Wat is het verschil ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Wat is het verschil ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:52

Hoi
misschien een domme vraag maarja bokt bestaat ook om vragen Haha!
Mijn vraag is wat is het verschil met het gebruiken van en korte dressuur zweep om mee tehelpen met longeren of een lange longeerzweep?
Ik gebruikte altijd voor mijn vz shet een korte dressuur zweep omdat ik zelf geen longeerzweep had. maar ik ga morgen er 1 halen.
maar soms vraag ik me toch nog is af wat het verschil is tussen dressuurzweep en longeerzweep tegebruiken en wat vinden julie zelf er van Haha!

Moon

Re: Wat is het verschil ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:54

Aan een longeerzweep zit een langer touw.
Waarmee je hem iets kunt aantikken op de komt op door te lopen.
Ook zijn deze langer dus kun je het paard op een grotere volte laten lopen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:55

darkmoona heeft gelijk

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:56

Dapy schreef:
darkmoona heeft gelijk

weet ik toch Nors opkijken

Spoiler:
hahaha Geintje Knipoog

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:59

Oke Tong uitsteken. dan heb ik toch nog wat aan een longeerzweep.
Het is wel jammer dat het later zo zwaar wordt en je arm pijn gaat doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:00

darkmoona schreef:
Dapy schreef:
darkmoona heeft gelijk

weet ik toch Nors opkijken

Spoiler:
hahaha Geintje Knipoog

O neee Clown Knipoog
Haaha ik haat dat O nee zo he maar nu gebruik ik het zelf.
Hoe doe je zon spoiler balk ?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:01

Als je veel van hand verwisseld, valt dat wel mee hoor Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:03

en als je je zweep van hand wisseld kan je paard wel gewoon op dezelfde hand blijven hoor! probeer maar eens!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 18:08

Oke bedankt ga ik zeker uitproberen dankje! Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:09

Nou leuk toch

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:11

Ja dat werkt echt hoor, ik heb er ook last van. Is voor jou en je paard handig!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 00:33

Met een dressuurzweepje longeren vind ik persoonlijk vrij nutteloos; je komt niet eens in de buurt van je pony, kan op die manier ook niet begrenzen en ook niet aantikken.

Een standaard longeerzweep is inderdaad nogal zwaar, komt door het materiaal dat gebruikt wordt ook. Je hebt ze wel in duurdere versies, die zijn een stuk lichter.

Ikzelf heb helemaal geen longeerzweep; bij longeren, longeren met dubbele lijnen of lange lijnen werk gebruik ik één van mijn oude menzwepen (mijn nieuwe zijn duur genoeg en gebruik ik liever niet voor het longeren); die zijn vaak zowiezo al een stuk lichter dan zo'n longeerzweep.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar een menzweep. Wel een redelijk lange dan, meestal heb ik zo'n 1.70m. lang.
Ook menzwepen heb je in diverse materialen; zo is glasfiber stukken lichter in de hand, maar wel bij de goedkopere versies makkelijker breekbaar.

(Tip: Simons in Heeten heeft goede menzwepen, zowel fiberglas als standaarduitvoering in hele betaalbare prijzen; zo rond de €12,= dacht ik).

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:51

Ik ga met Joyce mee.
Ik vraag me eigenlijk af hoe jij je dressuurzweep gebruikt onder het longeren. Sla je op de grond of zwiep je wat heen en weer? Lijkt me vrij nutteloos, of je pony moet heel sterk reageren op de zweep.

*Ik heb nog een longeerzweep te koop, mocht je intresse hebben hoor ik het wel.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:24

Alle antwoorden zijn al gegeven, maar ik heb nog een tip voor je. Idd een longeerzweep in handen vasthouden is erg zwaar. Ik leg de zweep altijd op me schouder. Mocht een paard dan langzamer gaan of vervelend doen en hij reageert niet op me stem dan beweeg ik die zweep van me schouder naar de grond toe en daarna weer terug. Als je me begrijpt Vingers aflikken

Ik heb geprobeert een plaatje te zoeken, maar niemand longeert denk ik zo vreemd als ik Bloos
Ik heb het ooit eens geleerd op een springstal en sindsdien gebruik ik het altijd, nooit problemen mee gehad en je kunt nog steeds snel reageren. voor mij dus ideaal en.... geen kramp in je handen van die longeerzweep die met de minuut zwaarder lijkt te worden Clown

Succes ermee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:44

victorielove schreef:
Alle antwoorden zijn al gegeven, maar ik heb nog een tip voor je. Idd een longeerzweep in handen vasthouden is erg zwaar. Ik leg de zweep altijd op me schouder. Mocht een paard dan langzamer gaan of vervelend doen en hij reageert niet op me stem dan beweeg ik die zweep van me schouder naar de grond toe en daarna weer terug. Als je me begrijpt Vingers aflikken

Ik heb geprobeert een plaatje te zoeken, maar niemand longeert denk ik zo vreemd als ik :o
Ik heb het ooit eens geleerd op een springstal en sindsdien gebruik ik het altijd, nooit problemen mee gehad en je kunt nog steeds snel reageren. voor mij dus ideaal en.... geen kramp in je handen van die longeerzweep die met de minuut zwaarder lijkt te worden Clown

Succes ermee!

Oh zeker wel hoor... hahaha toen ik het las dacht ik 'ohja, dat doe ik ook wel eens'... alhoewel ik dan vaak werk met een redelijk lichte menzweep, leg ik hem idd ook op mijn schouders af en toe. Verdient wel de moeite om op te merken dat paarden die nog niet zo 'ervaren' zijn in het longeren, vaak wel fijner en beter lopen als je dus in driehoeksvorm longeert, dat wil dus zeggen volgens het basisprincipe dat de linkerhand v/d longeur met de longeerlijn, en de rechthand met zweep richting achterhand v/h paard, een 3hoek vormen. Op het moment dat de zweep richting achterhand wijst, wil dat nog wel eens helpen bij paarden die bijv. nogal snel naar binnen vallen.