer anders die maak ik ook braaf en gehoorzaam (zoals blijven staan op commando als ik wegloop) in de dagelijkse omgang, echter niet door specifiek te oefenen maar gewoon door consequent te zijn.
Ik leid een paard enkel van ernaast (touwtje of los), erachter (lange lijnen) of er bovenop. Ik laat een paard nooit recht achter mij lopen. De meningen zijn daar sterk over verdeeld maar ik ben daar een fel tegenstander van.

Schiet me nog wat te binnen:
Valt lange lijnen trouwens ook onder grondwerk? Want zo ja, dan heb ik stiekum toch ervaring daarmee want dat gebruik ik heel veel. Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:07

Lange lijnen valt idd onder grondwerk. En het veulens mak maken door er gewoon consequent mee om te gaan, voetjes geven, stilstaan als je wegloopt, wijken voor druk (voorkomen dat ze je tegen een muur pletten als jij daar toevallig ook staat), meelopen aan een halster (= wijken voor druk aan het hoofd) zonder dat ze gaan trekken...allemaal grondwerk. Het hoeft echt niet allemaal tot in de perfectie die te zien is in het filmpje in mijn onderschrift. En voordat Anderson zover was, is er ook heel veel tijd verstreken, en zijn daar heel wat uurtjes training in gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:12

Nou dan moet ik mijn post een beetje bijstellen. Ik heb toch ervaring met grondwerk blijkbaar Haha!
Maar ik dat geval is de uitspraak: ga eens grondwerk doen een beetje oninterpreteerbaar. Volgens jouw opvatting zou dus eigenlijk iedereen vanzelf al grondwerk doen door te poetsen en op te zadelen. Ik verstond onder grondwerk het specifiek werken /trainen aan gehoorzaamheid aan een touwtje in de bak (of zo).

Echter met dwarse koeien van een ander blijf ik de voorkeur hebben voor onder het zadel, daar voel ik me een stuk veiliger.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:13

met ervoor bedoel ik niet perse recht ervoor, maar ook schuin voor. Met ernaast bedoel ik echt naast de zadelplek.

Daarbij vertrouw ik helemaal niemand als ik ergens op moet Haha! . Ik zorg zelf dat het paard alle nodige voorbereiding gehad heeft voor ik ergens op stap (kan je ok alleen jezelf de schuld geven als het mis gaat). Ik ga er eigenlijk nooit vanuit dat het paard wel braaf is. Andere mensen schijnen daar toch altijd een ander idee over te hebben dan ikzelf Haha! .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:16

hihi kennut, door schade en schande wijs geworden dat een eigenaars waarheid niet de waarheid hoeft te zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:19

hmm, sanne hoe weet je dan dat het te vertrouwen is om er op te zitten? Een paard kan nog zo lief en zo braaf zijn op de stemhulp of hulpen vanaf de grond. Zelfs met zadel longeren kan er ultiem braaf uitzien, maar als ie een slechte basis heeft gehad onder de man dan ga je er net zo hard vanaf, tenminste zo zie ik het (en heb ik het ervaren).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:20

ik haal een paard en weet aan de hand wat ik ohz kan verwachten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:36

Sizzle schreef:
hmm, sanne hoe weet je dan dat het te vertrouwen is om er op te zitten? Een paard kan nog zo lief en zo braaf zijn op de stemhulp of hulpen vanaf de grond. Zelfs met zadel longeren kan er ultiem braaf uitzien, maar als ie een slechte basis heeft gehad onder de man dan ga je er net zo hard vanaf, tenminste zo zie ik het (en heb ik het ervaren).

Ik begrijp precies wat je bedoelt, heel veel paarden zien er inderdaad heel lief en braaf uit, maar dan is het dus de kunst om bepaald gedrag naar boven te halen tijdens het grondwerk. In mijn ervaring voldoet longeren daar dan ook totaal niet aan.
Heel veel dingen kan ik ook prima oplossen in het zadel, maar ik kies ervoor om dat niet te doen. Ten eerste omdat ik wel jong ben maar niet erg sterk Haha! , dus een val zit ik niet op te wachten. Daarnaast is mijn ervaring dat het probleem makkelijker te vinden is uit het zadel, omdat er in het zadel heel wat meer factoren een rol spelen.