Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) met stroomdraad, *zonderstroom* en daar moet je dan lintjes aan maken, want het wil nog wel eens gebeuren dat je pony of paard erdoorheen rent.. hjad ik ook mn pony sprong dr zo door heen. nou nu niet meer. en als het dan goed gaaat kun je die lintjes weghalen., ik heb die lintjes gewoon gemaakt van een kapot gescheurt laken..
) Door contact te zoeken met je paard. gewoon door (supersoniche kleine rukjes er aan te geven, voelt het paard dat jij hem als eht ware nog in de hand hebt , hij zal met zijn hooft naar binnen draaien
Zie het als een goede leerschool, je paard laat je meteen zien of je het goed doet of niet. Blijf meer een drijvende houding aannemen tov de achterhand, zorg dus dat je nooit op schouderhoogte komt, en sluit je paard op als het ware in een driehoek van longe en zweep. Wijs met de hand waar je je longe in hebt in de richting waarin je wilt dat je paard gaat en probeer tijdens het longeren constant contact te houden en je paardje echt naar je hand toe te drijven zoals je ook zou doen met rijden. Geen halve volte waslijntje en halve volte strakke longe
.
en al zou hij dat doen, dan vallen de balken gewoon dus is verder geen groot risico ofzo. Ik zou er geen hulpteugels aan gaan hangen, dan wordt je paardje in een houding gedwongen en is het nog moeilijker voor hem om zichzelf op het goede pad te houden. Werk verder heel erg veel met je stem: belonen als t goed gaat, zijn aandacht vragen voor de 'moeilijke' stukken, en ook aangeven wat je niet wilt dat hij doet- maar daarna wel meteen belonen als hij het wel goed doet. Als laatste: kijk eens kritisch naar je longeren. Hou je het wel leuk en interessant? Als je hem maar eindeloos rondjes laat lopen gaatie zich geheid vervelen en geintjes bedenken. Hou hem dus lekker bezig, steeds overgangen vooruit en terug, probeer hem scherp te krijgen op je stemhulpen.