Tijdens galop longeerlijn uit handen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Tijdens galop longeerlijn uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:29

Hey,

m'n haflinger trekt steeds de longe uit m'n handen tijdens galop. Stap en draf geen probleem, maar eens ze in galop zit is het om zeep... Dan trekt ze net zo hard tot ik de lijn loslaat of achter haar hang.

Iemand tips om haar wat steviger bij te houden of haar kalm kan houden?

Het is niet echt leuk om continu blaren op de handen te hebben...

X

joyy

Re: Tijdens galop longeerlijn uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:31

Kun je misschien een stuk van de bak afzetten.? Dat ze geen plaats heeft om te rennen. Of een longeer bak?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:36

is wel mogelijk, maar moet dat stuk dan afzetten met springbalkhouders en touw... En ik vind dat niet echt veilig want ik weet gewoon dat ze er wel eens door gaat lopen. Longeerbak heb ik geen plaats voor. Sta op een weide met buitenpiste.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:39

hmss.. dit probleem had ik ook met mijn pony, maar dan ook in draf en stap...

Ik heb gewoon een grote ronde met doorsne van 20 meter gemaakt.,. van hijningpaaltjes( of hoe je het ook schrijft Lachen ) met stroomdraad, *zonderstroom* en daar moet je dan lintjes aan maken, want het wil nog wel eens gebeuren dat je pony of paard erdoorheen rent.. hjad ik ook mn pony sprong dr zo door heen. nou nu niet meer. en als het dan goed gaaat kun je die lintjes weghalen., ik heb die lintjes gewoon gemaakt van een kapot gescheurt laken.. Lachen

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:40

Het is dus waarschijnlijk een balans probleem,..
Heb je de lijn al op het langste? Dan kan ze/hij een grotere volte maken, dat is makkelijker.
Misschien kan je ook paardrijhandschoenen aan doen bij het longeren. Longeer je met touwtjes eraan? Of alleen gewoon met hoofdstel/halster en een lijn ..?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:41

Het is een kwestie van opletten , je moet er voor zijn.Een beetje stelling naar binnen met haar hoofd scheelt al een stuk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:52

Ik longeer enkel met longe en hoofdstel, geen touwtjes of rekkertjes eraan. De longe is al op het langst, als ik haar wat korter neem trekt ze gewoon tot de lijn op het langst is en blijft ze gewoon doortrekken...

Hoe geef je haar wat meer stelling naar binnen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:13

Stelling naar binnen geef je door ( als ik het goed uitleg Schijnheilig ) Door contact te zoeken met je paard. gewoon door (supersoniche kleine rukjes er aan te geven, voelt het paard dat jij hem als eht ware nog in de hand hebt , hij zal met zijn hooft naar binnen draaien

Dit moet je eigenlijk doen op het moment dat jij denkt: daar gaat hij weer! nu doettie het weer.
net daarvoor , moet jij al laten weten dat je er ook nog bent, door contact te geven, Paardje zal dan wel luisteren. deedide van mij ook. en het werkte super Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:07

Wanneer je paard dit veel doet met longeren en je vraagt zijn hoofd naar binnen, dan gebeurd het vaak dat het paard over zijn buitenschouder weg valt en dus niet meer op 4 benen de volte loopt.
Wanneer een paard dit aanleert, zal hij ook ohz meer geneigd zijn weg te vallen over de buitenschouder.

Het is belangrijk dat je het paard gaat begrenzen, zodat hij niet meer naar buiten zal stieren.
Je zou hiervoor kunnen kiezen voor een halsverlenger (en dan de uiteinden aan de zijkant ohz of aan de longe bevestigen) of touwtjes. Bij touwtjes loopt er altijd minimaal 1 deel van de touwtjes langs de hals, waardoor je de touwtjes en zijdelings en tussen de benen door kan begrensen terwijl je toch begrensing houdt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:31

Heb het vandaag nog een keer geprobeerd, het ging al beter dan de keer ervoor, maar je hoeft haar maar aan te sporen tot galop en ze schiet naar buiten, draait zich naar je toe en blijft daar doodleuk staan en dan komt ze naar je toe gewaggeld. Op een zweep reageert ze niet dus echt 'straffen' of corrigeren kunnen we haar niet... We hebben haar in een longeercirkel proberen longeren, maar daar bleef ze om de twee stappen staan, draaide zich en bleef dan staan om enkel mij te volgen.

Ben beetje radeloos nu... Kan helaas nergens hulp krijgen, want lesgevers zijn er wel (niet in de buurt), maar geen enkele die bekend is met problemen tijdens longeren. Ze willen trouwens ook niet zo ver komen om even te komen helpen.

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:35

Toch proberen een longeercirkel af te zetten. Of als je wil laten aanspringen dit juist in de hoek van de wei/piste doen, dan kan ie met aanspringen al niet weg.
Hoe maak je de longeerlijn vast? Mss helpt het om met 2 lijnen te longeren. Dan kan je ook de buiten kant begrenzen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:11

ik gebruik een kaptoom of een stukje dat ik aan de bitringen kan vasthangen. Ik heb haar vandaag in een longeercirkel gelongeerd maar ze bleef continu staan en draaien en luisterde eigelijk geen steek. Denk dat het haar allemaal een beetje veel werd.

Zal het eens met twee lijnen proberen.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:14

Je hebt al nuttige tips. Wel kan ik er aan toevoegen dat naar achteren leunen helpt, niet de hele tijd natuurlijk maar als je naar voren gaat leunen bij het trekken ben je je longeerlijn snel kwijt... Ook niet bang worden, je paard voelt dat en voelt zich er machtiger door, leun rustig naar achteren en vervolg je stemcommando's. Uitvoerig belonen als er verandering in komt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:14

Musetta heeft inderdaad mooie aanvullingen, zeker het belonen! Dat is zoo belangrijk, daar worden paarden zeker van en daar willen ze op een gegeven moment voor werken, voor het respect en de waardering.

Het is ook belangrijk met longeren je plaats t.o.v. je paard in de gaten te houden. Wanneer jij vrij ver richting zijn hals loopt, dan zou dat beteken dat hij voor jou moet stoppen als leider zijnde. Ga jij actief kleine rondjes meelopen richting zijn achterzijde moet hij van jou weg.
Probeer iets achter de middenhand te staan en dan hele kleine rondjes, zodat je het paard blijft drijven.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:46

Misschien had je dit zelf al wel verzonnen, maar longeren doe je best met handschoenen. Nooit geen blaren meer Vork

en je begint inderdaad best met longeren in een afgezet stuk. Een paard bat het al wat langer kent kan gerust in de open bak gelongeerd worden, maar het is bij een jonge toch heel handig als hij niet te ver weg kan

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:23

stelling kun je ook krijgen door richting de acherhand van je paard te lopen, hierdoor gaat hij kijken waar jij bent en krijg je ook stelling (zonder te trekken). Als je hierbij een commande geeft word het nog vanzelfsprekender.

Het helpt bij mijn jonge paard in ider geval, die vind galoperen aan de longe nog wat moeilijk.

Maaaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:53

Ik heb dit probleem 1 heel jaar gehad met me verzorgpaard.
Op een gegeven moment hebben wij bijna alles geprobeerd.
probeer de longeerlyn over zyn hoofd aan de buitenkant vast te maken. als je begrijp wat ikbedoel.

de longeerlijn over zijn/haar hoofd dan door de buitenste bitring heen aan de voorste vastmaken.
het ziet er een beetje grof uit. maar als je het 1 keertje hebt gedaan is het zo over!
je kunt dan later als je paard het gewoon goed beheerst nog met een longeersingel en bijzetteugels doen. maar dat is meer voor als die ze rug goed moet gaan gebruiken.

Succes ermee!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:50

Ik longeer nu zo:

Longeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd en vast aan de buitenste bitring. Met een longeersingel en bijzetteugels, en vooral: met twee personen.

Vanaf dat we zien dat ze gaat wegschieten sporen we haar aan om toch door te lopen en dit werkt goed! Eergisteren is ze maar 2x gaan lopen Haha!

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:45

misschien word die heel wild van iets of hij heeft het iedee dat hij in de gallop moet vluchten dan denkt hij van onee ik moet hier weg
ik weet niet hoe je dat tegen kunt gaan daarom zo ik naar iemand gaan die er veel verstand van heeft en je daar dus mee kan helpen Knipoog

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:33

Misschien bijzet kan die zich minder sterk maken geloof ik Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:44

het naar binnen draaien is absoluut een teken dat jouw plaats tov je paard tijdens het longeren niet optimaal is. Laatie je meteen zien, lekker confronterend zo'n paard he Haha! Zie het als een goede leerschool, je paard laat je meteen zien of je het goed doet of niet. Blijf meer een drijvende houding aannemen tov de achterhand, zorg dus dat je nooit op schouderhoogte komt, en sluit je paard op als het ware in een driehoek van longe en zweep. Wijs met de hand waar je je longe in hebt in de richting waarin je wilt dat je paard gaat en probeer tijdens het longeren constant contact te houden en je paardje echt naar je hand toe te drijven zoals je ook zou doen met rijden. Geen halve volte waslijntje en halve volte strakke longe Knipoog.

Voor wat betreft het trekken: ik denk dat je paardje nog niet sterk genoeg is om zichzelf de hele volte netjes te dragen, en ze heeft nu een heel grappig truukje gevonden waarmee ze weg kan komen. Toch maar de bak afzetten met hindernissen (doe ik ook, gewoon steiltje van 1.20m neerzetten en zo een hindernis of 4, 5 naast elkaar) zodat je je kunt concentreren op je plaats van longeren en het behouden van een fijne aanleuning. Gaan ze echt niet zo 1,2,3 doorheen hoor Knipoog en al zou hij dat doen, dan vallen de balken gewoon dus is verder geen groot risico ofzo. Ik zou er geen hulpteugels aan gaan hangen, dan wordt je paardje in een houding gedwongen en is het nog moeilijker voor hem om zichzelf op het goede pad te houden. Werk verder heel erg veel met je stem: belonen als t goed gaat, zijn aandacht vragen voor de 'moeilijke' stukken, en ook aangeven wat je niet wilt dat hij doet- maar daarna wel meteen belonen als hij het wel goed doet. Als laatste: kijk eens kritisch naar je longeren. Hou je het wel leuk en interessant? Als je hem maar eindeloos rondjes laat lopen gaatie zich geheid vervelen en geintjes bedenken. Hou hem dus lekker bezig, steeds overgangen vooruit en terug, probeer hem scherp te krijgen op je stemhulpen.

Als je al deze dingen combineert moet het zeker goedkomen. Waar woon je ergens eigenlijk? Misschien is er wel een bokker die je een keertje wil komen helpen. Succes iig!