Ermee doorgaan of toch weer bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Ermee doorgaan of toch weer bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:39

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een cross-rope bridle. Leek me leuk om mee aan de slag te gaan met de bijna 6-jarige ruin die ik rijd. Eerste keer bitloos ging op zich wel braaf. Hij draaide hier en daar wel wat en hield ook netjes halt. Maar echt snappen deden we het nog niet. Dan denk je och wordt wel beter. Nu een aantal weken later (ik rijd af en toe ook met bit) gaat hij eigelijk nog geen haar beter. Hij snapt het nog altijd niet of hij doet of hij het niet snapt. Op zich zijn er wel hier en daar momenten waar hij ontspannen naar beneden komt, maar de grootste tijd loopt hij als een giraf door de bak. Hoofd in de lucht en alle kanten opkijken, hij wil gewoon alles bekijken wat rond hem passeert, hond, kat, konijnen, vogels,... En hij maakt ook lekker gebruik van het feit dat ik er weinig op te zeggen heb. Nu is het zo'n type dat van nature uit een beetje gebouwd waarbij hij makkelijk een onderhalsje kweekt. dus is het wel belangrijk dat hij veel naar beneden loopt en niet loopt te sterrenkijken.
Daarnaast vind hij het ook fijn van hoekjes af te steken,... terwijl ik (denk ik) er helemaal niet de hulpen voor geef. Verder is hij met bit perfect te rijden. loopt netjes naar beneden, je hoeft amper druk uit te oefenen op hem.
De laatste tijd rijden we wel wat minder en dat voel je dan ook qua rechtgerichtheid enzo (want er rijd naast mij nog af en toe iemand op). Maar toch, iedereen is zo te spreken over dat bitloos, terwijl ik het eerlijk gezegd vreselijk vind.
Met het andere paard wat ik rijd, (die met bit niet de makkelijste is) gaat het nu net wel goed. Hij gaat er echt ontspannender van lopen enzo.
Beetje een probleem dus, het is niet dat ik perse bitloos wil, maar af en toe zou wel leuk zijn. Nu is het voorlopig leuker met bit (toch voor mij) en ongetwijfeld vind het zonder leuker enkel en alleen omdat hij dan net ietsje luier kan zijn Knipoog

Anoniem

Re: Ermee doorgaan of toch weer bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:18

Welke (bitloze) optoming wel of niet bevalt is afhankelijk van zoveel factoren. Wat is je doel met rijden bijvoorbeeld? Ik krijg het idee dat je dresssuurmatig bezig wilt zijn, en daar is de crb ook niet bepaald geschikt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:33

Zo te lezen vindt je paard de crb niet prettig (qua inwerking of het materiaal) en/of begrijpt hij de hulpen niet.
Je zou een ander bitloos systeem kunnen proberen. Kijk eens op www.bitloos.nl.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:39

Ik zou wat meer een 'echt hoofdstel' proberen. Ik rijd zelf met die van de ruitersporshop en dat bevalt super. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Als ik met touwhalster of neckrope rijd, kom ik ook niet veel verder dan een beetje rondjes hobbelen Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:41

Mijn paardje loopt niet goed op een cross-rope bridle maar wel op een sidepull misschien iets om te proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:08

Ik denk ook dat het aan je optoming ligt. Ik denk dat je bij elk paard goed moet zoeken naar de juiste bitloze optoming.
Mijn paard hobbelt prima op een touwhalster/CRB, maar voor het echtere werk gebruik ik liever mijn PmP hoofdstel (staat ook tussen de bitloze optomingen hier op bokt vermeld, zag ik). Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:21

RedPassion schreef:
Welke (bitloze) optoming wel of niet bevalt is afhankelijk van zoveel factoren. Wat is je doel met rijden bijvoorbeeld? Ik krijg het idee dat je dresssuurmatig bezig wilt zijn, en daar is de crb ook niet bepaald geschikt voor.

Het is niet dat ik hetzelfde wil bereiken als met een gewoon hoofdstel, eerder als ontspanning dus. ik verwacht niet dat hij netjes verzameld loopt enzo.Mss wel een idee om een ander bitloos hoofdstel te proberen.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:05

Ik zelf heb een halve arabier die heel graag van nature hoog loopt. Op zicht niets op tegen, maar om te kunnen ontspannen moet ze eerst leren lekker haar nek laag uit te strekken. Met een bit was dit een hel; de vorige eigenaars hadden duidelijk heel hard met haar gereden. Ben dan direct met grondwerk begonnen om ze neusdruk en inbuigen te leren. Na dat ze voldoende respect had voor me op de grond ben ik met een natural hackemore beginnen rijden en wat een verandering! ze kon zich ontspannen en stuurde en stopte heel goed! na een jaar kan ik ze zelfs verzamelen en heel lekker met haar buitenrijden, voor mij geen bit meer dus; ook mijn tweejarige ga ik met hackemore opleren! geen bitjes meer in de mond!
Ga dus eens na hoe je grondwerk is en of je inderdaad wel de juiste optoming hebt.
voor meer info kijk op www.naturalhorsemanship.be
xxxxxxx

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:19

Ik zou ook een andere bitloze optoming gebruiken, maar kijk ook eens kritisch naar je rijstijl. Zoals ik het hier lees (hoekjes afsnijden enzo) rijd je normaal veel op het bit en minder op je benen en zit. Dat blijft toch het belangrijkste. Dus ik zou daar ook eens op gaan focussen. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 10:34

dorientjuh schreef:
Ik zou ook een andere bitloze optoming gebruiken, maar kijk ook eens kritisch naar je rijstijl. Zoals ik het hier lees (hoekjes afsnijden enzo) rijd je normaal veel op het bit en minder op je benen en zit. Dat blijft toch het belangrijkste. Dus ik zou daar ook eens op gaan focussen. Lachen

integendeel ik rijd helemaal niet veel op bit. hij is heel gevoelig in zn mond en je hebt echt praktisch geen druk nodig. Ik rijd dus wel op benen en zit.
Zoveel mogelijk zelf. Ik heb er zelfs een hekel aan als ik mensen enkel maar op bit zie rijden. Ik bedoel gewoon, geef hem 2seconden de kans (dus even je been eraf en hij ziet zn kans al om op zn moeilijke kant een volte te lopen. Maar dit is meer een probleem ivm rechtrichten, hij is niet helemaal recht op die kant, daar werken we nu vnl aan. Gisteren liep hij perfect ontspannen, los door zn rug door de piste. Met bit weliswaar, mss eerst werken aan het rechtrichten en het dan deze zomer (dan is hij zowiezo wat rustiger) het nog eens gaan proberen bitloos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:18

Het klinkt toch echt alsof je blijkbaar veel meer met het bit doet dan je denkt...je benen en zit blijven hetzelfde , maar je haalt het bit eruit en ineens is het dier niet goed meer te sturen.

Dan is de conclusie eigenlijk simpel : je bit is je stuur geweest want als het weg is , is je stuur ineens ook weg.

Het kan zijn dat het dier dit andere stuur niet goed begrijpt doordat het neckreining niet goed kent , of doordat het niet goed om het hoofd bevestigd zit. Heb je een foto wellicht ? Dat zou wat dat betreft al veel duidelijkheid kunnen geven.

Maarhet kan natuurlijk ook dat je alles goed hebt gedaan en het dier het materiaal niet fijn vindt o.i.d. , ook al klinkt het nu heel duidelijk als niet goed snappen wat je wilt dus niet goed gebruiken van de optoming. Omdat een CRB toch best heel duidelijke signalen geeft bij goed gebruik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:33

Het is niet dat hij helemaal niet te sturen valt, dat heb ik niet gezegd en nogmaals ik helemaal niet veel met het bit bij rijden. Het hoofdprobleem was dus nogmaals dat hij gewoon totaal niet aandachtig bezig is, overal rondkijkt en vanaf hij iets ziet of denkt te zien, met zn hoofd in de lucht loopt. Er zijn ook momenten dat hij perfect naar beneden loopt, en heel ontspannen. Ik kan alle normale dingen rijden met hem, ook figuren enzo. Alleen de momenten dat hij loopt rond te kijken, Durft hij wel eens van de hoefslag afdraaien, het is niet dat hij continu dit doet. Ik rijd hem s zomers vaak met gewoon halster. Je kan hem perfect op zit terugrijden uit galop, draf en stap naar halthouden. Je kan hem ook op je been sturen, allemaal geen probleem. Het gebeurt dat hij de eerste 5 min niet helemaal goed aan het been is, maar daarna gaat het wel goed. Met de crb heb ik dan ook vooral in het begin moeite.
Hij zit normaal goed om het hoofd (ik heb er niet onmiddelijk een foto van), hij hangt zeker niet te los ofzo en neusriem hangt ook op de goede hoogte.
Dus nog een keer het is niet als mn bit weg is dat mn stuur weg is, want bepaalde momenten gaat het wel goed, tot hij iets ziet natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:44

Ik zeg dat ook niet , dat hij altijd onbestuurbaar is ?
Maar blijkbaar op momenten wel , anders zou hij niet die dingen doen die jij niet wilt , toch.

Dan ligt het aan je rijden , rij je met bit anders dan zonder bit ?

Of komen er ineens spontaan als je zonder bit rijdt allemaal hele vreemde dingen langs de bak , in dat geval heb ik niks gezegd Haha!

Maar als andere dingen interessanter zijn dan wat de ruiter vraagt , dan ligt dat niet aan wat voor "bit" je hebt , maar aan hoe goed je de aandacht van je paard vasthoudt.

Overigens als het echt een CRB is die volledig van touw is gemaakt , dan kan het ook zo zijn dat hij per ongeluk een keer verdraaid is en links- en rechts omgedraaid is , controleer je dat wel elke keer voor het rijden voor de zekerheid ? Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:04

ja dat controleer ik meestal wel. Ze moeten toch gekruist zitten he? Normaal als ik hem met bit rijd en hij komt iets omhoog als hij iets ziet ,met een klein ophoudingkje op zn buitenteugel en been erbij heb ik hem onmiddelijk terug. Hij ziet dus iig ook dingen, maar ik heb hem sneller terug. In de zomer is dat allemaal geen probleem, dan reageert hij daar niet zo erg op, maar met de winter staat hij op stal en is dus veel frisser met rijden. Hij hoort en ziet dan het minste. Dus mss beter nog even te wachten tot hij weer buiten staat op de weide.
Mss ook het feit dat we het beide nog niet erg gewoon zijn, geen idee eigelijk. of hij vind het idd gewoon niet fijn. Of mss moeten we het gewoon meer doen (want ik doe het nu maar af en toe).