Compliment... :\

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Compliment... :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 18:57

Hallo Lachen

Ik ben bezig met VD met mijn paardje, en ik wil het compliment aanleren. De basis zit er al in, stap, draf, halt, achterwaarts en blijf. Ze kan al een voetje geven an haar voet op een stoel leggen.

Ik wilde dus beginnen met het compliment. Ik heb wat gezocht op bokt en ik zag dat je links naast je paard gaat staan en dan haar linkerbeen vast houd en dan je paard achterwaarts laat gaan. Zover was ik al, maar als ik haar terug wil laten gaan, zakt ze een héél klein beetje en daarna gaat ze met haar rechterbeen naar achteren. Daar loop ik dus vast. Ik heb haar eerst het in het midden van de bak laten doen en daarna nog geprobeerd met haar kont dicht bij het hek, maar dan kan ze niet goed naar achteren leunen lijkt mij. Ik heb tussen het proberen door gestapt en gedraafd aan de hand, en ook nog gewoon achterwaarts gedaan.

Ik heb het echt lang geprobeerd en niet na drie keer gestopt, ik ben er echt minimaal een uur mee bezig geweest.

Heeft er iemand tips? Alsvast bedankt Lachen

Anoniem

Re: Compliment... :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:01

ik denk dat je paard je nog niet genoeg vertrouwd met vd. probeer eerst nog wat meer makkelijke kunstjes aan te leren. en ga dan pas verder met het compliment aangezien dit een erg moeilijke oefening is omdat en paard door de achterhand moet zakken. (en bij het hek is helemaal niet makkelijk want hij moet door de achterhand kunnen zakken en daar heeft een paard ruimte voor nodig)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:38

Probeer sowieso nooit een uur lang met 1 oefening bezig te zijn. Ook is het compliment op dit moment gewoon nog te hoog gegrepen. De basis van stap en draf enzo is enkele gewone basis opvoeding, heeft niet met VD te maken. De basis van VD is het leren omgaan met voedselbeloningen en leren targetten. Dit leer je m.i. het beste gecombineerd met de clicker. Meer info vind je bij de links van www.amable.nl, daar staat een link naar Jauke's site.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:52

Met welke oefeningen moet ik dan beginnen? Lachen Spaanse pas?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:07

Huh? Tong uitsteken

Ik heb op de site van pink-horizon gekeken [ www.pink-horizon.nl ] en daar staan ook oefeningen. Daar begint het met de Spaanse Pas en daarna al het compliment.

Amable: Op jou site vond ik niet veel info over de oefeningen, of kijk ik daar overheen? Clown

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:15

valt haast niet te missen hoor haha Bloos
Dit is de link van Jauke's site én het onderdeel van VD
http://www.dse.nl/~dca81/VD-blad.html
Dan zie je links een lijstje met allerlei oefeningen..

Veel plezier en succes ermee Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:35

Heb je bij de linken pagina gekeken? Want zoals ik zei, er staat op amable.nl een link naar Jauke's site. Maar bovenstaande link werkt ook Lachen

Basis is wachten met eten op de click en targetten. Daarna kan je verder met voetje en buigen en daarna het compliment.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:14

Hoe leer ik het aan?
Ga naast je pony staan met je gezicht dezelfde kant op als je pony zijn hoofd.
Pak met je rechterhand het linkervoorbeen van je pony vast en houdt met je linkerhand iets lekkers op hoogte van de borst van je pony. Om het lekkers te pakken te krijgen zal je pony naar achter moeten komen. Dit stimuleer jij door zijn voet die je vast hebt mee naar achter te nemen.
Dit is een oefening die voor sommige pony's erg moeilijk is. Werk er dan ook met geduld aan en beloon iedere vooruitgang.
Zodra je pony genoeg vertrouwen heeft en snapt wat jij wil zal hij mee naar achter gaan en zijn voet neerleggen in een hoek van ongeveer 90 graden. Beloon hem uitbundig.
Zodra hij dit door heeft koppel je het commando "neer" eraan. Daarna wordt er alleen nog maar beloond voor een langere of mooiere uitvoering.
Ook kun je overgaan tot het uitstellen van de beloning tot zodra de pony weer boven is (op jou commando "vrij".).
Daarna kun je er een zweep commando bij gaan doen. Bijvoorbeeld een zachte aanraking onder zijn buik (dus een stuk van de singel af) of simpelweg een uitbeelding van het neer gaan (een zweepteken van linksboven tot rechtsonder, ofzo).
Zodra je dit doet, zeg je "neer" en meteen daarna help je je pony in het compliment. Laat steeds meer door je pony zelf doen (hij heeft je zijn voet aan, verplaatst zelf zijn gewicht naar zijn achterhand, komt zelf naar beneden enz) totdat hij het compleet zelf kan. Dit vergt uiteraard veel geduld want dit is zeker niet makkelijk voor een pony!

Let op:
* Om je pony naar beneden te krijgen heb je nogal eens de neiging het snoepje tussen de benen te doen in plaats van voor de borst. Op zich kan dit geen kwaad MAAR zorg ervoor dat je pony absolute niet met zijn hoofd onder zijn lichaam terecht komt want als hij dan zijn evenwicht verliest oid breekt hij zijn nek!

* Denk erom dat je zweepaanwijzing voldoende verschild met onder andere de buiging en de spaanse pas.

* Oefen dit ALTIJD op zachte ondergrond.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

Afbeelding

ik hoop dat je hier iets aan hebt Haha! Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:11

even een inhaak vraag hierbij. ik heb een type paard die supergraag VD doet,maar deze oefening gewoonweg niet snapt. op het moment dat ze achteruit/omlaag moet gaan, gaat ze op mij hangen om maar niet haar knie op de grond te krijgen. hoe krijg ik aan haar verstand dat dit de bedoeling is?
ze is verder trouwens wel erg into vertrouwen, dus ik weet eigenlijk zeker dat het er ooit in moet komen.